Hej!
Har en kompis som äntligen ska gå över till Mac. Vi gör musik ihop och han har kört på en trött PC som jag många gånger vart nära att stoppa en C4-bomb i. Dessutom så har han kört på Cubase som är ännu värre. Dom två senaste plattorna vi har gjort, så har det säkert lagts ner 100 timmar på felsök och åtgärder Grrrr :/
Nu har kompisen köpt på sig en massa musikutrustning och nu har hans PC geggat ihop totalt.
Så nu får det bli Mac och Logic Pro X, dock så finns det inte så mkt ekonomi kvar efter alla inköp av nya musikinstrument.
Jag dock märkt att nya Mac Mini (2014) levereras nu bara med Intel dual core i5 och i7. Förut så fanns det även quad core.
Men när jag kollar dom nya Mac Mini så har dom inte tappat så värst mkt kräm i jämförelse med dom förra modellerna.
Det är marginellt.
Det som är synd dock är att Logic har blivit riktigt bra på att hantera multipla cores.
Hela 24 stycken. Har själv en Mac Pro 12-core med Hyperthreading (24 Cores i Logics "ögon")
Nu med bara två cores så kan det kanske bli lite tajt? Men å andra sidan så ska det heller inte göras nåt processande.
Tror inte han behöver nåt vidare fet processor. Han kommer att använda datorn som en rullbandare mest, att spela in audio, dvs gitarrer och sång hemma hos sig i sin lilla studio. Allt annat ska spelas in i riktig studio. Men allt smålir blir hemma.
Nu vill han ju ha hjälp med att köpa en Mac och det är ju lite svårt då med så stram budget.
Men så här har jag tänkt, samt funderat över, Idéer och tankar och frågor:
1-Processor: Inget märkvärdigt, den minsta 1.4 Ghz
2-Minne: 8GB helst 16 men 8 rullar på. MEN går det att uppdatera framöver? Eller är Mac Mini låst? (fastlödda minnen?)
3-Hårddisk: Helst en liten SSD då den håller avsevärt bättre och mer driftsäker än en HDD. MEN just modellen med 1.4 så finns inte den optionen att välja SSD, eller om det är Flash som sitter i nya Mac Mini?
4-Går det att välja 1.4-modellen och sätta i en SSD?
All Audio ska spelas in på extern hårddisk med Thunderbolt och SDD/Flash och datorn får agera hjärna som mest.
Tacksam för svar, och kom gärna med idéer.
MVH//KwS