Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Går inte att göra snabel-A längre!

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag kan inte längre göra snable-A på min iBook. Mycket möjligt att probelmet uppstod efter att jag uppgraderade till 10.2.8. (även efter uppdateringen till nya 10.2.8-builden).

När jag försöker skriva snabel-A blir det istället ™ (trademark).

Vad sjutton ska jag göra???

Du råkar inte ha datorn inställt på fel tangentbords typ?

Gå in i inställningar och klicka på "Internationellt", klicka på "Indata meny".

Vilken tangentbordstyp är vald där?

Prova att byta mellan "Svensk-Pro" och "Svensk" och se ifall det blir någon skillnad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-07 20:34

Kolla om tgb står på Swedish eller Swedish pro. Min inställning förändrades också men blev bra när jag ändrade tillbaka på "pro"...

Ändra tangentbordslayouten till svensk-pro.

/M

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-07 20:35

Hehe, ekar det här inne...:)

  • Oregistrerad
  • 2003-10-07 20:42

Fan...
Är det vissa javasidor som ställer om detdär?
Tyckte det blev så för ett tag sedan när jag kikade kartor... (men kollade aldrig noga utan gissade - måhända var det flashMX som jag också giddrade med dom dagarna?)
Läge för att se om vi är flera som har det problemet och bugrapportera om vi hittar källan

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-10-02 22:35
Ursprungligen av Pär:

Fan...
Är det vissa javasidor som ställer om detdär?
Tyckte det blev så för ett tag sedan när jag kikade kartor... (men kollade aldrig noga utan gissade - måhända var det flashMX som jag också giddrade med dom dagarna?)
Läge för att se om vi är flera som har det problemet och bugrapportera om vi hittar källan

Jag har också problem med detta, fast jag kör ju en annan (Svorak) layout (dock ej Unicode). Tycker OS X blivit sämre på detta, alla möjliga program får för sig att byta, t ex alla installerare.

Vad skulle man göra utan detta forum?
Jag hade USA inställt och det blev bara strunt med åäö och @. Kollade först "Tangenbord och mus" men det var ju fel
Sökte på åäö och fick upp den här tråden, så nu är Svante glad igen....

Men det är konstigt att vissa saker ändrar sig ibland. Jag har två gånger råkat ut för att mustangenter under hjälpmedel hamnar i läge på vilket bl a innebär att numeriskt tangentbord inte fungerar.
Jag hade vid första gången överhuvudtaget aldrig varit inne i denna inställning.

99Mac hjälpte mig dock att hitta felet första gången.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-07 20:47

Är det bara jag som är konstig, eller har inte denna fråga frågats typ fem gånger den senaste veckan? Detta kanske borde stå i FAQn.

Har nu bytt till "Svenkt - Pro" och nu kan jag göra snabel-A.

Se själva! @@@@@@@@@@@@@

Tack för de snabba svaren...:)

  • Oregistrerad
  • 2003-10-07 20:56
Citat:

Skrevs ursprungligen av Rajje
Är det bara jag som är konstig, eller har inte denna fråga frågats typ fem gånger den senaste veckan? Detta kanske borde stå i FAQn.

Tycker oxå den börjat dyka upp ofta efter java 1.3 (eller vad det var)

Citat:

Skrevs ursprungligen av Earth
Hehe, ekar det här inne...:)

Det beror nog på att detta är femtioelfte tråden om detta problem, så folk vet vad som ska skriva redan när dom ser rubriken...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Rajje
Är det bara jag som är konstig, eller har inte denna fråga frågats typ fem gånger den senaste veckan? Detta kanske borde stå i FAQn.

Mmm, men hur lägger man in sånt bäst i FAQ:en? Ska man kanske ha en sida med VVB (Väldigt Vanliga Problem)? Där kan ju denna fråga, problemet med åäö i IE i OS 9 och problem med att dockan blir default hamna.

  • Medlem
  • 2003-10-07 21:26
Citat:

Skrevs ursprungligen av Daniel Roos
Har nu bytt till "Svenkt - Pro" och nu kan jag göra snabel-A.

Se själva! ™™™™™™™™™™

Tack för de snabba svaren...:)

just Kiddin'

Hmm... Hade samma problem men med Swe PRO vald. Blev tvungen att boota om och då fungerade det igen. Kändes nästan som en "nära-windows-upplevelse". Otroligt o-macigt.

1
Bevaka tråden