Goddag kära 99-medlemmar
Jag försöker sätta upp en Mac Mini som backup-server på kontoret. Vi är 13 kollegor som har allt från 150 GB till mer än 3 TB lagring som behöver backas upp. Vi har en backup-lösning till ett NAS som har funkat sisådär det senaste året. Ganska ofta, åtminsonte en gång i månaden behöver en del av oss starta en ny Backup, för att Time Machine ger oss dialogen att det behövs. Vi har provat med andra NAS också, men inget funkar som vi önskar. Så vi tänkte prova att använda en Mac Mini och ansluta USB 3-diskar till den.
Jag har provat den här lösningen: http://macstuff.beachdogs.org/blog/?p=59
Kortfattat skapar man ett konto "Endast Delning" och skapar sedan en mapp på den till Mac Minin anslutna disken som i Systeminställningar -> Delning delas ut till det nya kontot. Därefter ansluter man till servern från datorn som ska få backup och väljer den mappen som disk i Time Machine. Och det funkar! Men bara för mig, inte för övriga kollegor.
Av säkerhetsskäl så vill vi ha ett konto per kollega och att enbart den kollegan ska ha tillgång sin mapp med respektive backup. Så jag har provat att lägga till allas konton och välja att enbart den användaren + administratör ska ha läs- och skrivrättigheter. Men ändå kan alla komma åt alla kontons mappar och läsa innehållet. Inte skriva, men läsa.
Har ni någon idé som skulle kunna få igång det här?