Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Outsourca utveckling

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2014-12-02 19:44

Är det någon här på 99 som har erfarenhet av att outsourca viss utveckling? Tänker mig typ till Indien, har läst Tim Ferris och han talar sig rätt varmt om det - även om det var mest support verkar det som

Som sagt, någon som provat? Jag jobbar på en IT-firma och behöver extra hjälp lite då och då, inte lätt att hitta 'rätt' folk!

Specifikationer och specifikationer är det viktigaste.
Sen om man får tag på ett företag som har kompetent personal så är det ingen skillnad mot att jobba med någon annan.

Klart att det är kulturskillnader men sånt får man leva med och styra upp helt enkelt.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2014-12-02 21:46

Instämmer med keptang när det gäller specifikationer. Det är A och O.
Företaget jag jobbade på outsourcade utveckling till Indien 2004. Tyvärr gick de som bestämde på myten att det räcker med en snabb spec "nedskriven på en servett" vilket resulterade i att projektet i slutändan tog fyra år istället för två och vi var själva tvungna att lägga ner mycker mer tid på kodning än vi hade tänkt oss.
Dessutom slutade det med att företaget i Indien gick back på jobbet.

Instämmer även jag med föregående inlägg, men vill även passa på att påtala vikten av att hantera kommunikationsproblematiken. Även om man skriver en aldrig så vattentät spec så har man alltid problemet att denna kommer att tolkas av "andra änden". Här uppstår ganska ofta problem. Den lösning som vi har sett som den bästa på detta är att vi sett till att det funnits en indisk arkitekt (minst) på plats i Sverige vars primära uppgift har varit att agera mellanhand mellan kravställarna i Sverige och utvecklingsteamet i Indien. Det kostar lite mer att ha en Indier på plats i Sverige men i slutändan har det helt klart varit värt det.
Många indiska konsultfirmor har redan ett kontor i Sverige så det ska nog inte vara helt svårt att få till en sådan lösning. Ha bara i åtanke att den svenska visumprocessen är inte alltid som en oljad blixt...

1
Bevaka tråden