Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Family sharing

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2014-10-01 08:27
Ursprungligen av HåkanE:

Bra fråga faktiskt... om frun köper en app anger hon sitt lösenord och då genomförs köpet och jag blir inte inblandad (förrän fakturan kommer ).

Edit: har kollat nu hur det går till...
Barnen klickar på "köp" knappen och därefter anger de sitt lösenord. Då får jag en begäran om köp i form av en pushnotis. Om jag godkänner köpet skriver jag in mitt lösenord.

Tack för input!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-10-01 09:57

Tack för dialogen HåkanE & lensv. Nu har ett antal polletter trillat ner.
Själv gör jag liknelsen vid att gemensamma fysiska inköp kan delas inom en familj, och att sambon faktiskt har möjlighet att handla med min plånbok som ligger i hallen. Fördelen här är att ungarna inte kan spendera allt om de kommer över plånboken - och inte heller ungarnas kompisar som är på besök (momentet att ungarna får skriva in sitt lösenord innan en förfrågan till förälder skickas).

Ser dock ett ilandsproblem här: ungarna ber inte om veckopeng (med all den lärdom de eventuellt kan dra av egna finanser), utan de vänjer sig vid att fråga om lov om köp i appstore/Apple Pay.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2014-10-06 20:35

Dum fråga kanske men har lite problem när jag ska sätta upp en familjedelning:
Har svårt att få igång familjedelning alla är ju knutna till samma apple-id (mitt id samt mitt kontokort) nu när jag ska skapa en familjedelning som skulle vara sjukt smidigt för oss. Men när jag ska bjud in min fru står det "Kan inte skicka inbjudan "Det går inte att skicka inbjudan till ditt eget konto? En annan fråga som jag sökt svar på är vad händer med alla appar etc som är i resp. enhet som är köpta på samma apple-id (mitt) ligger de kvar på resp enhet? Alla i familjen har egen iPhone, iPad och mac dator? Eller är det bara så enkelt att jag måste skapa ett apple-id för varje familjemedlem innan man sätter upp en familjedelning? Tacksam för svar på mina dumma frågor innan jag sätter igång och testar? Hmm började testa lite och det var ju inte helt lätt när övriga familjemedlemmar låg under samma apple-id etc. Någon som känner igen sig och hur löste ni detta då? Om man startar allt från start är det ju enkelt men när man har haft ett apple-id i flera år var det inte helt rätt eller gör jag fel?

Senast redigerat 2014-10-06 21:26
  • Medlem
  • 2014-10-06 23:42

Förutsättningen är att varje deltagare du lägger till i din familj, har ett eget, unikt apple-id. Du skickar sedan en inbjudan från ditt "konto" till övriga familjemedlemmar, som sedan måste godkänna medlemskapet i din familj. Där ställer du även in om det handlar om en fru eller ett barn. Endast barnens potentiella inköp måste godkännas av dig (om du ställt in det så). Frun kan shoppa loss utan hämningar på din bekostnad.

Ursprungligen av Anakin:

Dum fråga kanske men har lite problem när jag ska sätta upp en familjedelning:
Har svårt att få igång familjedelning alla är ju knutna till samma apple-id (mitt id samt mitt kontokort) nu när jag ska skapa en familjedelning som skulle vara sjukt smidigt för oss. Men när jag ska bjud in min fru står det "Kan inte skicka inbjudan "Det går inte att skicka inbjudan till ditt eget konto? En annan fråga som jag sökt svar på är vad händer med alla appar etc som är i resp. enhet som är köpta på samma apple-id (mitt) ligger de kvar på resp enhet? Alla i familjen har egen iPhone, iPad och mac dator? Eller är det bara så enkelt att jag måste skapa ett apple-id för varje familjemedlem innan man sätter upp en familjedelning? Tacksam för svar på mina dumma frågor innan jag sätter igång och testar? Hmm började testa lite och det var ju inte helt lätt när övriga familjemedlemmar låg under samma apple-id etc. Någon som känner igen sig och hur löste ni detta då? Om man startar allt från start är det ju enkelt men när man har haft ett apple-id i flera år var det inte helt rätt eller gör jag fel?

Ursprungligen av Anakin:

En annan fråga som jag sökt svar på är vad händer med alla appar etc som är i resp. enhet som är köpta på samma apple-id (mitt) ligger de kvar på resp enhet?

När du börjar använda familjedelning, och därmed ha unika konton på familjen olika enheter, så kommer till en början alla appar ligga kvar på enheterna, men de kommer att vara knutna till ditt konto (som de en gång köptes med). Därefter kommer ni ju förr eller senare att uppdatera apparna i takt med att nya versioner släpps. Då kommer barnen att vara tvungna att "be om köp" av dessa appar. Eftersom de redan är betalda av dig kommer de att vara gratis. I samband med detta "köp" kommer apparna att läggas till i respektive barns köphistorik.
Samma sak gäller för din respektive, fast denne behöver inte be om lov...

Ursprungligen av Anakin:

Eller är det bara så enkelt att jag måste skapa ett apple-id för varje familjemedlem innan man sätter upp en familjedelning?

Jo, så är det ju. Så hade våran familj det redan tidigare (dvs. i iCloud & Game Center), förutom i App Store där alla familjens enheter var inloggade med mitt apple id. Vid uppdatering till iOS 8 ändrade vi så att alla i familjen använde sina egna apple id rakt igenom.

En intressant (???) situation uppstod igår när grabben skulle uppdatera IMDB appen. Den appen är inte med i familjedelning och den låg alltså på hans iPhone fast knuten till mitt apple id då han hade den innan han uppdaterade till iOS8. Det som då hände var att han inte kunde uppdatera den (fick ett felmeddelande som i korthet gick ut på att appen inte kunde delas med denna enhet) så vad han istället gjorde var att han raderade appen från sin iPhone och skulle ladda ner den igen ifrån App Store.
Men se det gick inte! Appen hade en "cloud" symbol (ni vet, molnet med en pil som pekar neråt) istället för "Gratis" knappen för att starta nerladdningen, och tryckte man på den fick man hela tiden samma felmeddelande som tidigare, att appen inte kunde delas med denna enhet.
Vi testade det mesta med att starta om app store osv. på iPhonen men inget hjälpte. Jag kunde inte heller ge bort appen från min telefon då den är gratis och därmed inte kan skänkas bort...

Lösningen blev till slut att han startade sin dator och "köpte" (den är gratis...) appen ifrån iTunes. När han hade laddat ner den till sin dator dök den upp i köphistoriken på hans iPhone och han kunde även ladda ner den där (hade inte det funkat hade vi testat att synka över den från datorn, men så långt kom vi alltså inte).

Det gick alltså att komma runt problemet, men jag tycker nog att det var en onödigt krånglig lösning på något som borde ha hanterats redan av app store appen på grabbens telefon...

Någon som har sett samma sak och har en bättre lösning?

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2014-10-17 22:53
Ursprungligen av HåkanE:

En intressant (???) situation uppstod igår när grabben skulle uppdatera IMDB appen. Den appen är inte med i familjedelning och den låg alltså på hans iPhone fast knuten till mitt apple id då han hade den innan han uppdaterade till iOS8. Det som då hände var att han inte kunde uppdatera den (fick ett felmeddelande som i korthet gick ut på att appen inte kunde delas med denna enhet) så vad han istället gjorde var att han raderade appen från sin iPhone och skulle ladda ner den igen ifrån App Store.
Men se det gick inte! Appen hade en "cloud" symbol (ni vet, molnet med en pil som pekar neråt) istället för "Gratis" knappen för att starta nerladdningen, och tryckte man på den fick man hela tiden samma felmeddelande som tidigare, att appen inte kunde delas med denna enhet.
Vi testade det mesta med att starta om app store osv. på iPhonen men inget hjälpte. Jag kunde inte heller ge bort appen från min telefon då den är gratis och därmed inte kan skänkas bort...

Lösningen blev till slut att han startade sin dator och "köpte" (den är gratis...) appen ifrån iTunes. När han hade laddat ner den till sin dator dök den upp i köphistoriken på hans iPhone och han kunde även ladda ner den där (hade inte det funkat hade vi testat att synka över den från datorn, men så långt kom vi alltså inte).

Det gick alltså att komma runt problemet, men jag tycker nog att det var en onödigt krånglig lösning på något som borde ha hanterats redan av app store appen på grabbens telefon...

Någon som har sett samma sak och har en bättre lösning?

Hade samma problem som dig och jag löste det på exakt samma sätt.

Kan någon förklara hur musikdelningen går till? Ja, förutom det med att slå på själva delningen. Min fru försökte ladda ner musik jag köpt via iTunes Store, men se det gick inte. Ett varningsmeddelande poppade upp om att en familjemedlem redan köpt den, och att hon kunde köpa den igen om hon ville. Annars fick hon ladda ner den typ... Hur?
Nu vet jag ju att jag kan lägga över musik till en annan dator via nätverket, men det gjorde vi ju redan när det fanns disketter, så hur är familjedelningen smidigare?

Ursprungligen av Fitinghoff:

Kan någon förklara hur musikdelningen går till? Ja, förutom det med att slå på själva delningen. Min fru försökte ladda ner musik jag köpt via iTunes Store, men se det gick inte. Ett varningsmeddelande poppade upp om att en familjemedlem redan köpt den, och att hon kunde köpa den igen om hon ville. Annars fick hon ladda ner den typ... Hur?
Nu vet jag ju att jag kan lägga över musik till en annan dator via nätverket, men det gjorde vi ju redan när det fanns disketter, så hur är familjedelningen smidigare?

Gå in under "Köpt" i iTunes appen. Välj den person/konto som har köpt musiken. Då ska det listas alla köp gjorda med det kontot och man kan ladda ner låtarna man önskar därifrån.

Ursprungligen av HåkanE:

Gå in under "Köpt" i iTunes appen. Välj den person/konto som har köpt musiken. Då ska det listas alla köp gjorda med det kontot och man kan ladda ner låtarna man önskar därifrån.

Yes! Thanks man!

Bevaka tråden