Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Försöker lösa utskriftsproblem på OS 9.1

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Blev idag inkallad av PC-nissen på jobbet då han hade problem med en av de få kvarvarande Macarna på jobbet. Den kunde inte skriva ut från två program (Illustrator 10 och Acrobat 5 tror jag det var) medan det går utmärkt från andra program. Spelar heller ingen roll vilken skrivare.

Har hittills gjort detta:

1. Kört Nortons (well, det gjort PC-nissen som tror Norton löser allt!)
2. Byggt om skrivbordet
3. Raderat programinställningsfiler för nämnda program plus de skrivaanknynta inställningsfilerna jag hittade.

No luck!

Någon som har en idé som känner igen detta?

Vet inte om de har absolut senaste versionen av Illustrator 10 eller Acrobat 5, måste be PC-nissen logga in på Adobe för dessa uppdateringar då det krävs Adobe-konto. Förvisso har jag konto och har själv licens för Acrobat, men jag äger ingen licens på Illustrator så jag vet inte om jag kan dra ner eventuella uppdateringar av Illustrator.

Min plan idag är:

1. Ta backup på hela hårddisken
2. Köra Diskwarrior
3. Köra uppdatering på Mac OS 9 (tror jag kör 9.2.2 om det inte är något som kan ställa till med problem)
4. Uppdatera programmen i fråga om de inte är aktuella.

If all else fails: nyinstallation av hela skiten.

Jobbigt dock så om någon har något tips så vore det tacksamt innan jag påbörjar detta hästjobb. Lyckligtvis är killen som sitter på datorn borta till på måndag morgon, men det gör ju inte mitt liv lättare.

• Medlem
  • 2003-10-09 09:04

hmm vad är det för skrivare då, rätt PPD är vald? Är det en PS skrivare?

Micke

• Medlem
  • Växjö
  • 2003-10-09 09:33
Citat:

Skrevs ursprungligen av CyberPet
Vet inte om de har absolut senaste versionen av Illustrator 10 eller Acrobat 5, måste be PC-nissen logga in på Adobe för dessa uppdateringar då det krävs Adobe-konto. Förvisso har jag konto och har själv licens för Acrobat, men jag äger ingen licens på Illustrator så jag vet inte om jag kan dra ner eventuella uppdateringar av Illustrator.

Hämta uppdateringarna genom ftp.adobe.com /pub så slipper du alla tramsiga inloggningar

//Kidde

• Medlem
  • Kungälv
  • 2003-10-09 09:43

Testa att installera en ny systemmapp med Mac OS 9.2.2, starta om på det systemet och försök igen.

Du behöver inte ta backup på alltihopa innan du gör detta. Men ta gärna backup på dokumenten. Det skall man ju alltid göra.

ML:Som sagt, det är 5 skrivare i bygget och det är bara dessa två program på just denna enda dator som inte funkade, oavsett skrivare.

Kidde: Ska genast kolla ftp:n. Tack!

Macus: Kör nog hel backup utifall att, skulle jag missa en endaste fil så blir killen som sitter på datorn min dödsfiende. Jag lovar. Han är inte att leka med!

Slet 3 timmar på raken och fick ordning på utskriftsproblemet i Illustrator i alla fall. Distiller måste installeras om för den verkar ha någon plugin som är korrupt.

Sen har datorn för sig en massa skumma saker som att den vill logga in på samma nätverksenhet 5-6 gånger. Hjälper inte om man skriver in namn och lösenord, den vägrar helt enkelt så man får sitta och klicka på "avbryt" hela tiden. Har kastat diverse programinställningsfiler som kan var skurken men har inte hittat rätt.

Det är samma problem på fler Macar så jag gissar att det är något som någon klantig PC-nisse som trott sig vara smart och sen går det inte att få slut på eländet.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-10-10 09:30

Kolla i Systemmapp/Servrar om det ligger en massa alias till nätversenheter där. Vissa personer tycker att det är roligt att kryssa i alla rutor som finns i Väljaren när de ansluter till delade mappar... Därav (förmodligen) anslutningsrutorna som dyker upp massor av gånger. Släng aliasen så löser det sig (och kryssa inte i några rutor i väljaren i fortsättningen).

Om man har utskriftsproblem i OS 9 så brukar jag alltid kontrollera:
1. Att PPD:erna är av senaste version
2. Att senaste versionen av Adobe PS är installerad, denna löser MYCKET problem. http://www.adobe.se/support/downloads/main.html

Sen ett litet inlägg gällande Norton Disk Doctor som nämns ovan: Det finns en enastastående programvara dom heter Disk Warrior som spöar alla andra utilityprogram med hästlängder. Finns för både Classic och OS X. http://www.alsoft.com/DiskWarrior/

Citat:

Skrevs ursprungligen av Kalle W
Kolla i Systemmapp/Servrar om det ligger en massa alias till nätversenheter där. Vissa personer tycker att det är roligt att kryssa i alla rutor som finns i Väljaren när de ansluter till delade mappar... Därav (förmodligen) anslutningsrutorna som dyker upp massor av gånger. Släng aliasen så löser det sig (och kryssa inte i några rutor i väljaren i fortsättningen).

ARGH! Det var ju den mapp jag *glömde* kolla! Tack, ska genast kolla den och slänga den isåfall. Tack!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Caveman
Om man har utskriftsproblem i OS 9 så brukar jag alltid kontrollera:
1. Att PPD:erna är av senaste version
2. Att senaste versionen av Adobe PS är installerad, denna löser MYCKET problem. http://www.adobe.se/support/downloads/main.html

Sen ett litet inlägg gällande Norton Disk Doctor som nämns ovan: Det finns en enastastående programvara dom heter Disk Warrior som spöar alla andra utilityprogram med hästlängder. Finns för både Classic och OS X. http://www.alsoft.com/DiskWarrior/

Caveman, tack för råden. Har kollat både punkt 1 och 2, och utskriftsproblemen blev lösta.

Använder även DiskWarrior (men det skadar aldrig at upprepa det för dem som letar lösningar i forumen i framtiden) så jag håller med dig fullständigt om att det programmet löser många problem med själva hårddisken och filen som kontrollerar var olika filer finns var på hårddisken.

1
Bevaka tråden