Jag har ett litet trådat hemmanätverk med en gammal Netgear-router. Jag vet att jag från början gav olika datorer olika ip-nummer. Använde nog DHCP med manuell adress som inställning. Sedan har en del datorer kommit och gått. Jag provade tillfälligt att byta router för att testa ett annat problem och efter att jag satt tillbaka den gamla har jag inte fått det att fungera.
Jag är säker på att routern från början hade ett ip-nummer som började på 192. När nu inte Internetanslutningen fungerade för dator 1, så tittade jag hur det var inställt i dator 2. Där hade dator och router ett ip-nummer som började på 88.
Lyckades få dator 1 att fungera genom att köra på automatisk inställning. Dator och router får ip-nummer som börjar på 88.
Eftersom jag inte fick bildskärmsdelning att fungera började jag mixtra med dator 2....
Med automatisk inställning på den återkom 192-numren och Internet fungerar inte.
Försöker jag ställa in dator 2 med de inställningar som fungerade igår (88-numren) så blir svaret oavsett vilken sista siffra jag väljer att IP-numret används! (Hänvisar till ett Mac-nummer jag inte känner igen.)
Usch vad rörigt det låter och det är det. Vad göra? Var börja?