Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bilder roteras vid postning på andra forum!!!

Tråden skapades och har fått 54 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Rätt är att ha kamarahuset överst när man tar bild.

Tänk på att volymknappar för bild är en efterkonstruktion.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-11-30 21:19

Så då är frågan hur det kan komma sig att det är först nu som bilderna roteras när jag alltid hållit telefonen på det sättet?
Du får fråga men det spelar ingen roll och jag vill inte berätta

Bilderna på FB visas rätt när jag håller telefonen med ljudknapparna uppe till höger.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-11-30 21:22
Ursprungligen av lappen71:

Inte om man Googlar på ""how to take picture iphone"]

Den bilden är ett fotomontage. Mjukvaruknappen för bildtagning pekar åt höger medan fysiska hemknappen pekar åt vänster. I verkligheten ligger de alltid på samma sida.

Ursprungligen av lappen71:

Jag har ALLTID hållit telefonen på det sättet och bilderna har varit rättvända

Bilderna blir rättvända så länge de visas i mjukvara och på enheter som läser av EXIF - Orientation. Och det är i praktiken nästan överallt, så det blir rätt ändå så där automagiskt som vi vill ha det. Och om bilden exporteras i format där EXIF-data inte medföljer så ska den vändas rätt i exporten.

Jag tar också alltid bilder med iPhonen med höger pekfinger på volymknappen, det känns ju rätt (men mjukvaruknapoen hamnar åt vänster). Men minns att volymknapparna inte kunde användas i tidiga versioner av iOS, "rätt" håll bestämdes nog ursprungligen med mjukvaruknappen åt höger, och det blev "standard-orientation" på iPhone.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-11-30 22:56
Ursprungligen av IngoX:

Den bilden är ett fotomontage. Mjukvaruknappen för bildtagning pekar åt höger medan fysiska hemknappen pekar åt vänster. I verkligheten ligger de alltid på samma sida.
Bilderna blir rättvända så länge de visas i mjukvara och på enheter som läser av EXIF - Orientation. Och det är i praktiken nästan överallt, så det blir rätt ändå så där automagiskt som vi vill ha det. Och om bilden exporteras i format där EXIF-data inte medföljer så ska den vändas rätt i exporten.

Jag tar också alltid bilder med iPhonen med höger pekfinger på volymknappen, det känns ju rätt (men mjukvaruknapoen hamnar åt vänster). Men minns att volymknapparna inte kunde användas i tidiga versioner av iOS, "rätt" håll bestämdes nog ursprungligen med mjukvaruknappen åt höger, och det blev "standard-orientation" på iPhone.

Så med andra ord kan man dra slutsatsen att sidan läser inte av exif-datan korrekt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-12-01 15:33
Ursprungligen av lappen71:

Vägrar att samarbeta!!!
Jag tar en bild med min iPhone 6 med iOS 8.1.1 (12B436)
Vilken programvara som andra forum använder vet väl för helvete inte jag vad dom kör med.
Det enda jag vet är att tidigare kunde jag ta en bild och posta utan att bilden blir förändrad men inte nu.
Anledningen till att jag postade den här var i syfte att testa och inte i ett försök att lösa problemet.

Men nu postade du i ett forum där fler har tagit intresse av problemet du beskriver, många drivs inte enbart av att hjälpa andra utan ochså av ren nyfikenhet.

Ursprungligen av lappen71:

Det är något väldigt fel med iOS8.1.1 för den översta bilden har jag hållit telefonen rätt och bilden roteras fel,
Den undre bilden har jag hållit telefonen fel och den är rättvänd!!!
Men i alla bildprogram som jag testat så visas alla bilder rättvända.
Undrar om jag inte ska ta och göra en återställning

https://dl.dropbox.com/s/dgl0p6vagmr67in/Foto%202014-11-30%2016%2033%2039.jpg?dl=0

https://dl.dropbox.com/s/ee8tnhptne63yb2/Foto%202014-11-30%2016%2033%2048.jpg?dl=0

Ursprungligen av lappen71:

Bra att du med hjälp av lite felsökning insett att din telefon inte är helt oskyldig i dramat.

Ursprungligen av kenjon:

Vad har du volymknapparna när du säger att du håller den rätt resp fel?

Ursprungligen av lappen71:

Uppe naturligtvis.

Du har alltså knapparna uppe både när bilden är rättvänd och felvänd? Det tror jag inte på, utan jag tror att du inte läser vad kenjon frågar dig om.

Ursprungligen av lappen71:

Så då är frågan hur det kan komma sig att det är först nu som bilderna roteras när jag alltid hållit telefonen på det sättet?

Bilderna på FB visas rätt när jag håller telefonen med ljudknapparna uppe till höger.

Ja det är ju en intressant fråga. Postar du den i syfte att att lösa problemet?

Genom att t.ex. ta en bild med din iPhone mot en spegel och ladda upp den så att andra kunde ta en titt i metadatat så skulle samtliga deltagare i tråden kunna ta en titt på EXIF, se hur du höll telefonen (så att språkförbistringar likt den ovan inte inträffade) och berätta för dig i detalj om din telefon uppträder som deras.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-12-01 16:07
Ursprungligen av beh:

Du har alltså knapparna uppe både när bilden är rättvänd och felvänd? Det tror jag inte på, utan jag tror att du inte läser vad kenjon frågar dig om.
.

Vad du tror skiter jag blankt utan det är vad JAG vet efter att ha testat som spelar roll.
Och jag skrev inte att jag hade knapparna uppe på båda bilderna.

Om jag tar en bild med volymknapparna uppe eller nere spelar ingen roll utan i iPhoto som visas bägge bilderna rättvända.
Eftersom dom visas rättvända där så förväntar jag mig att dom visas på samma sätt när jag postar dom i ett forum.
För lägger jag upp dom FB så spelar det ingen roll hur jag håller kameran så är alla bilder rättvända.

Grundproblemet är att enligt många så är sättet man håller en iPhone med volymknapparna uppe fel.
Jag har alltid tagit bilder på det sättet och alla gånger när jag postar bilderna så är dom rättvända.
Nu plötsligt så är alla bilder felvända på ett specifikt forum och här på 99mac

Så min fråga är HUR kan det komma sig att detta beteende har förändrats?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-12-01 19:05

Du kan väl be Apple om support, men svaret blir nog "Du håller den fel!"

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-12-01 19:48
Ursprungligen av mattiL:

Du kan väl be Apple om support, men svaret blir nog "Du håller den fel!"

Säkert men det förklarar inte hur beteendet kan ha förändrats.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-12-01 20:30
Ursprungligen av lappen71:

Så min fråga är HUR kan det komma sig att detta beteende har förändrats?

En trasig sensor, ändring i iOS, ändring i arbetsflöde eller ändring i de specifika forumen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-12-01 22:50

Alltså jag är kanske dum men i den posten där TS la upp två bilder och där det för han var den understa som är rätt. Där är båda rätt för mig på min ipad iallafall. Eller har jag förstått tråden fel?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2014-12-01 22:56
Ursprungligen av Kajan:

Alltså jag är kanske dum men i den posten där TS la upp två bilder och där det för han var den understa som är rätt. Där är båda rätt för mig på min ipad iallafall. Eller har jag förstått tråden fel?

På min iPad och iPhone blir det rätt men inte i datorn med Safari och Firefox. Det är ett mysterium.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-12-01 23:10
Ursprungligen av Kajan:

Alltså jag är kanske dum men i den posten där TS la upp två bilder och där det för han var den understa som är rätt. Där är båda rätt för mig på min ipad iallafall. Eller har jag förstått tråden fel?

Nej du har inte förstått tråden fel utan det är något väldigt mysko.
Men tydligen så är jag inte samarbetsvillig och att jag håller telefonen fel.
Fast det cirkulerar massor av bilder som demonstrerar hur man ska hålla telefonen och jag har ALLTID hållit den på det sättet och att bilderna alltid varit rättvända.
Nu plötsligt så är dom inte rättvända så är det SBS-fel fast jag inte gör något annorlunda.

Att det skulle vara fel på min telefon betvivlar jag för en annan medlem på detta forum fick också sina bilder roterade fel och han har en iPhone 6+

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-12-02 19:13

Jag höll den också fel för en stund sedan, först tog jag en bild med telefonen i 45 graders vinkel, stående liksom.
Den bilden såg rättvänd ut i luren (skulle skickas via Messages).

Sedan tänkte jag komma lite närmare och lutade luren lite mer neråt, men denna gång blev bilden vriden 90 grader i sidled.
Inte vad jag önskade, men jag höll den säkert fel, lutade den i sidled eller något..

Ursprungligen av mattiL:

Jag höll den också fel för en stund sedan, först tog jag en bild med telefonen i 45 graders vinkel, stående liksom.
Den bilden såg rättvänd ut i luren (skulle skickas via Messages).

Sedan tänkte jag komma lite närmare och lutade luren lite mer neråt, men denna gång blev bilden vriden 90 grader i sidled.
Inte vad jag önskade, men jag höll den säkert fel, lutade den i sidled eller något..

Som jag visade i inlägg 12

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2015-02-04 10:28
Ursprungligen av BlackSmp:

Photinfo för 7 kr är kanske ett alternativ för de som inte behöver allt som Exifchanger kan och som dessutom är en IOS app.

https://itunes.apple.com/se/app/photinfo/id59...

Bra program men finns inget val att bara rotera 45grader när man tagit en selfie och bilden är felroterad

Ursprungligen av lappen71:

Bra program men finns inget val att bara rotera 45grader när man tagit en selfie och bilden är felroterad

Lösningen på det är att sluta ta selfies

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2015-02-04 12:13
Ursprungligen av barbapappa_86:

Lösningen på det är att sluta ta selfies

Nope

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-02-04 12:55
Ursprungligen av lappen71:

Bra program men finns inget val att bara rotera 45grader när man tagit en selfie och bilden är felroterad

Vad är det för fel på den inbyggda rotationen i Photos / Bilder appen?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2015-02-04 13:09
Ursprungligen av beh:

Vad är det för fel på den inbyggda rotationen i Photos / Bilder appen?

Men jösses jag har sagt flera gånger att bilderna INTE visas felroterade i Bilder appen utan det är först när dom postas som man märker vilka man hållit kameran "fel"
Gissa vilka av dessa bilder som blir felroterade om du kan?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-02-04 13:45
Ursprungligen av lappen71:

Bra program men finns inget val att bara rotera 45grader när man tagit en selfie och bilden är felroterad

Ursprungligen av lappen71:

Men jösses jag har sagt flera gånger att bilderna INTE visas felroterade i Bilder appen utan det är först när dom postas som man märker vilka man hållit kameran "fel"
Gissa vilka av dessa bilder som blir felroterade om du kan?

Exifdata kan endast specificera rotation av bilder i hela 90° steg, så om du vill rotera en bild 45° så måste du spara om den. Eftersom bilder är rektangulära kan man endast rotera de i dessa steg. Inget annat ger mening. För att rotera en bild 45° måste programvaran förstora bilden så att alla pixlar i den nya bilden får innehåll (eller förändra bilden genom distorsion).

Edit: Eller menar du seriöst att vissa bilder även blir roterade 45° utan förvarning?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-02-04 14:20
Ursprungligen av beh:

Exifdata kan endast specificera rotation av bilder i hela 90° steg, så om du vill rotera en bild 45° så måste du spara om den. Eftersom bilder är rektangulära kan man endast rotera de i dessa steg. Inget annat ger mening. För att rotera en bild 45° måste programvaran förstora bilden så att alla pixlar i den nya bilden får innehåll (eller förändra bilden genom distorsion).

Edit: Eller menar du seriöst att vissa bilder även blir roterade 45° utan förvarning?

I tråden råder ihopblandning. 45° avser att telefonen stod lutad mot ett föremål (med dockkontanten neråt mot bordet, dvs stående).

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2015-02-04 14:32
Ursprungligen av beh:

Exifdata kan endast specificera rotation av bilder i hela 90° steg, så om du vill rotera en bild 45° så måste du spara om den. Eftersom bilder är rektangulära kan man endast rotera de i dessa steg. Inget annat ger mening. För att rotera en bild 45° måste programvaran förstora bilden så att alla pixlar i den nya bilden får innehåll (eller förändra bilden genom distorsion).

Edit: Eller menar du seriöst att vissa bilder även blir roterade 45° utan förvarning?

Ja dom två bilderna på mig och min dotter är roterade 45grader och då höll jag telefonen lodrätt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-02-04 14:54
Ursprungligen av reboot81:

I tråden råder ihopblandning. 45° avser att telefonen stod lutad mot ett föremål (med dockkontanten neråt mot bordet, dvs stående).

Fast ett varv är 360°? Så 1/4 av det är då 90°.

Ursprungligen av lappen71:

Ja dom två bilderna på mig och min dotter är roterade 45grader och då höll jag telefonen lodrätt.

Nej, de är roterade 90°.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-02-04 15:04
Ursprungligen av lappen71:

Ja dom två bilderna på mig och min dotter är roterade 45grader och då höll jag telefonen lodrätt.

45° såhär?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2015-02-04 15:38

Ok förlåt jag menade 90grader.
Bilderna blir liggande när jag postar dom alla fall.
Har kontaktad admin på forumet och enligt honom är det en bugg.

Bevaka tråden