Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mycket långsam trådlös uppkoppling iOS-prylar?!

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2014-12-10 22:11

Jag har, sedan jag uppdaterade till iOS 8 i slutet på November, haft ruskigt dålig hastighet på alla iOSprylar i hemmet (1 iPad mini 2 wifi+cell, 2 iPhone 6)

Betalar för 30/30 mbit och via bärbar pc och iMac har jag 28/28 konstant (snackar enbart trådlöst här i inlägget nu!)
Via iOSprylar ligger jag numera på allt mellan 5-15 mbit/s (tidigare 28 mbit!)

Har provat ALLT känns det som! 3 olika routrar, 2 av dem helt nya och med helt vanlig konfig. Har provat att återställa enheterna/nätverksinställningar med mera. INGET verkar ge resultat!

När enheterna rullade på iOS 7 kändes det mycket stabilare. Så det verkar precis som att iOS 8 är boven i dramat??
Någon som har inputs eller upplever samma problem??

Extremt tacksam för svar då detta gäckat mig i snart en månads tid!

• Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-12-10 22:20

Testa dessa åtgärder först.
http://www.99mac.se/forum/t/301416-felsoka-ip...

Min iPhone 6 och iPad Mini Retina med iOS 8.1.1 får dessa resultat med Telias fiber 100/10

• Medlem
  • Halmstad
  • 2014-12-10 22:45

Tack för svar! Har testat allt i felsökningstråden utom att skicka enheterna på service. 2 st iPhone 6 kom till hushållet och hade hastighetsproblem out of the box! iPaden köptes i somras. Känns som det är föga troligt att 3 st nya enheter behöver skickas på service.

Såhär ser det ut för mig i skrivande stund. Som sagt har 30/30 och min isp är Bahnhof.

Via bärbar Dell PC:

Via iPhone 6 (verkar vara en bra kväll trots allt, men det där är vad jag max kan kräma ur via wifi. När det är som värst ligger det neråt 5 mbit/s)

Vilken router? Hur är den konfigurerad för wifi?

• Medlem
  • Halmstad
  • 2014-12-10 22:51

Tillägg: Alla iOS prylar har senaste versionen av operativet.
Har för övrigt haft många teorier men alla gånger har jag landat tillbaka på teorin om att det är iOS som är boven i dramat. Behöver ju dock inte vara så bara för det. Men det är där jag står idag.

• Medlem
  • Halmstad
  • 2014-12-10 22:55

Har provat Apple airport express x2. Min egen och en sprillans ny.

Just nu kör jag via en TP-Link Archer C5.

Konfig något i stil med helt standard;
Radioläge 2,4/5GHz, N-standard men b&g kompatibel.
2,4 GHz Kanal 11 (alla andra grannar ligger på 1 eller 6)
5 GHz minns jag inte vilken kanal det va, men jag tror det är auto på den. Har dock testat att sätta kanal manuellt (olika) utan reslutat.

Osv osv. Har inte strulat med specialinställningar för att optimera för nerladdning/gaming.

Senast redigerat 2014-12-11 06:33

Stäng av 2.4GHz-bandet och prova. Testade precis själv med iPhone 5 och iPad Air (båda med iOS 8.1.1) på 5GHz-bandet på kanal 48 som jag kör (med en Asus RT-N56U-router). 100/10-lina.

iPhone 5;

iPad Air;

• Medlem
  • Halmstad
  • 2014-12-11 06:30

Har provat att köra på enbart 2,4 GHz respektive 5 GHz utan resultat. När routern är i dualbandläge brukar de flesta iOS-prylar ligga på 5 GHz självmant. Utom på längre avstånd då förstås.

Prova hos någon annan om du kan om du inte gjort det.

Ibland, i vissa nätverksmiljöer så har Apple-enheter problem med WiFi utav någon märklig anledning.

• Medlem
  • Halmstad
  • 2014-12-11 15:31
Ursprungligen av keptang:

Prova hos någon annan om du kan om du inte gjort det.

Ibland, i vissa nätverksmiljöer så har Apple-enheter problem med WiFi utav någon märklig anledning.

Har testat på jobbet. Jämförde resultatet med en jobbarkompis som mätte via sin androidtelefon. Vi fick snarlik hastighet. Problemet verkar dock vara synnerligen intermittent. Kommer och går. Ibland tuffar det på rätt så bra, men oftast jävligt dåligt.

Finns det bekräftat någonstans att det kanske finns någon wifi-bugg i iOS? Det du nämnde verkar ju tyda på det.

Gör du en sökning så ser du att massor med folk har problem med WiFi.
https://www.google.com/search?q=wifi+issue+io...

93 sidor lång tråd hos Apple; https://discussions.apple.com/thread/6546549?...
http://www.forbes.com/sites/gordonkelly/2014/...
Osv..

• Medlem
  • Halmstad
  • 2014-12-11 20:37

Skummade lite av det du länkade. Verkar ju definitivt som att problemet är kopplat till iOS. Frågan är vad man gör? Väntar till man blir gråhårig vilket man lär bli eftersom Apple prioriterar borttappade ringsignaler framför allmän systemstabilitet?
Kräver Apple att ta tillbaka produkterna? Sitter med en surfplatta som kostade 4500 kr och en telefon för 6000 kr som inte fungerar och det är nästintill oacceptabelt!

1
Bevaka tråden