Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Arkitektprogram?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-01-17 23:47

Jag har en vän som läser till inredningsarkitekt och hon undrade vad det egentligen finns för mjukvara för att (i framtiden) slippa ritbord och penna? Jag har själv ingen koll alls på området. Fratiden bör ju redan vara här och om man bortser från känslan i att hålla i en penna kanske ritborden snart kan ställas i garderoben, eller? Någon som vet nåt?

Nästan samtliga arkitekter använder sig av AutoCAD, ArchiCAD eller Microstation. ArchiCAD är det program jag tycker om bäst personligen.
Många inredare kör med detta program - det är ungefär i samma stil som OS X vs XP. Arkitekter som vill ägna sig åt skapandet istället för CAD programmet kör ofta ArchiCAD pga dess "geniala" verktyg som är väldigt logiskt uppbyggda.

http://www.graphisoft.com

Ursprungligen av Jürgen B:

Nästan samtliga arkitekter använder sig av AutoCAD, ArchiCAD eller Microstation. ArchiCAD är det program jag tycker om bäst personligen.
Många inredare kör med detta program - det är ungefär i samma stil som OS X vs XP. Arkitekter som vill ägna sig åt skapandet istället för CAD programmet kör ofta ArchiCAD pga dess "geniala" verktyg som är väldigt logiskt uppbyggda.

http://www.graphisoft.com

VectorWorks är särklassigt störst på CAD till Macen.

Bra Mackänssla och lätt attanvända.

Är en mecket stark kinkurrent till ArchiCAD som arkitektprogram men är också en starkt generell 3D-modellerare och har mycket bra 2D-funktioner.

Duger också fint till mekanikmodellering och ha utmärkta solidmodelleringsfunktioner.

Priset ligger på knappt 11.000:- för en baslicens och ca 15.000 för en licens för arkitektur, landskap, ljussättning eller mekanik. Renderingsmodul finns också.

Svensk info finns på www.touchcad.com

/Claes

• Medlem
  • 2003-01-18 12:13

Cadintosh av Lemke (sma som gör Graphic Converter) verkar ambitiöst och bra. Men jag kan inget om cad så det kanske inte alls stämmer. Men om det är hälften så bra och prisvärt som Graphic converter är det ett fynd.

Baron

• Medlem
  • 2003-01-18 12:20

Beroende på om man vill göra planritningar eller 3D-simuleringar så finns det ju en del olika alternativ. Många kör Maya, eller Lightwave för att både modellera och rendera. Softimage finns ju också, men jag vet inte hur det är att modellera i. För 2D är nog ArchiCad bättre.

Jag har provat Cinema 4D, som jag blev rätt imponerad av, men jag är osäker på om det erbjuder tillräckligt precisa verktyg för att göra verkliga ritningar. Däremot var renderingarna klart bra.

Det bästa är nog att försöka få tag i ett Macbaserat kontor och prata med dem direkt. De vet garanterat vad som fungerar bra, och ja: det finns Macanvändare även bland arkitekter... även om de är i en klar minoritet för tillfället.

• Oregistrerad
  • 2003-01-18 15:14

Har egentligen igen koll på vad man använder men jag vet ju vad farsan använder. Jag tror att dom kör med AutoCad och Point ( en slags expansion för er som inte vet ), dom kör också med Archi Cad speciellt när dom gör någon slags rundvandring i dom ritade miljöerna . Kan hända att dom använder något mer som jag inte vet om. Dom programmen är nog dom ledande vad jag vet men då måste man också öppna plånboken ordentligt, ska man ha alla tre får man räkna med minst en 150 000 spänn.

Titta på Architosh.com, det är en webplats för "Macintosh-based arhitects and related CAD/3D professionals". De har FAQer för både maskinvara och programvara och lite annat som kan vara intressant.

• Medlem
  • Skövde
  • 2003-01-18 18:30

Sketchup
Läs vidare här:
IDG C&D

Jag måste också föreslå Sketchup, ruskigt enkelt att komma igång med. Ladda ner demon och prova, här.

EDIT: lade till länken.

[ 18 Januari 2003, 23:32: Meddelandet ändrat av: Mattias A ]

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-01-19 00:23

Tack för all tips hittills! Jag skall framföra dem. Fortsätt gärna med fler tips!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-20 00:45

Tummen upp för SKETCH UP,
Att man kan få något annars så svårt (CAD)så enkelt.
Fred

• Medlem
  • 2003-01-20 01:09

Sketchup är ett sånt coolt program..

• Medlem
  • 2003-01-20 01:10

Ja det verkar helt klart vara ett revolutionerande program. Jag är väldigt nyfiken på det, men får nog vänta tills jag köper ny dator tills jag testar det.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-23 01:17

Sketchup är bra på vad det låter som - tidiga skisser och 3D-studier. En exportmodul till Archicad är under utveckling.

Microstation för mac är tyvärr dött. Dog 1998.

Vectorworks är en sorts budgetalternativ. Klarar 3D och ritningar, men inte lika smidigt som Archicad.

Powercadd är ett bra program för rena 2D-ritningar.

Archicad är det enda kompletta arkitektprogrammet. Klarar 3D med "bygg-medvetna" verktyg, OCH ritningar. Kan även läsa och skriva Autocads dwg-format. Dyrt >50000, men värt pengarna. Och licenser kan säljas vidare (till skillnad från autocad och microstation, tex). Rekommenderar vänta med köp tills version 8 (kommer i mars).

Thomas (Mac-baserad arkitekt)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-23 01:22

Jag glömde: Sketchup går hyfsat på en G3 PowerBook Firewire, eller G3 iMac (minst slotloading 400MHz). Dom burkarna fick hyfsad OpenGL-prestanda för sin tid med ATI rage128-kort. Sketchup drivs av OpenGL.

Men när modellerna börjar växa krävs G4 med minst Radeon eller Geforce4-kort.

Thomas

• Oregistrerad
  • 2003-01-23 01:43

Om hon läser till inredningsarkitekt, så kan hon nog få en gratis Archicad 8.
Lasercad, som vad jag förstår är storleverantör av Archicad i Sverige delar ut det till arkitektstudenter. Jag vet i alla fall att min flickvän fick ett när hon pluggade på Chalmers, och enligt deras hemsida ska det komma åter i februari.
Åtminstone värt att kolla!
Det är ju inte helt tråkigt att få ett 50 000-kronorsprogram gratis.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-23 01:59

Verkar som om det kommer att bli mycket roligare att använda CAD på Mac snart.

Architosh´s vinkel på det artikeln

Edit:stavfel

[ 23. Januari 2003, 02:00: Meddelandet ändrat av: acke ]

Citat:

Skrevs ursprungligen av Mattias A
Jag måste också föreslå Sketchup, ruskigt enkelt att komma igång med. Ladda ner demon och prova, här.

Suveränt, lite dyrt för en hemmapulare kanske (orkar inte flytta möblerna för att se hur det blir)...

1
Bevaka tråden