• Medlem
  • Lund
  • 2014-09-09 02:20

Har i nuläget en moddad Macbook 5,1 (Unibody late 2008 • 2,4Ghz • 1TBHDD+Optibay 600GBSSD • 8GB RAM • OSX 10.9.4) och trivs egentligen väldigt bra med den. Uppskattar på något sätt att maxa det gamla så länge som det går som gammal miljömupp.

Men det är en grej jag inte kommer ifrån - såfort jag kör igång lite bildbearbetnings-, eller layoutprogram och lite mail samtidigt, eller öppnar ett tiotal fönster i Safari så fläktas det järnet. Detta trots att jag spunnit ner och ejektat 1TB-disken, så att bara SSDn är igång, avinstallerat flash, blåst rent fläktarna och har ca 13% ledig plats på SSDn). Funderar på den drastiska håltagningen. men då kanske man får räkna med mer damm å förslitning... Hade hoppats att jag skulle slippa ett byte av dator - men om jag nu ändå måste och är på jakt efter en tystare lösning - vad skulle det säkraste tillvägagångssättet vara för en så fläkt-tyst bärbar lösning som möjligt. Finns det något sätt att räkna ut det? Tror ni det skulle räcka med att stega upp till MacbookPro8,3 (har tyvärr inte thunderbolt 27" Apple LED CD, utan den med Minidisplay och USB).

Hade gärna hållit mig på icke retina-fronten eftersom jag gillar att anpassa efter behov själv - och de verkar så svårmeckade efter man väl köpt dem - men kan ändra mig om det är så att det verkligen framtidsäkrar på något sätt.

Thread saints unite! The quest is out.