Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sortera mejl i Mail, Yosemite

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-04-27 13:18

Efter uppgraderingen till Yosemite sorterar inte Mail breven efter namnet på den avsändaren man står på när man klickar på "från", istället hamnar man typ sist i listan av avsändare. Det här är sjukt irriterande. Jag använder funktionen så ofta att jag kände mig tvungen att ställa in outlook for mac. Det är också sjukt irriterande. Häromdagen märkte jag till min förvåning att på min macbook funkar det ibland. Jag kan dock inte se något mönster i när det funkar eller inte, verkar helt godtyckligt.
Så, min fråga är helt enkelt, finns det någon fix till det här? Vet att andra har samma problem men kanske är det inte universellt?
Ska också säga att jag har massvis av mejlkonton upplagda, alla är exchange eller imap-konton.

Ursprungligen av wonko:

...typ sist i listan av avsändare...

Vad betyder "typ sist"? Vilken sorteringsordning blir det exakt?

Dum fråga kanske, men kan det vara så enkelt att du har omvänd sorteringsordning, vilket i så fall löses genom att du klickar på "Från" en gång till, och vänder på sorteringsordningen?

Vilken version av Yosemite kör du? Har du installerat alla tillgängliga uppdateringar?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2015-04-29 08:44
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vad betyder "typ sist"? Vilken sorteringsordning blir det exakt?

Dum fråga kanske, men kan det vara så enkelt att du har omvänd sorteringsordning, vilket i så fall löses genom att du klickar på "Från" en gång till, och vänder på sorteringsordningen?

Vilken version av Yosemite kör du? Har du installerat alla tillgängliga uppdateringar?

Det verkar oftast bli på "Y" dock inte alltid. Ser ingen riktig konsekvens.

10.10.3 och ja.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-04-29 08:53

Och Jespers andra fråga, om du klickar på rubriken igen och vänder på listan, blir den tvärtom då?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2015-04-29 09:00
Ursprungligen av kenjon:

Och Jespers andra fråga, om du klickar på rubriken igen och vänder på listan, blir den tvärtom då?

Absolut. Den vänder listan uppochner.

Är det bara jag som har det här problemet?
Då känns det som det är något jag gjort. Har ju samma problem på flera maskiner. ISF kanske det är något av mina konton som spökar.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-04-29 09:04

Jag tycker det verkar som om den sorterar i bokstavsordning eftersom du får Y i ena ändan (engelsk sortering kanske?).
Kan du visa med en bild?
Testa att skapa ett nytt användarkonto på datorn, och lägg in mailkontot där. Samma fel?

Edit: Menar du att listan sorteras rätt, men att du "hamnar" på fel mail när du startar programmet? Jag hamnar där jag var sist, när programmet avslutades.

Ursprungligen av wonko:

Det verkar oftast bli på "Y" dock inte alltid...

Förstår inte vad du menar med "bli på Y".

Håller med kenjon om att en bild hade varit bra. Gärna ett par bilder som visar före och efter du har klickat på "Från". Kenjons teori om att det inte alls handlar om sortering, utan i stället om placering/markering, låter trolig.

Jag tolkar det som att TS menar att han står på ett mejl, klickar på sortering efter avsändare och helt plötsligt flyttas han högst upp i mejllistan istället för att få mejlen sorterade efter avsändare och vara kvar på det mejl som var valt innan han ändrade sorteringsordning.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2015-04-29 22:49
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag tolkar det som att TS menar att han står på ett mejl, klickar på sortering efter avsändare och helt plötsligt flyttas han högst upp i mejllistan istället för att få mejlen sorterade efter avsändare och vara kvar på det mejl som var valt innan han ändrade sorteringsordning.

Sorry - är lite otydlig känner jag. Nästan så här.
Jag står på ett mejl och vill se alla från den avsändaren. Klickar då på "från". Istället som det varit i evigheters evigheter, dvs man står kvar på samma mejl men sorteringen har ändrats till avsändare i första hand och datum i andra, en fallande lista - så är det fortfarande en fallande lista baserat på avsändare och datum, men jag står inte längre på samma mejl, inte heller på samma avsändare. Istället står jag på godtyckligt mejl, oftast med avsändare som börjar på bokstaven Y.

Ni förstår min frustration?

*Edit*
Ser nu att jag i princip står kvar på samma mejl, dvs förhandsvisningen ändras inte, det är bara listan som ändras.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-04-30 09:06

Listan ändras väl, men din markering står kvar, men den försvinner utom synhåll? Tryck på en av piltangenterna så kommer du rätt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2015-05-04 07:44
Ursprungligen av kenjon:

Listan ändras väl, men din markering står kvar, men den försvinner utom synhåll? Tryck på en av piltangenterna så kommer du rätt.

Hjälte!

1
Bevaka tråden