Ingen risk - så korkade är inte Apple. Det finns redan en överetablerad marknad för TV-apparater och Apple börjar inte sälja TV's med inbyggd stor skärm...ty konsumenter byter TV-apparater för sällan och Apple vill givetvis fortsätta att hela tiden utveckla själva "mottagaren" (datorn) och det blir svårt att få folk att hänga med i utvecklingen om det innebär att man måste köpa ny TV för 10-30 00 kr varje gång...när det bara är den lilla burken inuti man är ute efter
Nej, 30-50 tums TV-apparater är inget Apple någonsin kommer att kränga - det finns inga pengar att tjäna där och det är kontraproduktivt i deras digitala biotop. Nej, skärmarna får andra fortsätta att kränga och konkurera ihjäl sig och så länge dom har en HDMI-kontakt i sig så är Apple med.
En "vanlig" TV ska ju också ha klassiska mottagare för radiovågor och kabel, och sådant är nog Apple totalt ointresserade av - dom (som jag och mååånga andra) inser att den distributionsformen är dömd till en utdragen död; allt blir IP. Allt. Endast statliga bolag kommer att även (förutom sin huvudsakliga IP-transmission) sända i etern och det har delvis med civilförsvaret att göra.
Så - den nya ATV'n som kommer imorgon är i stort sätt som förr - en IP-burk med CPU och GPU med HDMI-kontakt. Den är kraftfullare så klart (ska hantera spel och 4K), men det stora är att den nu lirar i iOS-biotopen och AppStore är nu öppet för ATV...en ny API släpps för att app-utvecklare ska kunna anpassa sina appar eller ta fram helt nya som lämpar sig för en kraftig CPU/GPU och 30-50 tums skärm :-). Molnet, iMessage, FaceTime och kanske Safari är också med i denna nya ATV. Allt sköts som förr med deras remote eller remote i iPhone/iPad. Den har BlueTooth och vill man kan man koppla upp keyboard och mus/platta till den.
För att folk inte ska behöva hoppa över till etern/kabel så finns dom stora sändarna med - i USA till att börja med. Det stora som händer är alltså mjulvara och tjänst.
Frågan är vad dom stora kabelbolagen gör då ATV ju de facto är en konkurrent - en alternativ distrubitionskanal till deras kablar - men många tjänar redan det mesta på datatrafiken som sådan och egenproducerat innehåll, abonnemang, VOD och vissa har reklam - hur deras grejer kranas till kund kanske är av mindre vikt. Kabelbolagen som distributörer av innehåll kommer att försvinna - om Apples ATV ökar den takten vet jag inte...jag gissar det...när dom väl satsar på något så resulterar det alltid i pradigmskiften - stora ibland - små ibland - men skiften blir det. Distributionen av rörlig bild "TV") överförs som sagt till IP och om 10-20 år kanske vi läser i historieböckerna att en av initiala betydande faserna var släpper av ATV2014. Totalt så kommer det att ta samma tid - eller lite mera - som det tog för mobiltelefoni att slå ut landtelefoni (inga andra jämförelser); 20-30 år. Men det är oundvikligt.
Ett krux för Apple är att alla tidigare ATV's nu blir obsoleta - dom lirar inte med biotopen. Troligtvis förtsätter man att köra gammelsystemet paralellt 1-2 år (hyra film etc), men sedan släcks det ner. Man måste alltså köpa den nya burken för att hänga med.
Jag hoppas verkligen inte att dom släpper en "riktig" TV. Jag har preciiiiiiis lyckats övertala tjejen att vi MÅSTE ha en 4K tv. Jag pallar inte att börja om från början igen och motivera varför en tv för 40.000kr skulle vara nödvändig.