Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Säg hej till nya fläktlösa Macbook

Tråden skapades och har fått 151 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av grenhall:

Kanske dags att trilla in på gymmet iaf en dag i veckan då. Upplever inte att jag någonsin haft ett problem med rMBP 13" eller 15". Fast jag släpat med mig den till allehanda möten dag ut och dag in. Men är det ett halvt kilo ett problem så köp för all del en PC. För min del spelar det ingen roll. Faktiskt.

Fast det brukar väl vara så att det är först när man har provat något lättare (eller bättre) som man förstår vad man saknar... ?

Och det finns väl ingen anledning att köpa en PC när det var Macbooken som han jämförde med. Skämt åsido, jag kan mycket väl förstå att det finns personer där detta halvkilo kan bli betydelsefullt.

BTW/OT: Mr Hilter som du svarade har nog ett svårslaget rekord på att bli avstängd. Reggade sig och blev avstängd efter fem postningar, allt inom loppet av några timmar.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-03-16 10:41

Det behöver inte ha med vikten att göra (man får musarm utan större vikter), utan ergonomi; vilken datorväska man har, hur man bär den, hur långt/ofta etc. Så allt som kan minska belastningen (även några hekto) tycker jag är en vinst.

Ursprungligen av BlackSmp:

Fast det brukar väl vara så att det är först när man har provat något lättare (eller bättre) som man förstår vad man saknar... ?

Och det finns väl ingen anledning att köpa en PC när det var Macbooken som han jämförde med. Skämt åsido, jag kan mycket väl förstå att det finns personer där detta halvkilo kan bli betydelsefullt.

BTW/OT: Mr Hilter som du svarade har nog ett svårslaget rekord på att bli avstängd. Reggade sig och blev avstängd efter fem postningar, allt inom loppet av några timmar.

DET är däremot sant.

Jag ser ingen anledning att köpa PC överhuvudtaget. Jag kommer ihåg när min fru provade min Mac för ett par år sedan och var helt chockad över vilken kvalité tangentbordet andades. Rätt kul med så konkreta exempel.

Själv tar jag numera med min iPad Air 2 vid kortare möte eller demonstrationer. Mycket smidigare och fullt kapabelt att "jobba" på kortare stunder.

Misstänkte det.

  • Medlem
  • Boston
  • 2015-03-16 18:28

Många som hakar upp sig på prestanda i den här tråden tycker jag. Otroligt svårt att objektivt bedöma vad som är en bra eller dålig laptop, det är ju den dator som bäst passar ens egna behov som är den bästa, just för dig.

Jag sitter med en fyra år gammal MDA (late 2010) som behöver bytas, jag reser väldigt mycke' och jobbar ofta många timmar utan enkel tillgång till ett strömuttag (flygplan/flygplatser). Vikt, batteritid och prestanda är mina tre kriterier. MacBooken är en tredjedel lättare (väldigt stor skillnad) än MBA 13", batteritiden är såklart bättre än den jag har idag men sämre än en ny MBA och likadant med prestandan (efter vad jag förstått på benchmarks från andra datorer bestyckade med Core M).

Svårt val helt enkelt. Enklare Photoshop/Illustrator/InDesign kommer Macbooken klara och avsaknaden av portar stör mig ohyggligt lite. Prismässigt hamnar man på ungefär samma pengar dessutom men allt är en kompromiss. Tre och en halv vecka tills jag får känna på det nya och se hur kär jag blir i den...

Ursprungligen av Gurra:

[...]Enklare Photoshop/Illustrator/InDesign kommer Macbooken klara [...]

Helt säkert! Jag har själv - med framgång - använt en 2010 års modell av MBA 13" med futtiga 2 GB RAM på resande fot och som backup-maskin vid service på min "riktiga" MBP för hela CS-paketet, Office 2011-paketet, ArchiCad 15 m.m. Kör dock 10.6 på den - kanske att den blir lite segare med nyare system.

  • Medlem
  • Boston
  • 2015-03-16 20:12
Ursprungligen av johan_tanying:

Helt säkert! Jag har själv - med framgång - använt en 2010 års modell av MBA 13" med futtiga 2 GB RAM på resande fot och som backup-maskin vid service på min "riktiga" MBP för hela CS-paketet, Office 2011-paketet, ArchiCad 15 m.m. Kör dock 10.6 på den - kanske att den blir lite segare med nyare system.

Jag upplever aldrig att CPU är flaskhalsen på min MBA idag utan snarast just RAM:en (även om jag har 4GB).

Jovisst är det lätt att fylla upp 2 GB RAM, men det är förvånande vad mycket man kan göra innan den storknar. Grafiken är dock i klenaste laget för cad när man jobbar i 3D, men det går även det förvånansvärt bra om man inte försöker sig på att visa och rendera de allra tyngsta modellerna. Och den här nya MB kan antagligen springa cirklar runt min MBA både vad gäller CPU och GPU. Antagligen också vad gäller SSD som ju är ganska maklig relativt sett. Men även en lite äldre, klent RAM-bestyckad MBA är lite som en Rolls - den är tillräckligt snabb!

  • Medlem
  • 2015-03-17 05:46

Att tro att denna nya MacBook är en mobil arbetstation är som att sminka en gris. Den är oerhört snygg och kommer säkert att pryda många hem och ett och annat skrivbord men prestandan räcker inte till. Spel och tunga program behöver dedikerade grafikkort med OpenGL och mycket snabbt minne. Denna har med all rätt Intel HD grafik för att spara ström och klara av vardagliga saker som surf och mail och lite till. Dessutom är man professionell idag har man minst 2 till 3 skärmar med dockningsstation på sitt kontor även om man har bärbar dator.

Ursprungligen av PaO:

Att tro att denna nya MacBook är en mobil arbetstation är som att sminka en gris. Den är oerhört snygg och kommer säkert att pryda många hem och ett och annat skrivbord men prestandan räcker inte till. Spel och tunga program behöver dedikerade grafikkort med OpenGL och mycket snabbt minne. Denna har med all rätt Intel HD grafik för att spara ström och klara av vardagliga saker som surf och mail och lite till. Dessutom är man professionell idag har man minst 2 till 3 skärmar med dockningsstation på sitt kontor även om man har bärbar dator.

Det är bra att du kan definiera vad alla behöver och hur en professionell arbetsplats ser ut.

Personligen så vet jag att den inte passar mig men jag tror inte att jag har koll på vad som gäller för alla andra. Framförallt så tror jag inte att alla behöver två-tre skärmar på sin arbetsplats för att kallas professionella.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-03-17 09:02
Ursprungligen av PaO:

Att tro att denna nya MacBook är en mobil arbetstation är som att sminka en gris. Den är oerhört snygg och kommer säkert att pryda många hem och ett och annat skrivbord men prestandan räcker inte till. Spel och tunga program behöver dedikerade grafikkort med OpenGL och mycket snabbt minne. Denna har med all rätt Intel HD grafik för att spara ström och klara av vardagliga saker som surf och mail och lite till. Dessutom är man professionell idag har man minst 2 till 3 skärmar med dockningsstation på sitt kontor även om man har bärbar dator.

Använde du stege för att komma upp på en så pass hög häst?

Kom igen, alla väljer själv vilka produkter som passar dem. Skulle denna vara så dålig för så många så kommer den ju inte bli långlivad.

  • Medlem
  • 2015-03-17 20:40
Ursprungligen av zinned:

Använde du stege för att komma upp på en så pass hög häst?

Kom igen, alla väljer själv vilka produkter som passar dem. Skulle denna vara så dålig för så många så kommer den ju inte bli långlivad.

Privatpersoner och egenföretagare väljer egna produkter. Anställda medarbetare följer den policy företaget har. Om då företaget har en policy att när du jobbar framför datorn hela dagen och inte reser mycket i tjänsten erbjuder endast en bärbar dator utan extern skärm, mus eller tangentbord skulle jag inte lämna mycket över för effektivitet. Nya MacBook är en fantastisk pjäs dock inget kraftpaket som vissa vill måla upp den till.

Ursprungligen av PaO:

Nya MacBook är en fantastisk pjäs dock inget kraftpaket som vissa vill måla upp den till.

Vem har målat upp den till ett kraftpaket?
Verkar som du hittar på en massa fabler i din iver att sabla ner Apple.

  • Medlem
  • 2015-03-17 20:47
Ursprungligen av BlackSmp:

Det är bra att du kan definiera vad alla behöver och hur en professionell arbetsplats ser ut.

Personligen så vet jag att den inte passar mig men jag tror inte att jag har koll på vad som gäller för alla andra. Framförallt så tror jag inte att alla behöver två-tre skärmar på sin arbetsplats för att kallas professionella.

Det enda jag håller med om är att mitt ordval professionell skulle kombinerats med produktiv och effektiv. Den arbetsvärlden som jag rör mig i från små företag till jättar så har de flesta 2 skärmar att jobba med även om de reser en del. Laptop skärmen och minst en extern skärm. Flera har 2 externa förutom laptop skärmen aktiva samtidigt. När man byter dator behåller man den gamla skärmen köper / hyr ny och uppgradera. Ni som sitter framför datorn under långa stunder med bara en laptop utan extern skärm och kanske tom extern mus och tangentbord borde prata effektivitet och ergonomi med er arbetsgivare.

  • Medlem
  • 2015-03-17 20:50
Ursprungligen av Megolon:

Vem har målat upp den till ett kraftpaket?
Verkar som du hittar på en massa fabler i din iver att sabla ner Apple.

Flera har ju lovordar den till att till och med klara Archicad läs ovanstående inlägg. Jag gillar Apple och det är vågat att släppa denna MacBook då den är otroligt lätt och smidig samtidigt som jag ifrågasätter vem som privat lägger så mycket på en dator.

Ursprungligen av PaO:

Det enda jag håller med om är att mitt ordval professionell skulle kombinerats med produktiv och effektiv. Den arbetsvärlden som jag rör mig i från små företag till jättar så har de flesta 2 skärmar att jobba med även om de reser en del. Laptop skärmen och minst en extern skärm. Flera har 2 externa förutom laptop skärmen aktiva samtidigt. När man byter dator behåller man den gamla skärmen köper / hyr ny och uppgradera. Ni som sitter framför datorn under långa stunder med bara en laptop utan extern skärm och kanske tom extern mus och tangentbord borde prata effektivitet och ergonomi med er arbetsgivare.

Vad är din poäng? Att arbetsgivarna är korkade och ger sina arbetare fel arbetsverktyg?
Man ger inte en stenbrytare en hammare och en huggmejsel när det finns bättre alternativ.
Samma sak med nya MacBooken den kommer finna sina rätta användare utan din hjälp.

Ursprungligen av PaO:

Flera har ju lovordar den till att till och med klara Archicad läs ovanstående inlägg. Jag gillar Apple och det är vågat att släppa denna MacBook då den är otroligt lätt och smidig samtidigt som jag ifrågasätter vem som privat lägger så mycket på en dator.

Vad jag kan se är det någon som poängterar att den är i klenaste laget för det och inget annat.
Går att ifrågasätta det mesta i världen,vilka är det som köper nya bilar för 400k:-,köper hus för 3-10M:-
Så att privatpersoner kommer att köpa denna är inget konstigt men du verkar vilja vinkla det till något annat.

Ursprungligen av PaO:

Det enda jag håller med om är att mitt ordval professionell skulle kombinerats med produktiv och effektiv. Den arbetsvärlden som jag rör mig i från små företag till jättar så har de flesta 2 skärmar att jobba med även om de reser en del. Laptop skärmen och minst en extern skärm. Flera har 2 externa förutom laptop skärmen aktiva samtidigt. När man byter dator behåller man den gamla skärmen köper / hyr ny och uppgradera. Ni som sitter framför datorn under långa stunder med bara en laptop utan extern skärm och kanske tom extern mus och tangentbord borde prata effektivitet och ergonomi med er arbetsgivare.

Problemet som jag ser är att du genom din svepande formulering buntar ihop all yrkeskategorier och jämför dem med din personliga mall. Att jag sitter med två skärmar är en sak, det gör inte att jag tror att alla måste ha två skärmar för att vara produktiva och effektiva. Jag kan mycket väl tänka mig att det finns scenarion som jag inte kan inse.

Sedan så får du givetvis ha din åsikt om maskinens prestanda och att den inte passar dig och att det inte är en maskin för den stora massan i sin nuvarande utformning (vilket inte jag heller tror)

Ursprungligen av PaO:

Flera har ju lovordar den till att till och med klara Archicad läs ovanstående inlägg. Jag gillar Apple och det är vågat att släppa denna MacBook då den är otroligt lätt och smidig samtidigt som jag ifrågasätter vem som privat lägger så mycket på en dator.

Läs igen - den (i mitt fall en 13" MBA 2010 som näppeligen är kraftfullare än den nya MB) fungerar som backupmaskin, inte ordinarie arbetshäst. Men fungerar gör den likt förbannat även om det självklart inte är optimalt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-03-20 17:57

Står nu ändå i valet och kvalet om jag ska satsa på MacBook som är den coolaste och finaste Mac:en just nu trots att jag egentligen vill ha något snabbare (jag videoredigerar i FCPX i 2-4 timmar/månad) och med fler portar.

Min fråga:
Har ni någon kvalificerad gissning om det är stor chans att det inom 1 år kommer en rejält omgjord MBP som skulle vara klart lättare än idag?
Alternativt en MBA med retina?

För i sånt fall väntar jag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-03-21 14:04

Uppdatering: Jag väntade inte längre utan köpte idag den precis ersatta och nu prisnedsatta MBPr 13" 512GB "mid 2014" för 15500:-, finns inte många kvar i landet om man söker.

Den känns som ett kap eftersom motsvarande av nya modellen kostar 20000:- så jag känner mig riktigt nöjd!

Därför kan jag kosta på mig att uppgradera redan om 2 år till "MacBook Pro Air" med vettiga portar samt en vikt på gissningsvis 1,2 kg

  • Medlem
  • Boston
  • 2015-04-02 16:00

Första Geekbench testet är ute: http://9to5mac.com/2015/04/01/retina-macbook-...

Såklart ingen arbetshäst men dubbelt så snabb som min MBA Late 2010 som jag klarar mig prestandamässigt bra på. Dessutom snabbare RAM och flash. Ännu mer sugen nu...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-04-02 16:11

Jag kunde inte låta bli, men varför jämför ni med an antik dator? Hur är det ens relevant?

Är väl inget konstigt att en modern dator är snabbare än en äldre, det hoppas jag alla datorer är. Annars blir vi lurade.

Geekbenchen visade helt enkelt att deras billigare dator är snabbare, och igen, 2cm bredare, 0.5mm tjockare och 100g tyngre.

Hade varit härligare att få apple att inse att en retina skärm på Airen vore något. Istället för att satsa på en ny korkad modell som inte har något syfte annat än en grym skärm.

  • Medlem
  • Boston
  • 2015-04-02 16:20
Ursprungligen av Narii:

Jag kunde inte låta bli, men varför jämför ni med an antik dator? Hur är det ens relevant?

Är väl inget konstigt att en modern dator är snabbare än en äldre, det hoppas jag alla datorer är. Annars blir vi lurade.

Geekbenchen visade helt enkelt att deras billigare dator är snabbare, och igen, 2cm bredare, 0.5mm tjockare och 100g tyngre.

Hade varit härligare att få apple att inse att en retina skärm på Airen vore något. Istället för att satsa på en ny korkad modell som inte har något syfte annat än en grym skärm.

Det finns väl två jämförelser att göra, det ena vad är den bästa datorn på marknaden just nu för ens egna behov (CPU, vikt, batteritid etc). Den andra jämförelsen är att jämföra med vad man har idag, det är ju relevant för känslan man kommer få när man uppgraderar. I mitt fall värdesätter jag vikt och batteritid högre än ren fart, men samtidigt måste jag kunna fortsätta att kunna göra det jag gör idag och det är skönt att se tester som visar att Atom-processorn inte är superlångsam (utan till och med rejält mycket snabbare) jämfört med vad jag har idag.

(I övrigt tycker jag att det är lite kul att du tycker min dator är antik.)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-04-02 17:17
Ursprungligen av Gurra:

Det finns väl två jämförelser att göra, det ena vad är den bästa datorn på marknaden just nu för ens egna behov (CPU, vikt, batteritid etc). Den andra jämförelsen är att jämföra med vad man har idag, det är ju relevant för känslan man kommer få när man uppgraderar. I mitt fall värdesätter jag vikt och batteritid högre än ren fart, men samtidigt måste jag kunna fortsätta att kunna göra det jag gör idag och det är skönt att se tester som visar att Atom-processorn inte är superlångsam (utan till och med rejält mycket snabbare) jämfört med vad jag har idag.

(I övrigt tycker jag att det är lite kul att du tycker min dator är antik.)

Den är antik, utvecklingen går framåt varje dag. Min macbook pro från 2011 är också antik (ligger väl i klass med en 9-10tkrs pc dator idag och jag betalade mer än dubbla då.), står chanslös mot dagens nya mbp's.
En c2d med en separat gpu SLUKAR el, medan prestandan är kass. (idag)
Bevis på det har du när en atomprocessor har bättre prestanda..

Saken är väl den att du egentligen inte "uppgraderar" utan snarare byter till. Med tanke på att en mba som väger lika mycket (att du känner skillnad på 100g tror jag inte på) batteritiden är densamma men med ett plus i kanten i form av prestanda och ett vettigt pris.
Men helt klart, man får väl överväga om man behöver en retina skärm (som borde komma till air-familjen med, men inte gör det av någon anledning. Konstigt)

Folk verkar tro att deras gamla macs är nåt föremål från framtiden, blocket kryllar av gamla dyra datorer. Folk som vill ha 4-5000kr för sina mac minis från 2007-2009 o dyl. Datorer som inte ens får stöd från apple idag i form av program och säkerhets uppdateringar (en helt ny kostar idag 4500kr)

  • Medlem
  • Boston
  • 2015-04-02 17:49
Ursprungligen av Narii:

Den är antik, utvecklingen går framåt varje dag. Min macbook pro från 2011 är också antik (ligger väl i klass med en 9-10tkrs pc dator idag och jag betalade mer än dubbla då.), står chanslös mot dagens nya mbp's.
En c2d med en separat gpu SLUKAR el, medan prestandan är kass. (idag)
Bevis på det har du när en atomprocessor har bättre prestanda..

Saken är väl den att du egentligen inte "uppgraderar" utan snarare byter till. Med tanke på att en mba som väger lika mycket (att du känner skillnad på 100g tror jag inte på) batteritiden är densamma men med ett plus i kanten i form av prestanda och ett vettigt pris.
Men helt klart, man får väl överväga om man behöver en retina skärm (som borde komma till air-familjen med, men inte gör det av någon anledning. Konstigt)

Folk verkar tro att deras gamla macs är nåt föremål från framtiden, blocket kryllar av gamla dyra datorer. Folk som vill ha 4-5000kr för sina mac minis från 2007-2009 o dyl. Datorer som inte ens får stöd från apple idag i form av program och säkerhets uppdateringar (en helt ny kostar idag 4500kr)

Det var mer ordet antik som var roligt, i övrigt håller jag med dig.

I slutändan handlar det ju alltid om en behovsanalys, vad är viktigast för just dig. För egen del är ett halvkilo skillnad i vikt (mellan Macbook:en och 13" MBA) och den mindre formfaktorn tydliga fördelarna.

Tror du verkligen denna s.k. "fanbase" gjort Apple till ett av planetens största företag? Det är mycket besynnerligt att folk fortfarande snackar om denna "fanbase" idag, det är något som var relevant för 20 år sedan.
Idag utgör den så kallade "fanbasen" en så liten del av Apples totala omsättning att det inte ens räknas. Skulle Apple förlita sig på denna promille av kunder så skulle dom gå under bums. :-D. Du måste ha sovit senaste 10-20 åren.
Levis jeans hade också en "fanbase"...men det var på 50-talet när hipsters upptäckte dessa arbetsbyxor i samband med coola rullar med Marlon Brando etc. Vem snackar idag om Levis "fanbase"? Eller Harley Davison...lever dom också på sin "fanbase"?

Det är just avskalandet av I/O och blygsamhet under huven som gjort det möjligt att bygga denna fläktlösa supertunna batterisnåla skönhet - som dessutom säker känns sanslöst gedigen trots sin litenhet. Om någon bryr sig om det veka under huven - och I/O-begräsningarna (utan adapters alltså) så är det möjligtvis denna "fanbase" - så snacket om "fanbase" blir ovanligt besynnerligt i just detta fall.
Om laptopen kommer att sälja bra eller inte vet jag inte, men det har inget med "fanbase" att göra. Detta är hur Apples laptops för allmänheten kommer att se ut framöver - alltså dom där 95% av konsumenterna som inte är pro's och behöver mera - och priset droppar så småningom så klart - i USA - våra priser här har med valutakurser och skatt att göra.

Ursprungligen av Narii:

Lite tråkigt att apple kommer undan med allt pga sin "fanbase"

https://www.youtube.com/watch?v=KHZ8ek-6ccc

Ursprungligen av Demiurgen:

Det är just avskalandet av I/O och blygsamhet under huven som gjort det möjligt att bygga denna fläktlösa supertunna batterisnåla skönhet - som dessutom säker känns sanslöst gedigen trots sin litenhet. Om någon bryr sig om det veka under huven - och I/O-begräsningarna (utan adapters alltså) så är det möjligtvis denna "fanbase" - så snacket om "fanbase" blir ovanligt besynnerligt i just detta fall.
Om laptopen kommer att sälja bra eller inte vet jag inte, men det har inget med "fanbase" att göra. Detta är hur Apples laptops för allmänheten kommer att se ut framöver - alltså dom där 95% av konsumenterna som inte är pro's och behöver mera - och priset droppar så småningom så klart - i USA - våra priser här har med valutakurser och skatt att göra.

Som Apple är sist ut med, tyvärr kommer vi aldrig få reda på hur väl det säljer, det bakas in i några andra siffror som ser bra ut, men du har säkert svaret.
Varför påverkas USD-kursen försäljningen i Sverige på dessa enheter?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-04-03 00:51

Han skrev väl att priserna påverkas, inte försäljningen.

Ursprungligen av Narii:

Den är antik, utvecklingen går framåt varje dag. Min macbook pro från 2011 är också antik (ligger väl i klass med en 9-10tkrs pc dator idag och jag betalade mer än dubbla då.), står chanslös mot dagens nya mbp's.
En c2d med en separat gpu SLUKAR el, medan prestandan är kass. (idag)
Bevis på det har du när en atomprocessor har bättre prestanda..

Håller inte med om att en 4 år gammal MBP är chanslös mot en ny.Har faktiskt inte hänt så mycket processormässigt de senaste åren. Har själv ett flertal macar både bärbara och stationära. Min 13" C2D MBP som är runt 4 år är ibland faktiskt snabbare än min Quadcore MBPr från förra året på vissa uppgifter. Båda har givetvis SSD. Men missförstå mig rätt en modernare processor är förstås oftast generellt bättre och snabbare även om förbättringarna i de flesta fall har varit mindre än vi alla hoppats i praktiken..

Benchmarks på processorer ska tas med en nypa salt eftersom processor och datortillverkare ibland lägger ned mer krut på att få fram bra testresultat än faktiska hastighetsökningar i praktiken och sen får man ju dividera in program och operativsystems inverkan på real-.prestanda. Dessutom använder många nya processorer sig av turbofunktioner som ibland ger bra effekt men ibland bara på papper.

Senast redigerat 2015-04-03 17:01
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-04-04 00:31
Ursprungligen av Demiurgen:

Tror du verkligen denna s.k. "fanbase" gjort Apple till ett av planetens största företag? Det är mycket besynnerligt att folk fortfarande sn-----.

Igen, den är inte supertunn, den är fetare på den tunnaste delen än en Mba, så igen. Whats the point. Den har inte bättre batteritid än en Mba heller. Så inget plus där heller, ganska kass batteritid egentligen med tanke på hur litet kretskortet är och hur stor del av datorn som är batteri samt hur energisnåla komponenter den använder.
Och jag hoppas verkligen inte att detta är framtiden för Apple, då tror jag tyvärr att det kommer gå utför. Dom har redan börjat göra stora missar med RAM som inte går att uppgradera efter köptillfället osv.

Och jo, det är väl till viss del fanbasen som höjer vissa produkter till skyarna, även fast dom kanske inte är så himla bra.
Tänk istället vad bra det hade varit om dom refreshade airen istället med nya färger och retinaskärm. Tunn, grym batteritid, grym prestanda med tanke på storlek och pris. Och så ställer vi nya macbooken brevid som inte har något att komma med utom det mycket höga priset jämfört med en air. (och retinaskärm)

Men missförstå mig inte, jag tycker den här datorn verkar vara ganska intressant, men som jag sagt tidigare. För ett pris på 6000kr max.

Bevaka tråden