Jobbar i snitt ca 50% hemma och 50% på kontor (i Norge). Tycker det är en fördelning som fungerar bra för mig och mitt jobb.
Kräver jobbet och projekt det så anpassar jag mig och jobbar mer borta på kontor i de perioderna. Däremot så jobbar jag effektivare med vissa typer av uppgifter och mer koncentrerat hemma än när jag är på något av mina kontor.
Fungerar det för jobb så jobbar jag ibland istället mer hemifrån. Speciellt på vår/sommar så blir det jobb ifrån sommarstuga vid västkusten om vädret är fint och det passar med familjen.
I slutändan gäller det att finna en situation där man är effektiv och levererar, men samtidigt ger en frihet att kunna ha egen flexibilitet i förhållande till familj och arbete.
Hade inte IT-åldern varit här med VPN, Citrix, Lync, mobil, etc så hade jag aldrig kunnat ha denna typ av jobb, eller denna personliga frihet, som jag har idag.
Är väldigt tacksam för dessa möjligheter. Win-win för arbetsgivare/kund och mig.
Ibland så krävs det dock både socialt och motiverande att träffa folk för att bygga och underhålla relationer. Sedan kan man där i mellan köra videokonferens, etc, när man redan har projekt som rullar och relationer som är byggda. Men viktigt att inte helt jobba hemifrån. 100% skulle aldrig fungera för mig och min typ av jobb.
Dessutom hade det personligen varit rätt tråkigt att aldrig träffa kollegor, kunder och leverantörer direkt.