Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Under ett dygns batteritid för Apple Watch

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Apple har tidigare sagt att Apple Watch kommer att behöva laddas varje natt. Målsättningen är att klockan ska klara 19 timmar blandad aktiv och passiv användning.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • 2015-01-23 09:36

"Batterygate"!

Ursprungligen av Dalle:

"Batterygate"!

haha, ja mycket möjligt. Jag börjar inse att det kommer dröja någon generation innan jag får vad jag önskar mig.

Och inte går den att ladda när den sitter på armen heller.

16 timmar räcker för min del. Oftast kortare (8-10 timmar) då jag tar av mig klockan direkt jag kommer hem...men ibland kommer man ju hem vid läggdags.
Batteritid har aldrig varit något problem för mig när det gäller mobila grejer...då jag har annat att göra än att pilla aktivt på grejerna hela dagarna. En Apple Watch kanske jag pillar aktivt på några minuter per dag...eller aldrig. Min iPhone använder jag aktivt 5-30 minuter per dygn - dock få men mycket viktiga minuter som höjer min livskvalitet och effektiviserar mitt liv/jobb så att jag får mera tid att förkovra mig i annat...eller att göra absolut ingenting (=tänka)

Senast redigerat 2015-01-23 23:23
  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2015-01-23 21:28

Som vanligt med rykten när det gäller Apple så tar jag detta med ett par ton salt.

  • Medlem
  • 2015-01-23 22:17

Tyvärr så tror jag att man gör generation 1 misstag. Gör en superhäftig klocka med massor av funktioner men med usel batteritid. Problemet är att marknaden redan är full med smarta klockor. De är kanske inte lika häftiga men har en display som är ständigt på och det med betydligt bättre batteritid. De är dessutom vattentäta. Skall bli ytterst intressant med reaktioner på Apple Watch när den väl är släppt. Jag använder min smarta klocka varje dag och den visar tiden konstant, den laddas 1 gång i veckan. Min mobil använder jag ca 5 timmar aktivt per dygn och laddas 1 gång per dygn med ca 30% kvar.

Inget att åka och tälta med i alla fall. 19 timmar - thats it....

Så lite batteritid. Och ännu sämre ett år senare.

Två år och den kan väl inte klara en halv dag ens.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-01-24 00:14
Ursprungligen av Borttaget:

Så lite batteritid. Och ännu sämre ett år senare.

Två år och den kan väl inte klara en halv dag ens.

Är det din erfarenhet av batteridrivna produkter från Apple?

Min är den rakt motsatta.

Senast redigerat 2018-07-23 13:00
  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2015-01-24 07:55
Ursprungligen av lasselu:

Som vanligt med rykten när det gäller Apple så tar jag detta med ett par ton salt.

Samma här. Batteritiden kommer väll snarare att ligga runt tio timmar

Ursprungligen av zinned:

Är det din erfarenhet av batteridrivna produkter från Apple?

Min är den rakt motsatta.

Batterier blir inte bättre med åren.

Håller den runt en dag vid release kommer den senare inte göra det. Det är ett faktum.
Hur länge vet varken du eller jag i dagsläget

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-01-24 08:11
Ursprungligen av Borttaget:

Batterier blir inte bättre med åren.

Håller den runt en dag vid release kommer den senare inte göra det. Det är ett faktum.
Hur länge vet varken du eller jag i dagsläget

Att de inte blir bättre är givet, frågan är istället hur mycket sämre de blir över tid. Min erfarenhet är att Apples batteridrivna produkters batterier försämrad i klart långsammare takt än de flesta andras.

Senast redigerat 2018-07-23 13:00

Men skillnaden på en iPhone som i standby håller en vecka men kanske 5 dagar istället efter två år.
Medan klockan en dag när den börjar sälja

Min iPod nano jag har runt handleden håller ju nästan 6 dagar nu. Visst den har inte mycket att göra förutom visa tiden.

Den egentliga anledningen är att jag kommer bli besviken om klockan inte klarar 3 dagar ren standby.

Jag tror att Apple Watch kommer att klara 3 dygn i standby. Det är när man aktivt använder den - t.ex. när displayen tänds - som det går åt energi i kvadrat. Skillnaden mellan standby och aktivt användande rent enrgimässigt är nog enorm...1-1000 skulle jag tro. Minst.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-01-24 13:21
Ursprungligen av Demiurgen:

Jag tror att Apple Watch kommer att klara 3 dygn i standby. Det är när man aktivt använder den - t.ex. när displayen tänds - som det går åt energi i kvadrat. Skillnaden mellan standby och aktivt användande rent enrgimässigt är nog enorm...1-1000 skulle jag tro. Minst.

Om dina antaganden ovan är sanna så betyder det att batteriet räcker till aktivt användande i 4 minuter och 20 sekunder. Högst.

  • Medlem
  • 2015-01-24 13:22
Ursprungligen av Demiurgen:

Jag tror att Apple Watch kommer att klara 3 dygn i standby. Det är när man aktivt använder den - t.ex. när displayen tänds - som det går åt energi i kvadrat. Skillnaden mellan standby och aktivt användande rent enrgimässigt är nog enorm...1-1000 skulle jag tro. Minst.

Så är det
Den största anledningen att skaffa en smartklocka är att få notiser, samtalsinformation mm. Ställer man då in klockan att ta emot twitter, Facebook, Mail, Kalender och SMS så blir det mycket aktiv tid. Sedan kollar man då och då på tiden och lite annat. Tex när jag sitter i möte en hel dag eller är på resande fot så är där säkert 30 mail mm som man läser i klockan. Med den indikerade batteritid som Apple nu presenterar så kommer detta att bli ett stort problem. Dessutom hittade jag en artikel från 9to5Mac som sa att man sköt på lanseringen till 2015 just pga batteritiden. Fin manick men usel batteritid om man inte ändrar något i grunden.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2015-01-24 20:07
Ursprungligen av PaO:

Med den indikerade batteritid som Apple nu presenterar så kommer detta att bli ett stort problem. Dessutom hittade jag en artikel från 9to5Mac som sa att man sköt på lanseringen till 2015 just pga batteritiden. Fin manick men usel batteritid om man inte ändrar något i grunden.

Återigen, rykten! Apple har inte presenterat någonting när det gäller batteritid.

  • Medlem
  • 2015-01-24 21:09
Ursprungligen av lasselu:

Återigen, rykten! Apple har inte presenterat någonting när det gäller batteritid.

Det beror på hur man ser det. Varför håller man så tyst om batteritiden om man inte jobbar stenhårt för att få den hyfsad. Apple har sagt att den behöver laddas över natten. Apple har även sagt att när man rör armen visas tiden. Nu kommer rykten som säger vissa saker. Klockor på marknaden är runda, ser ut som klockor och visar tiden konstant med en batteritid som är helt okej. Nu gäller det för Apple att få ut denna i rappet. Försenas den från mars månad så är det inte bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-01-24 21:16

En fundering (ni behöver inte svara)...

Undrar hur många som inte har armbandsur som kommer att köpa en iWatch.

Jag slutade med armbandsur för 20+ år sedan och skulle aldrig falla mej in att skaffa en iWatch.

  • Medlem
  • 2015-01-24 21:26
Ursprungligen av TureB:

En fundering (ni behöver inte svara)...

Undrar hur många som inte har armbandsur som kommer att köpa en iWatch.

Jag slutade med armbandsur för 20+ år sedan och skulle aldrig falla mej in att skaffa en iWatch.

Mycket intressant inlägg. Jag slutade med armbandsur 1998 och köpte en Sony Smartwatch 2 i oktober 2013. Den är helt suverän och jag har den på mig dagligen. Då jag har en stor telefon är den nästan ett måste nu för tiden. Notismaskin är grunden förutom att visa tid och datum. Lysande när man är på resande fot och kan ringa och läsa meddelande utan att plocka upp luren. Har ett bluetooth headset så det blir en treenighet

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-01-24 21:34
Ursprungligen av PaO:

Mycket intressant inlägg. Jag slutade med armbandsur 1998 och köpte en Sony Smartwatch 2 i oktober 2013. Den är helt suverän och jag har den på mig dagligen. Då jag har en stor telefon är den nästan ett måste nu för tiden. Notismaskin är grunden förutom att visa tid och datum. Lysande när man är på resande fot och kan ringa och läsa meddelande utan att plocka upp luren. Har ett bluetooth headset så det blir en treenighet

Jag har inte ens min bröllopsring på (trots snart 25 år) pga att jag mekar med massor och då funkar inte en iWatch oavsett.

Tänkte bara hur utbudet styr efterfrågan när det kommer till Apple...

  • Medlem
  • 2015-01-24 21:39
Ursprungligen av TureB:

Jag har inte ens min bröllopsring på (trots snart 25 år) pga att jag mekar med massor och då funkar inte en iWatch oavsett.

Tänkte bara hur utbudet styr efterfrågan när det kommer till Apple...

Jag tror den kommer att sälja. Sedan i vilken utsträckning är svårt att säga. För vissa passar inte en klocka oavsett smart eller inte. Men jag använder min och när den ger upp köpa en ny

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2015-01-25 04:07
Ursprungligen av TureB:

Jag slutade med armbandsur för 20+ år sedan och skulle aldrig falla mej in att skaffa en iWatch.

Samma här. Ytterligare en stressfaktor i livet jag kan vara utan. Räcker ju att man får halvt panik om man glömt sin telefon hemma. Någon kan ju ha sökt mig när jag inte var anträffbar. Fan vad patetisk man är egentligen.

Hur motiverar Apple att ancända den prestandan och den högupplösta skärmen när batteritider ser ut att sluta som den gör? Spekulationer, förvisso, men en klocka (även med en del finesser) borde ju klara mer än sådär...eller?

Ursprungligen av Segas:

Hur motiverar Apple att ancända den prestandan och den högupplösta skärmen när batteritider ser ut att sluta som den gör? Spekulationer, förvisso, men en klocka (även med en del finesser) borde ju klara mer än sådär...eller?

Tror jag den gör också - lite beroende på hur man använder den. Har man funktioner som skall uppdateras hela tiden - då drar den säkert mer. Det gör ju iPhone också.

  • Medlem
  • 2015-01-25 14:17
Ursprungligen av Segas:

Hur motiverar Apple att ancända den prestandan och den högupplösta skärmen när batteritider ser ut att sluta som den gör? Spekulationer, förvisso, men en klocka (även med en del finesser) borde ju klara mer än sådär...eller?

Jag tror att Apple vill släppa en komplett och häftig pryl som sticker ut. Marknaden är idag översvämmad av smarta klockor. De har 3000 enheter ute för testning och kämpar frebrilt för att få till batteritiden. Om de lyckas återstår att se. Dock kunde de skippat så högupplöst skärm.

Motiveringen är Apples vanliga ledstjärna sedan företagets begynnelse (åtminstone sedan Macintosh): Användarupplevelse.
Om teknik, prestanda, material, etc, tillför eller höjer User Experience så väljer man bort det - i alla fall om det har en baksida (t.ex. batteritid).
Om dom inte får ihop en bra User Experience med den teknik som finns till förfogande så lägger man ner projektet eller skjuter upp det tills man själv fixat tekniken. Första generationen av en ny produkt brukar vara lägsta nivå an User Experience - dom måste ju trots allt släppa produkten och kan av marknadsskäl och - förr i alla fall - ekonomiska skäl inte vänta tills den 100% ultimata modellen (brukar vara tredje generationen) tagits fram.
I detta fall tror jag att man nöjer sig med en klocka som har godkänd ("godkänt" ät på Apples planet en mycket hög nivå) User Experience med 24 timmars blandad körning. Tredje generationen - om ett par år - har minst det dubbla.

Ursprungligen av Segas:

Hur motiverar Apple att ancända den prestandan och den högupplösta skärmen

Min största förväntade behållning av Apple Watch är:
-Att slå samman dagens analoga klocka på vänster arm och Jawband UP! på höger till 1 enhet.
-Att kunna se vad klockan är i mörker utan att behöva famla efter mobilen.

Då behöver den klara åtminstone ett antal dygn mellan laddningarna för att jag ska se ett värde i att ha en.

Min förväntan - förutom att läsa av datum och tid - är att få notiser; vem ringer/mailar/messar - ska jag ta det eller inte? - påminnelser och andra notiser jag vill ha (realtidsrapporter av mål i hockeymatcher, nästa buss nummer XX går XX från XX, etc).
Alltså; klockan ska ersätta alla dessa snabbupptag av iPhonen ur ficka/hölster/väska bara för att ta in mycket små mängder information. DET är en Apple Watch för mig; ett notiscenter.
Jag är beredd att betala 5 000 kr. för den. Jag tror den kommer att gå loss på 2990 kr (kanske 1990 kr. ?). Jag är intresserad bara av den billigare modellen av utseendeskäl.

Bevaka tråden