Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken iMac för videoredigering i FCPX?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det känns som det är ett tag sedan jag skrev sist här.
Behöver hjälp med att reda ut mina behov, så alla vänliga själar som vill hjälpa uppskattas

Jag har börjat redigera video mera seriöst nu. Använder mig av Final Cut Pro X (Motion och Compressor).
Använder mig av bl.a. Panasonic Lumix GH4 för 4K filmning och bra vanlig full HD.

Det självklara vore ju förstås iMac 5K men den kostar så det svider.
Jag behöver i detta läge inte se 4K men åtminstone kunna redigera 4K med bra prestanda.
Och att datorn har möjlighet att koppla till en 4K skärm framöver är ju viktigt.

Just nu sitter jag på en Mac Mini i5 2012 med 16Gb arbetsminne; den redigerar jag på i nuläget. Det går att redigera 4K men
med mycket effekter, filter etc blir den seg som sirap

I sommar har jag mycket redigering framför mig; jag ska göra en längre dokumentärfilm. Ska exporteras till vanlig full HD men filmas i 4K
för att få så fin HD som möjligt.

Så min fråga är till er vänliga hjälpsamma själar; vilken iMac skulle ge mig tillräcklig skjuts och inte sega ihop med långa 4K filmklipp att redigera?
Försöker komma så lindrigt undan som möjligt (tänker på plånboken)?

Prismässigt just nu skulle jag kunna sträcka mig till någon av de "normala" iMac 27:orna..
Skillnaden är ju något snabbare processor i den dyrare och 2Gb i grafikkortet mot 1Gb i grafikkortet för den billigare.

Skulle den billigaste 27:an räcka?

Som sagt, jag har klarat mig hittills med Mac Mini men den börjar kännas seg.

Behöver en redigerings dator så fort som möjligt så jag hinner nog inte vänta på en ny generation.

Ursprungligen av Ramirez:

Det känns som det är ett tag sedan jag skrev sist här.
Behöver hjälp med att reda ut mina behov, så alla vänliga själar som vill hjälpa uppskattas

Jag har börjat redigera video mera seriöst nu. Använder mig av Final Cut Pro X (Motion och Compressor).
Använder mig av bl.a. Panasonic Lumix GH4 för 4K filmning och bra vanlig full HD.

Det självklara vore ju förstås iMac 5K men den kostar så det svider.
Jag behöver i detta läge inte se 4K men åtminstone kunna redigera 4K med bra prestanda.
Och att datorn har möjlighet att koppla till en 4K skärm framöver är ju viktigt.

Just nu sitter jag på en Mac Mini i5 2012 med 16Gb arbetsminne; den redigerar jag på i nuläget. Det går att redigera 4K men
med mycket effekter, filter etc blir den seg som sirap

I sommar har jag mycket redigering framför mig; jag ska göra en längre dokumentärfilm. Ska exporteras till vanlig full HD men filmas i 4K
för att få så fin HD som möjligt.

Så min fråga är till er vänliga hjälpsamma själar; vilken iMac skulle ge mig tillräcklig skjuts och inte sega ihop med långa 4K filmklipp att redigera?
Försöker komma så lindrigt undan som möjligt (tänker på plånboken)?

Prismässigt just nu skulle jag kunna sträcka mig till någon av de "normala" iMac 27:orna..
Skillnaden är ju något snabbare processor i den dyrare och 2Gb i grafikkortet mot 1Gb i grafikkortet för den billigare.

Skulle den billigaste 27:an räcka?

Som sagt, jag har klarat mig hittills med Mac Mini men den börjar kännas seg.

Behöver en redigerings dator så fort som möjligt så jag hinner nog inte vänta på en ny generation.

Uppdatering.

Beställde just den dyrare "normala" iMac 27 (alltså ej 5K).
Tog den framförallt för grafikkortet på 2GB.
Kommer att lägga till 2*16 GB arbetsårminne för totalt 24GB arbetsminne.

Köpte den från ett ställe där jag inte har möjlighet att ändra på så mycket (lönade sig för mig att handla där) - så det är alltså standard 1TB 7200 varvare; men ändå bättre än Minins 5400 varvare. Sen har jag ju möjlighet med Thunderbolt diskar.
Och i5 quad core är säkert lite bättre än dual (läste nånstans att FCPX nyttjar fler kärnor).

Har en Thunderbolt skärm hemma, så det ska bli skönt med två 27 tummare sida vid sida.

Nog borde jag lägga märke till nån skillnad mot min Mini 2012, eller?

Känns nöjd över detta då projekten haglar in

Jag hade nog övervägt att slänga in en SATA III SSD som OSX disk också.

1
Bevaka tråden