Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp min MBP 2008

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-10-13 15:45
Ursprungligen av Matsaki:

Jag har en väldig kär Macbook Pro 2008 som min fru använder. Det är fortfarande en väldigt kompetent och bra dator. Men 3 program gör att datorn nästan blir oanvändbar då fläktarna går igång som en jetmotor

Safari webkitt (sidor som FB och de med en massa kladd på)
Skype (Jag har testat att nedgradera men det hjälpte inte mycket)
Microsoft Office 2011 (Jag har testat det med en ominstallation)

Tyvärr kan jag inte byta ut några av de programmen då de är de som hon använder mest. Jag testade något CPU prioriterings program, det funkade lite, en datorn hängde sig hela tiden.

Utan större förhoppningar hoppas jag någon har lite tips hur jag ska kunna hålla liv i den gamla damen ett tag till? Något program som man kan begränsa hur mycket CPU ett program får använda?

Testa med detta och se på vilka varv dina fläktar snurrar med. Jag brukar ligga mellan 2200-2300varv om den börjar bli lite varm annars default ligga på 1900-2000 standard. http://www.macupdate.com/app/mac/23049/smcfan...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2014-10-13 18:36

Fäktarna går under 2.000 när inga speciella program körs. Jag har kört PRAM och SMC. Nu ska jag bara få ändan ur och byta ut kylpastan. Det är ju lite meck. Efter det får vi se om fortsättning följer med nya fläktar (vilket jag inte tror behövs om de gamla fungerar och är rena). Och SSD disk.

Annars får man väl börja spara till en ny Frugan vill ha en MBP Air. Behöver inte va sprillans, bara klara av enklare saker som Skype och Office tex. Iof skulle jag gärna vilja att hon kunde köra Parallells och Windows också eftersom hon har vissa lexikon och prylar som bara lirar med Windows. Men det tar bra med utrymme, vilket en Air inte har.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-10-14 09:27

Min gamla mbp 2009 med nvidiagrafik fungerar bra med office akype mm, vår gamla air surrar fläktarna på en hel del, så varför inte en mbp 13" ?

Ursprungligen av spaceas:

Min gamla mbp 2009 med nvidiagrafik fungerar bra med office akype mm, vår gamla air surrar fläktarna på en hel del, så varför inte en mbp 13" ?

MacBook Air av första generationen (före Late 2010) hade stora problem att kyla CPU tillräckligt och throttlade kraftigt. En vän hade en sådan och vi fördubblade CPU-prestandan genom att sänka spänningen till chippet så det kunde bibehålla höga frekvenser längre, samt gick tystare.

MacBook Air Late 2010-2011 throttlar inte men där går fläktarna ganska lätt igång.

MacBook Air som är släppta 2012 eller senare (Intel Ivy Bridge och framåt) är överlag väldigt svala. Detta som ett led i att Intel kraftigt minskade strömläckaget för sina chip i o m FinFET-tekniken hos deras tillverkningsprocess för 22nm och framåt. En modern MBA är absolut inte högljudd.

Med Intel Broadwell kommer det säkerligen även en fläktlös version (med motsvarande prestandanivå som dagens MBA).

Ursprungligen av AnandTech:

Needless to say, the Core M 5Y70 is the fastest tablet that we have test results for. The Surface Pro line has 15W TDP parts, while Core M operates in a 4.5W TDP. However, for this reference design Intel is leveraging the large amount of surface area to drive a 6W TDP. Despite this, it seems that it manages to equal or better the Surface Pro line in performance. Intel also emphasized that only an aluminum back cover would be needed to dissipate the heat to keep costs down.

Källa: http://www.anandtech.com/show/8515/quick-look...

Senast redigerat 2014-10-14 13:21
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2014-10-18 19:09

Någon som vågat testa Yosemite på läder makar som min?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-10-18 19:32
Ursprungligen av Matsaki:

Någon som vågat testa Yosemite på läder makar som min?

Jag kör Yosemite sen igår på min MBP 2009 (late), maxad 8GB ram o ssd-disk. Har inte hunnit att testa allt än men har märkt att batteritiden har sänkts markant. Ska testa mer ang. batteritiden. Den är redan inställd för bättre batteritid. Återkommer med mer info nästa vecka..

Bevaka tråden