Det var mååååånga år sedan flaskhalsen låg i DA-omvandlare. Idag kan man köpa en utmärkt DA-krets (24-bitar) för en struntsumma. Jag misstänker att det inte finns dåliga DA-omvandlare längre- alla är bra.
Håller med om att det är högtalare och även hörlurar som är den viktigaste komponenten i väljud. För högtalare så är det även kombinationen med rumsakustiken som är mest avgörande.
Dock så är det inte just DA:n som är det största problemet för bärbara som du verkar tro, eller som du tror att andra tror). Det är snarare den analoga förstärkardelen i ljudkorten i bärbara, oavsett Mac eller PC (jag har båda) som håller en klart sämre kvalitet än separata ljudkort som du ansluter med USB.
En annan faktor, förutom bättre förstärkarkretsar, är att du får klart mindre störningar och påverkan ifrån CPU och andra högenergi-alstrande komponenter i datorn, i ett externt ljudkort än vad då har med de inbyggda.
Förutom fördelen med att ha en sak separat avskärmat externt utanför datorn, så är det även så att det är helt andra priskrav, och även av platsskäl många kompromisser, som gör att kvaliteten på ljudkorten och dess förstärkarkretsar, inte får ta samma utrymme i bärbara datorer (plats är premium).
Detta är dock inte så viktigt. De flesta slutkonsumenter som kör med det inbyggda ljudet kanske bara har billiga Apple earbuds och dylikt. Då har detta ingen som helst betydelse.
Det är dock inte heller så stort problem för den professionella användningen då de som slutproducerar och slutmixar musik nästan alltid har ett externt ljudkort till datorn för den kritiska delen av lyssningen (oavsett om det är för avlyssning via monitorhörlurar eller monitorhögtalare).
Själv hör jag viss skillnad i kvalitet och ljudkaraktär även emellan flera av mina olika separata ljudkort till datorn (HRT, Arcam, Beyerdynamic, Focusrite, etc), men då först och främst med mina olika mer eller mindre svårdrivna hörlurar (de är klart känsligare för impedans och faskillnader jämfört med om du använder ytterligare förstärkare som sitter i tex studiomonitorer).