Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ok skärm till grafisk produktion?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag ska köpa en skärm och undrar vilka priser det är som gäller.

Har fått följande erbjudande:

"Jag har några 19 monitorer till salu , sun okt-97 1000:-
sept-99 1200:- dell m990 jan-00 1300:- IBM 6549-oan aug-00
1500:- garanti till den 9nov-03."

Nu gå det inte att se vilka modeller dom två första är men... Av det ni ser: Är någon ok för grafisk produktion och är priset bra?

Ska köpa rätt så snart (idag - 10/10 - efter lunch) så det vore bra med snabba tips

Tack!

Ingen aning om vad det är för skärmar men jag skulle nog i vilket fall som helst ta den nyaste av skärmarna. Kolla också vad max upplösning är på dem.

• Medlem
  • 2003-10-10 10:51

Vi har ju talats vid tidigare, men jag kanske kan komma med tips ändå?

Jag skulle satsa på trinitron, diamondtron eller liknande teknik (kallas lite olika för olika tillverkare). Det finns en del riktig skit faktiskt, bland andra typer av skärmar. Problem som du kan stöta på är t ex att den inte går att få rätt färger på, att den har konstiga moiré-effekter eller helt enkelt upplevs som suddiga.

Jag antar att du visar på begagnatpriser här, men tyvärr så tror jag inte att du ens då får en speciellt bra monitor till så låga priser... tyvärr.

Jag har vant mig vid hög kvalitet, och då är det svårt att vänja om sig. Om man däremot börjar med kassa grejer, kanske man inte stör sig så mycket? Du MÅSTE testa skärmen själv, och se ifall du tror att du kommer kunna stå ut med den. Helst bord du kolla om den går att kalibrera också, med ex. SuperCal, men det tar ju en stund.

Lycka till.

PS att generellt säga något om en begagnad skärm är svårt. Du måste kolla på just det exet.

mm, ok.

Hittade en länk till en sida om en av skärmana:
http://support.ap.dell.com/docs/monitors/m990/en/index.htm

låter det ok?

Är en knapt andvänd "Apple Studio Display 17" värd 1000 kr? Är den något att ha för grafisk produktion?

• Medlem
  • International user
  • 2003-10-11 00:19

Nej, det anser jag inte. Den klarar 1280x1024 i 85Hz men det blir näsan i minsta laget på en 17" skärm. 1152x... klarar den i 75Hz vilket ej är mycket att hurra för. Rekommenderad upplösning är väl 1024x860 i 85Hz.

Hade en sådan själv tidigare till min G4 sawtooth. Skärmen dog dock efter ca. 3 år när garrantin hade gått ut. Nåt kort som pajjade i den vilket var rel. dyrt att byta ut.

• Oregistrerad
  • 2003-10-11 00:34

Ett exempel i fullskärmsupplösning:

Använd upplösning i mången grafisk produktion a' la 1985-90.

Här hittade jag något som kanske inte är så dumt.
http://www.pcfynd.se/scripts/s_produkt.asp?ID=PF5171

Jag skulle inte satsa på en apple studio, ur hårdvarukaliberingsynpunkt är dom tyvärr inget vidare, de ger inte tillräckligt med ljus, detta försvårar när du vill styra svart och vitpunktsvärden.

Gå gärna på ViewSonic-skärmar, utomordentliga skärmar till ett bra pris!

• Oregistrerad
  • 2003-10-16 12:56

Köp nytt det kostar faktiskt inte så mycket mer och du får något som du blir nöjd med.

Samsung 957MB 19" Silver är en helt ok skärm som kostar 2499:- med moms.

Bildyta 19"
Aktiv bildyta 18"
Bildrörstyp Skuggmask, DynaFlat
Dot pitch/Spaltavstånd 0.2mm
Rekommenderad upplösning 1600x1200@76Hz, 1280x1024@89Hz
Max upplösning 1920x1440@64Hz
Bandbredd 250MHz
Inbyggda högtalare Nej
USB-hub Nej
TCO TCO99
Dimensioner (BreddxDjupxHöjd) 440x460x461mm
Nettovikt 21kg