Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook Pro eller Air - virtuella maskiner

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2014-11-03 09:50

Hej

Skulle behöva få lite input på min nya arbetsdator som skall inhandlas.
Idag har jag en 13" från 2011 med 8GB ram, 256gb SSD-hårddisk och 2,-någonting Mhz processor.
Eftersom den närmar sig treårsgränsen på företaget så måste jag byta.

Har i dagsläget en 15" MB Pro 2013 med allt godis man kan få i hemmet men detta är overkill för det jag behöver i jobbet.
Primärt så körs allting centralt via Citrix så där behövs ingen kraft. Däremot så behöver jag kunna köra virtuella maskiner med Windows 7/8 i demosyfte (affärssystem). Det klarar min nuvarande maskin med bravur och jag vill egentligen komma ner i storlek storlek, vikt, vilket man gör med automatik när man byter till de nya datorerna eftersom de saknar dvd osv. Batteritiden är också mycket viktig.

Frågan är om jag bör klara mig med en Air eller om det är Pro som gäller.
Nackdelarna med Air är väl den "dåliga" upplösningen på skärmen samt att minnet är begränsat till 8GB.
Sen skiljer det egentligen bara 200g viktmässigt men de är ändå lite smidigare i väskan vilket är viktigt då jag reser rätt mycket.

Det är väl också kanske en fråga om jag har uppgraderingsbehov under min treårsperiod som jag måste leva med datorn. Den jag har nu bytte jag till en SSD när den vart trött men nu är ju SSD standard. Sen vet man ju aldrig vad för nyteknik som kommer runt hörnet och då är man ju inlåst i och med valet av en Air.

Tacksam för tankar och idéer

Du är lika inlåst med en Pro, dom går inte heller att uppgradera nuförtiden. Dom nya modellerna är väldigt smidiga, jag hade tidigare en 13" Air, men har nu en 13" Pro Retina genom jobbet. Det är ingen jätteskillnad, även om den såklart finns där. Då är det desto större skillnad på skärmen.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2014-11-03 10:07

Hur upplever du skillnad i prestanda? Nu har du ju inte beskrivit vilka varianter av Air respektive Pro som du hade/har.

Jag upplevde Airen som väldigt responsiv, men alla väntetider är såklart kortare på Pron. Framförallt grafikprestandan skiljer sig åt, i övrigt så maxade jag väldigt sällan Airen. Det var en mid 2011, 13" standardmodell, och nu har jag en Pro som är mellanmodellen av late 2013.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2014-11-03 10:33

Det var ju trevligt att höra. Tror inte att det spelar så stor roll vilken modell jag väljer då med andra ord.
Siktar på Air modellen med 8GB ram och i7 processorn så bör den ju hålla ett par år.
Man vinner ju lite i batteritid med den sämre upplösningen också samt ungefär en tusing i pengar.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-11-03 20:45

Det lilla som du vinner i fart (200MHz?) med en i7 framför en i5 ska enligt tester förloras i värmeutveckling. Jag tror tom att denna test är gjord av redaktionen här på 99mac.

1
Bevaka tråden