Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

varför inte en PC?

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2003-10-09 19:20

Jag behöver några snabba och lättfattliga argument för att gå ifrån Windows hos myndigheter och företag etc, för att minska sårbarheten. Gärna även några politiska, ekonomiska och praktiska argument för något annat. OBS inte för ngt annat som mac eller linux, utan mot MS:s totaldominans.

Det är till en debattartikel.

• Oregistrerad
  • 2003-10-09 19:28

Det har senaste veckan presenterats en rapport från garthner och ett paper från någon organisation som tar upp just frågan med en alltför stor dominans av något (i dessa fall win).

Sök lite på idg så hittar du säkert något käckt

Speciellt "paper:t" var intressant och välskriver (ca 14 dagar tillbaka)

Inte direkt något svar på din fråga, men Statskontorets utredning om Open Source innehåller lite om för- och nackdelar därom.
http://www.statskontoret.se/pdf/200308.pdf

Systemgruppen vid KTH/NADA har utrett införandet av Win XP och har en del kritiska synpunkter.
http://www.sgr.nada.kth.se/win/win2k/docs/xp.html

Också kostnaderna för Nimda har utretts, inklusive en kortare analys hur det kunde gå som det gick och en ekonomiska analys av kostnaderna.
http://extra1.vgregion.se/arkiv/rapporterochutredningar_/revisionsenheten_/rapporter2001_/nimdagranskningavhe4ndelseriitverksamhet/nimdagranskningavhe4ndelseriitverksamhet.pdf

//Mikael

Senast redigerat 2003-10-09 21:12
Citat:

Skrevs ursprungligen av Baron
OBS inte för ngt annat som mac eller linux, utan mot MS:s totaldominans.

Jag vet inte om det faller under din artikeln men virus är ju ett skäl till att inte använda MS:s produkter. Det är väl en kombination av att dom är stora och att det finns gott om säkerhetshål som gör det så vanligt med virus riktade mot deras produkter. MS:s vana att låta funktion gå före säkerhet är ju ett av skälen till att vi sett vissa virus sprida sig med världens fart. Att skylla på klantiga användare som inte kan hålla sina system up-to-date tycker jag inte håller som argument.

Efter att ha lagt supporttimmar på att rensa efter Blasters härjningar så inser man att detta ett riktigt problem, jag tjänar iofs pengar på det, men för de drabbade är det supportkostnader och produktionsbortfall som gäller och då kan man hålla sig för skratt. Hade dom kört nåt annat än MS:s produkter hade detta aldrig drabbat dom.

• Medlem
  • 2003-10-10 00:36

Du kan skriva att jag personligen tycker illa om Microsoft. Det borde skaka om dem, tycker jag.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2003-10-10 06:48
Citat:

Skrevs ursprungligen av orat
Du kan skriva att jag personligen tycker illa om Microsoft. Det borde skaka om dem, tycker jag.

Ett inlägg som fått mig att garva en lång stund denna tidiga Fredagsmorgon.

Citat:

Ohh, nu blev jag riktigt rädd!

Men men, ett argument är att dagens kontorsarbete kan utföras på andra operativsystem som är virusfria. Office finns ju och nätverk är väl inga problem.

Windows är alldeles för "naket" och sårbart. Man är ju helt i händerna på förhoppningsvis duktiga nätverkstekniker. Man MÅSTE ha en nätverks/datorsupport KONTINUERLIGT för att stå emot. Detta är unikt för Windows.

:eek:

• Medlem
  • Karlstad
  • 2003-10-10 09:04
Citat:

ROTFL:D

• Medlem
  • Gävle
  • 2003-10-10 09:20

Kanske denna länk kan ge lite inspiration.

http://www.theregister.co.uk/content/56/33226.html

• Oregistrerad
  • 2003-10-10 09:28

Monokulturer är extremt sårbara. Paralleller till biologi fungerar ganska bra i dagens internetsamhälle.

OSX är självklart bättre än Windows, men ännu bättre är ett blandat nät där man aldrig sätter alla sina pengar på en och samma häst.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2003-10-10 09:55

De rent ekonomiska argumenten, för mångfald och konkurrens till gagn för konsumenterna och mot monopol, är nog både lätt att få gehör för och oerhört starka. Bl a så har EU:s kommissionär för konkurrensfrågor Mario Monti riktat stark kritik mot Microsofts sätt att agera och deras metoder för att dominera marknaden.

• Medlem
  • 2003-10-10 10:42
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Det har senaste veckan presenterats en rapport från garthner och ett paper från någon organisation som tar upp just frågan med en alltför stor dominans av något (i dessa fall win).

Sök lite på idg så hittar du säkert något käckt

Speciellt "paper:t" var intressant och välskriver (ca 14 dagar tillbaka)

har du nån länk?

Andra som har snabba hårda argument?

har du slängt ut frågan på sweclockers?

om de inte känner sig förolämpade så har de ju en hel del erfarenhet av wintel...

• Medlem
  • Kristianstad
  • 2003-10-10 12:55

Licenskostnaderna är en anledning att inte (enbart) använda Windows. Windows själv är ytterligaren en bra anledning att INTE använda Windows

Citat:

Skrevs ursprungligen av Sten_n
Läs och begrunda.

Myt att Windows är mer virushärjat pga fler datorer

Tack för den länken, den myten har ju framförts som en sanning ett antal gånger i bland annat detta forum, och jag har alltid tyckt att det låter fel utan att kunna argumentera för det, men nu kan jag det!

/Ola

Ska väl vara "Profit first, whatever else later".

Citat:

Skrevs ursprungligen av Reefer
Nu är inte The Register den mest seriösa publikationen när det gäller sånt här, men visst har Microsoft en historia av att konstruera sina operativsystem enl. devisen "usability first, security later".

Tror inte det är vettigt att avfärda artikeln bara för att den är publicerad i The register, den är skriven av en regelbunden medarbetare på denna webbplats: http://www.securityfocus.com/

/Ola

• Medlem
  • London
  • 2003-10-16 08:18

Varför inte vända på frågan: Varför skulle man vilja välja Windows?

Virus? Buggar? Genomtänkt GUI? Stabilt? Säkert? Billigt?

• Medlem
  • 2003-10-16 09:53
Citat:

Skrevs ursprungligen av jb
Varför inte vända på frågan...

för att det är en realitet att win är så vansinnigt etablerat. Vi snackar inte privatpersoner eller företag med intresse för frågan utan om myndigheter och verk.

• Medlem
  • London
  • 2003-10-16 10:17

Okej då, men det är den frågan dom borde ställa sig. Kan ni tänka er om man valde bil på samma sätt: Nja, vi köper nog en Folka Bubbla, det är en av världens mest sålda bilar. Det spelar ingen roll att du dör om du krockar i 10 km/h...

• Medlem
  • 2003-10-16 10:51

jämförelsen haltar betänkligt: Bubblan är ju snygg.

• Medlem
  • London
  • 2003-10-16 11:19

Finns säkert nån som tycker Windows är snyggt, även om det är osannolikt...

• Oregistrerad
  • 2003-10-16 14:51
Citat:

Skrevs ursprungligen av jb
Okej då, men det är den frågan dom borde ställa sig. Kan ni tänka er om man valde bil på samma sätt: Nja, vi köper nog en Folka Bubbla, det är en av världens mest sålda bilar. Det spelar ingen roll att du dör om du krockar i 10 km/h...

Med tanke på att gamla bubblan har sålts i nästan 23 000 000 ex så verkar det ju som om folk tänker så.

• Medlem
  • 2004-02-10 22:02

Mina argument:
* Säkerhet och integritet, - "inga" virus, hackers, och attacker
* Inspiration/kreativitet - det är kul med macen
* Etik och frihet - inga pengar till Bush imperialism och kamp mot det farliga Orwells-scenariet "1984", Storebror (Bill Gates) ser dig!"
* Kompabilitet och applikationer - allt du kan göra på en PC (nästan) kan du också göra på en Mac
* Kvalitet och Design - Kvaliteten har kanske sjunkit sedan tillverkningen flyttades till Asien, men designen är i topp

Problemet är att när man köper datorer så är det som att köpa mjölk. Du tänker "jag behöver mjölk" och sedan går du till butiken och väljer röd, grön eller blå mjölk. Vad du inte tänker på är vem som har gjort mjölken.

Denna tankegång är densamma när det gäller datorköpare. De tänker "jag behöver en ny dator" och sedan går de till butiken och köper en dator. Vilket automatiskt blir en Windows-dator eftersom man intre känner till att det finns något annat än Windows (=dator). Vem tänker "jag behöver mjölk från Carlshamn"? Du köper mjölk och automatiskt köper du från Arla, för Arla är synonymt med mjölk. Precis som dator är synonymt med Windows.

Detta har sedan spritt sig till företagen som efter flera års inköp harmålat in sig i ett hörn gällande plattform att de inte kommer ur situationen längre.

Jag har hört talas om en affärsman i Sverige som är huvudimportör för basmatiris.
Han blev förfrågad om varför han valde Sverige för sitt huvudkontor och inte flyttar sitt kontor till någod annat land.
Han svarade på frågan med att sverigefungerar såm en klocka och är mycket tillförlitligt och då blir det mycket billigare för honom att jobbar en i ett land.

Det samma är ju med Linux / MacOs versus Windows.
Windows är och var (nästan varige gång när jag använde det) inte tillförlitligt och om någonting inte är tillföltligt då kanske blir uppdraget såm ett företag har inte slut.
Sen vet man ju inte när det nästa virus eller DoS attake kommer som krashar servern.
Hur monga ggr. som helst har jag nu under det sista hört ifrån systemadministartorer att dem satt ibland nättar och radeade e-mails bara för att servern inte skolle kraschar.

Om jag tänkar på att företagen Microsoft är byggt med hjälp utav dåliga Programmerare och Hacker se denna länken: http://www.folklore.org/StoryView.py?project=Macintosh&story=Donkey.txt&sortOrder=Sort%20by%20Date&detail=medium
Samma person som skrev spelet byggdesenare en hel del av windows kolla detta länk:
http://www.folklore.org/StoryView.py?project=Macintosh&story=A_Rich_Neighbor_Named_Xerox.txt&sortOrder=Sort%20by%20Date&detail=medium
Jag vill inte säga att personen är inte duktig men det hela vad redan då inte seriöst och jag tror knappast att microsoft är nu mehr seriöst en dem var då.

Senast redigerat 2004-02-11 21:49
  • Medlem
  • 2004-02-11 14:49
Ursprungligen av David Giese:

Hur kan du veta med windows om ditt jobb blir vekligen gjord eller inte .

beepbeepbeepbeep....bummer

• Oregistrerad
  • 2004-02-11 18:22

Herregud vilken stavning! (ledsen, kunde inte låta bli)

Bevaka tråden