Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum. Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Hej! Det är såhär att jag har en Macbook pro och en Macbook air. Köpte nyss en extern hårddisk som skulle funka till både mac och pc. Hur som helst, jag kopplade in och installerade hårddisken och den fungerade som den skulle. Sen skulle jag koppla in den till min andra mac vilket inte fungerade. Hårddiskmappen kom upp som vanligt men det kom upp en blockeringssymbol när man skulle dra in saker där. För skoj skull provade jag att koppla hårddisken till min systers pc vilket fungerade utmärkt. Vad kan det vara för fel?
Kan tilläga att jag har OS X Yosemite på min air och det gamla på min pro men det ska väl inte ha någon betydelse?
Det skulle väl kunna vara att rättigheterna är satta på ett sådant sätt att du inte kan skriva till det. Kolla info om den i Finder, längst ner i fönstret står det vilka rättigheter du har. Alternativt kan du välja att ignorera rättigheter helt och hållet.
Eftersom du formaterade den i en Mac kan det inte handla om det vanliga problemet med att NTFS-diskar inte går att skriva till på OS X.
Ah oj, läste lite för snabbt tidigare. Kollade infon på pro:n där den inte fungerar och där stod något i form med: Får läsa
Kollade sedan i min Air och där stod typ: Får läsa och skriva, vet du hur man ändrar det?
Gjorde nämligen som du skrev och gick in där under rättigheter, ganska nybörjare på mac
Samma ställe. Bara klicka på hänglåset om det är låst, skriv in ditt lösenord och ändra "Läsa" till "Läsa och skriva" på den första raden där din användare står.
Men det är konstigt för när jag konverterade/installerade den så kunde man välja att använda till bara mac eller både pc och mac. Men om den fungerar till min ena mac och även en pc borde det väl inte behövas några andra saker för att den ska fungera i en annan mac?
ps: Hade exempelvis en polare i somras som skulle lägga över filer från hans hårddisk till min dator, då fungerade det utan några konvarteringar..
Har du NTFS på hårddisken kan Macen bara läsa, inte skriva. En PC (Windows) kan både läsa och skriva. Vill du kunna läsa och skriva från båda systemen behöver du formatera om den som beskrivits ovan.
Alternativt finns det program du kan installera på Mac som gör att du kan skriva NTFS, men då fungerar det bara på den Mac där programmet är installerat.
Hej! Det är såhär att jag har en Macbook pro och en Macbook air. Köpte nyss en extern hårddisk som skulle funka till både mac och pc. Hur som helst, jag kopplade in och installerade hårddisken och den fungerade som den skulle. Sen skulle jag koppla in den till min andra mac vilket inte fungerade. Hårddiskmappen kom upp som vanligt men det kom upp en blockeringssymbol när man skulle dra in saker där. För skoj skull provade jag att koppla hårddisken till min systers pc vilket fungerade utmärkt. Vad kan det vara för fel?
Kan tilläga att jag har OS X Yosemite på min air och det gamla på min pro men det ska väl inte ha någon betydelse?
@Goflorp gjorde en guide för ett tag sen som du finner här
Även om den är för en äldre version så är det formatet som är annorlunda, inte förfarandet. Där Goflorp pratar om FAT32 ska du välja ExFAT istället. Notera dock att om du kopierar filer mellan Windows XP eller Vista så måste de vara uppdaterade för att stödja ExFAT. Windows 7 och framåt funkar fint.