Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tack och adjö Apple, eller?

Tråden skapades och har fått 85 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av grenhall:

6-7 minuter är ju säkert lätt överdrivet även med en 5400rpm-disk. Däremot är det föga förvånande om en PC med en SSD, modell nyare, startar upp snabbare än en iMac med några år på nacken. Windows är ganska snabbt i uppstart med SSD-disk och nyare processor.

Ja men även OSX startar snabbt om man inte har en massa program som laddas vid start eller som sagt en trasig disk. Men start från kallt läge gör man ändå rätt sällan de flesta startar ju upp från viloläge.

Ursprungligen av Perobous:

Om din PC startar 6-7 minuter snabbare än din iMac så är det antingen fel på iMacens disk eller så har du ställt in den så den startar upp en massa program vid starttillfället.

Och där kom "pro-mac-drevet" igång. Oväntat. Det är inget fel på min Mac vad jag vet (skivbehörigheter är ok, blotter/dropbox är de enda program som startas). Min dator är typ 1,5 år gammal och kostade närmare 20.000 spänn. Jag har iaf svårt att motivera för vänner o bekanta att köpa Mac när de får en Windows-PC för halva priset och som är dubbelt så snabb.

Men håll er till tråden! TS vill ha svar på vad han ska köpa istället för Apple.

Ursprungligen av iTiger:

Och där kom "pro-mac-drevet" igång. Oväntat. Det är inget fel på min Mac vad jag vet (skivbehörigheter är ok, blotter/dropbox är de enda program som startas). Min dator är typ 1,5 år gammal och kostade närmare 20.000 spänn. Jag har iaf svårt att motivera för vänner o bekanta att köpa Mac när de får en Windows-PC för halva priset och som är dubbelt så snabb.

Det är absolut inget "drev" när man konstaterar att något är fel när din dator startar upp väldigt långsamt, har själv en tre år gammal iMac med vanlig disk som startar upp på någon minut eller två. Kanske beror din dators långsamma uppstart på att du inte markerat interna disken som startskiva?
Att det finns billiga snabba PC's är ingen nyhet för de flesta men kvalitén på hård och mjukvaran plus designen brukar å andra sidan ligga en bit efter Apples. Man får vad man betalar för m.a.o.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-05-18 07:18

Alternativ?

Sonys telefon, valfrri stationär dator från komplett i gaming edition, se till o lägga rejält åå skärmen med.

Fast på telefoner o bärbara darorer är det svårt att slå apple.

Har du en starttid på 6-7 minuter så har du problem med datorn eller så överdriver du sjukt mycket. Min imac 2007 tar ca 1m30sek, min jobb macbook pro kanske 15 sek.

Offtopic, men ändå: Min MBP från 2011 startar upp på 18 sekunder. Då har jag självklart bytt till SSD, vilket jag anser att alla bör göra.

6-7 minuter? Spelar ingen roll om man startar på floppydisk – Det ÄR ett fel någonstans. Gissar på trasig hårddisk.

Annat alternativ? Som skrevs tidigare; Valen är många, men inget har OS X, och hur det än är så är det den största anledningen för mig i vilket fall. Det finns verkligen inget alternativ (och ja, jag jobbar med Windows dagligen).

Man ska samtidigt vara medveten om att konkurrens är nyttigt, och en sak passar inte alla.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-05-18 10:11
Ursprungligen av Mactastic:

Vad jag menar är att om jag köper en telefon för 2500 så är jag rätt nöjd att den fungerar. En telefon för 8500 ska fungera. Punkt.
Skillnaden på 6000 ska enligt mig ge ett mervärde i form av användarupplevelse, lyx och allmän nöjdhet. Idag känner jag mig lurad varje gång jag knappar på telefonen.
Ida, det handlar om kvalitet och testning. Sparar man in på mjukvara så buggar det, på hårdvara så blir det reklamationer. I kombination så blir det inte bra.

Otur eller ej, jag ser en tydlig trend fr.o.m iPhone 5S- alla tidigare Apple jag ägde var helt utan reklamationer och historiken efter kan ni läsa om i första posten.

Jag håller med dig. Själv sitter jag på en iphone 4S, och trodde den började bli för gammal med nytt os. Men då fruns nya 6a strular på samma sätt, då vet jag att det är inte min gamla 4S utan det är helt och hållet mjukvara. Sedan iOS7 har iOS varit sju dundrandes instabilt.
Apple är helt enkelt inte vad det en gång var.

Ursprungligen av juanito:

Jag håller med dig. Själv sitter jag på en iphone 4S, och trodde den började bli för gammal med nytt os. Men då fruns nya 6a strular på samma sätt, då vet jag att det är inte min gamla 4S utan det är helt och hållet mjukvara. Sedan iOS7 har iOS varit sju dundrandes instabilt.
Apple är helt enkelt inte vad det en gång var.

Sedan kan man ju fråga sig - vad dom andra miljontals användarna tycker - eller har för problem. Har aldrig själv lyckats strula till det - sedan starten 1985 - och det har blivit en del apparater. Vad gäller iPhone är det den 8:e sedan 2007. Tycker bara dom blir bättre och bättre.
Om jag själv upplevde dessa problem det skrivs om i denna diskussion - hade jag bytt för länge sedan. Kanske också ställt frågan - är det handhavandeproblem - och kan man åtgärda det. Finns ju lösningar på bla Apple Support. Finns inga svar där - då är problemet väldigt lokalt - med tanke på hur många iPhone det finns där ute.

Ursprungligen av juanito:

Jag håller med dig. Själv sitter jag på en iphone 4S, och trodde den började bli för gammal med nytt os. Men då fruns nya 6a strular på samma sätt, då vet jag att det är inte min gamla 4S utan det är helt och hållet mjukvara. Sedan iOS7 har iOS varit sju dundrandes instabilt.
Apple är helt enkelt inte vad det en gång var.

Inte för att vara sån men kan du ta upp konkreta "problem" som du haft? För jag är uppriktigt nyfiken då jag inte haft något märkbart strul sedan iPhone 4 och iCloud-synkningen och iPhone 5 och dess batteriproblem.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-05-18 14:13
Ursprungligen av grenhall:

Inte för att vara sån men kan du ta upp konkreta "problem" som du haft? För jag är uppriktigt nyfiken då jag inte haft något märkbart strul sedan iPhone 4 och iCloud-synkningen och iPhone 5 och dess batteriproblem.

Största problemet jag upplever är alla program crasher, och då syftar jag i synnerhet på Apples egna. Safari är en expert på att crasha.

Men även tangentbordet, är slött och hänger upp sig. Emellan åt kan man få vänta länge för att det man skrivit ska ens registrera ett tryck på tangentbordet. Ja dettä är värre på min 4s men även märkbart på iPhone 6. Problemen uppstod med iOS 7.
Ibland dyker inte ens tangentbordet upp när det ska.

Wifi problem, men det är knappast enbart Apples problem.

Syncnings problem med iTunes över wifi. Då måste jag endera starta om iOS prylarna eller routern. Så det går antagligen under Wifi problemen. Händer inte så ofta men tillräckligt ofta för att vara störande. Man litar ju på att den ska köra sina backups dagligen, men ibland märker man att så inte har skett på ett tag.

Jag hade inga sådana problem innan iOS7.

För att inte tala om alla problem med att ladda program rätt. iOS skriver ju ner programmet senast använda läge. Men när det ska ladda programmet ser man hur det först laddar in ett läge som är långt äldre än det senaste, som slutar i en omladdning av programmet. Händer även med safari. På en snabbare telefon är det mindre tydligt men även där händer det.

Det är så buggig att jag vill påstå det är värre än MacOS 7.5. Även om MacOS 7.5 inte hade skyddat minne så att hela systemet crashade, så hade det färre problem.

Ursprungligen av juanito:

Största problemet jag upplever är alla program crasher, och då syftar jag i synnerhet på Apples egna. Safari är en expert på att crasha.

Men även tangentbordet, är slött och hänger upp sig. Emellan åt kan man få vänta länge för att det man skrivit ska ens registrera ett tryck på tangentbordet. Ja dettä är värre på min 4s men även märkbart på iPhone 6. Problemen uppstod med iOS 7.
Ibland dyker inte ens tangentbordet upp när det ska.

Wifi problem, men det är knappast enbart Apples problem.

Syncnings problem med iTunes över wifi. Då måste jag endera starta om iOS prylarna eller routern. Så det går antagligen under Wifi problemen. Händer inte så ofta men tillräckligt ofta för att vara störande. Man litar ju på att den ska köra sina backups dagligen, men ibland märker man att så inte har skett på ett tag.

Jag hade inga sådana problem innan iOS7.

VIlken version kör du nu?

  • Medlem
  • International user
  • 2015-05-18 14:26
Ursprungligen av BlackSmp:

VIlken version kör du nu?

8.3 och jag upplever det som värre än 8.2.

Om inte apple skulle ha strulat med certifikaten för facetime för iOS6, så att facetime slutade fungera, så hade jag aldrig uppdaterat min iPad. Men nu lever man med eländet.

Anser ändå Apple ger mig den bästa helhets upplevelsen, men jag erkänner jag sneglar på Windows 10. Något jag aldrig gjort innan, inte sedan farsgubben skaffade sin först mac i slutet av -80 talet.

Microsoft verkar ha rätt fokus nu när de är av med Gates och Balmer.

Ursprungligen av juanito:

Största problemet jag upplever är alla program crasher, och då syftar jag i synnerhet på Apples egna. Safari är en expert på att crasha.

Men även tangentbordet, är slött och hänger upp sig. Emellan åt kan man få vänta länge för att det man skrivit ska ens registrera ett tryck på tangentbordet. Ja dettä är värre på min 4s men även märkbart på iPhone 6. Problemen uppstod med iOS 7.
Ibland dyker inte ens tangentbordet upp när det ska.

Wifi problem, men det är knappast enbart Apples problem.

Syncnings problem med iTunes över wifi. Då måste jag endera starta om iOS prylarna eller routern. Så det går antagligen under Wifi problemen. Händer inte så ofta men tillräckligt ofta för att vara störande. Man litar ju på att den ska köra sina backups dagligen, men ibland märker man att så inte har skett på ett tag.

Jag hade inga sådana problem innan iOS7.

För att inte tala om alla problem med att ladda program rätt. iOS skriver ju ner programmet senast använda läge. Men när det ska ladda programmet ser man hur det först laddar in ett läge som är långt äldre än det senaste, som slutar i en omladdning av programmet. Händer även med safari. På en snabbare telefon är det mindre tydligt men även där händer det.

Det är så buggig att jag vill påstå det är värre än MacOS 7.5. Även om MacOS 7.5 inte hade skyddat minne så att hela systemet crashade, så hade det färre problem.

Hmm, har sällan upplevt något som du beskriver förutom då Apple har levererat en riktigt dålig, buggfylld uppdatering, men dom brukar fixas väldigt snabbt. Däremot har jag märkt att en del 3:e parts appar kan ställa till det för iOS. Hade en för ett tag sen som alltid spöka till just WiFI och BT med omstart som lösning. Den åkte ut omedelbart.

Ursprungligen av juanito:

8.3 och jag upplever det som värre än 8.2.

Om inte apple skulle ha strulat med certifikaten för facetime för iOS6, så att facetime slutade fungera, så hade jag aldrig uppdaterat min iPad. Men nu lever man med eländet.

Anser ändå Apple ger mig den bästa helhets upplevelsen, men jag erkänner jag sneglar på Windows 10. Något jag aldrig gjort innan, inte sedan farsgubben skaffade sin först mac i slutet av -80 talet.

Microsoft verkar ha rätt fokus nu när de är av med Gates och Balmer.

Nog för att det finns sporadiska problem men jag har inte upplevt något som du beskriver och i den omfattningen som du beskriver - inte ens när jag kört utvecklingsbetorna.

Safari kraschar nästan aldrig. Det är överhuvudtaget få appar som kraschar. Vissa problem med att skicka mejl från appar (främst Flipboard) har jag sett - det blir dock ingen krasch utan en låsning.

Tangentbordet fungerar som det ska. Någon enstaka gång kan det uppstå en låsning men det är sällan.

Jag syncar inte itunes över wifi men jag har kompisar som har stora problem med det. Det enda som jag har märkt är att jag tycker att 8.4 betan blev bättre där (dvs: jag hade inga problem då jag försökte att synka itunes över wifi)

Du har onekligen skumma problem - vissa verkar vara kopplade till wifi så jag undrar om du har en Apple-TV? Det finns ett konstigt problem med Apple TV som (förefaller det) gav mig problem med låsningar och badbollar på min MBP. Det hade iofs att göra med discoveryd att göra men om du har en AppleTV i din setup så kan det kanske vara värt att prova:http://furbo.org/2015/05/05/discoveryd-clusterfuck/

Edit: Länk korrigerad, mellanslag borttaget

Senast redigerat 2015-05-18 19:01

Håller med. Problemen låter verkligen 100% från mina, och mina kunders, egna erfarenheter.
Men det betyder ju inte att de inte finns. Mycket tråkigt!

Hade själv en 4s fram till förra onsdagen då jag fick en iPhone 6. Hade alltså kört med 4s sen den kom, och har *extremt* sällan drabbats av appar som hänger eller beter sig. Långsam var den dock, men det har ju naturliga förklaringar...

  • Medlem
  • International user
  • 2015-05-18 15:43
Ursprungligen av BlackSmp:

Nog för att det finns sporadiska problem men jag har inte upplevt något som du beskriver och i den omfattningen som du beskriver - inte ens när jag kört utvecklingsbetorna.

Safari kraschar nästan aldrig. Det är överhuvudtaget få appar som kraschar. Vissa problem med att skicka mejl från appar (främst Flipboard) har jag sett - det blir dock ingen krasch utan en låsning.

Tangentbordet fungerar som det ska. Någon enstaka gång kan det uppstå en låsning men det är sällan.

Jag syncar inte itunes över wifi men jag har kompisar som har stora problem med det. Det enda som jag har märkt är att jag tycker att 8.4 betan blev bättre där (dvs: jag hade inga problem då jag försökte att synka itunes över wifi)

Du har onekligen skumma problem - vissa verkar vara kopplade till wifi så jag undrar om du har en Apple-TV? Det finns ett konstigt problem med Apple TV som (förefaller det) gav mig problem med låsningar och badbollar på min MBP. Det hade iofs att göra med discoveryd att göra men om du har en AppleTV i din setup så kan det kanske vara värt att prova:http://furbo.org/2015/05/05/discoveryd-clusterfuck/

Ska titta på det där, har ingen AppleTV, men orginal versionen av Airport express som kom med airtunes, senare omstöpt till AirPlay.

Ursprungligen av juanito:

Ska titta på det där, har ingen AppleTV, men orginal versionen av Airport express som kom med airtunes, senare omstöpt till AirPlay.

Svårt att säga om det kan hjälpa dig något. I mitt fall så hade jag problemen främst på min MBP och såg (efter att ha läst den där artikeln) att ett nätverksprogram hade skyhög processorandel. Det blev betydligt bättre efter omstart men om du inte har en AppleTV så är jag tveksam om det kan hjälpa dig.

Håller tummarna!

  • Medlem
  • International user
  • 2015-05-18 15:59
Ursprungligen av juanito:

Ska titta på det där, har ingen AppleTV, men orginal versionen av Airport express som kom med airtunes, senare omstöpt till AirPlay.

Ok försökte öppna länken på iphone men det sket sig, så prövade igen på jobb datorn, den saknar ett :.

Efter att ha läst så känner jag igen en del av problemen. Men jag är på OSX 10.7. Och där tycks det fungera med senaste uppdateringarna. Har inte haft några prylar med namn(2), namn(3) på länge. Men hade det i tidigar versioner.

Men däremot tappar den ibland kontakt men airtunes. Jag fick bort en del av problemen med att i routern definiera en ip adress för varje pryl i hemmet. Kanske därför jag inte får problemen med numrerade namn.

Synd att Apple inte fixar sitt junk en gång för alltid.

Det verkar som om Apple inte underhåller gammal kod. Eller ens håller reda på hur de har byggt upp egen kod.

Ursprungligen av grenhall:

6-7 minuter är ju säkert lätt överdrivet även med en 5400rpm-disk. Däremot är det föga förvånande om en PC med en SSD, modell nyare, startar upp snabbare än en iMac med några år på nacken. Windows är ganska snabbt i uppstart med SSD-disk och nyare processor.

Win 10 lär vara det snabbast startande windows hittils. På min dator, för övrigt en 5400rpm disk, så startar det lätt dubbelt så snabbt som min minimac. Det startar snabbare än win 7 som ligger på SSD och det startar till och med snabbare än mina linuxmaskiner. Sad but true...
Min mini är i princip ren, jag har nästan inga autostartande program mer än de som är med från installationen. Jag tycker att den blivit betydligt långsammare i uppstarten efter Yosemite. Den känns dessutom inte lika imponerande snabb som den gjorde innan. För det var den då. Allt kändes väldigt snabbt för hårdvaran den går på.
Supporten kan jag inte säga nåt om då jag aldrig behövt nyttja den.

Senast redigerat 2015-05-18 20:31
Ursprungligen av juanito:

Ok försökte öppna länken på iphone men det sket sig, så prövade igen på jobb datorn, den saknar ett :.

Länken fixad, det var ett blankslag i början som ställde till det.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-05-18 19:40
Ursprungligen av juanito:

Men däremot tappar den ibland kontakt men airtunes. Jag fick bort en del av problemen med att i routern definiera en ip adress för varje pryl i hemmet. Kanske därför jag inte får problemen med numrerade namn.

Och du har angett IPnummer utanför DHCP-scopet?

Ursprungligen av juanito:

Största problemet jag upplever är alla program crasher, och då syftar jag i synnerhet på Apples egna. Safari är en expert på att crasha.

Men även tangentbordet, är slött och hänger upp sig. Emellan åt kan man få vänta länge för att det man skrivit ska ens registrera ett tryck på tangentbordet. Ja dettä är värre på min 4s men även märkbart på iPhone 6. Problemen uppstod med iOS 7.
Ibland dyker inte ens tangentbordet upp när det ska.

Wifi problem, men det är knappast enbart Apples problem.

Syncnings problem med iTunes över wifi. Då måste jag endera starta om iOS prylarna eller routern. Så det går antagligen under Wifi problemen. Händer inte så ofta men tillräckligt ofta för att vara störande. Man litar ju på att den ska köra sina backups dagligen, men ibland märker man att så inte har skett på ett tag.

Jag hade inga sådana problem innan iOS7.

För att inte tala om alla problem med att ladda program rätt. iOS skriver ju ner programmet senast använda läge. Men när det ska ladda programmet ser man hur det först laddar in ett läge som är långt äldre än det senaste, som slutar i en omladdning av programmet. Händer även med safari. På en snabbare telefon är det mindre tydligt men även där händer det.

Det är så buggig att jag vill påstå det är värre än MacOS 7.5. Även om MacOS 7.5 inte hade skyddat minne så att hela systemet crashade, så hade det färre problem.

Det var ju verkligen sakligt och relevant. Tack!

Angående dina problem med laddning av appar så kan jag meddela vad det har att göra med. Det är internminnet som inte mäktar med all den information som det ska spara för alla appar. Jag märker det extremt tydligt t.ex. när jag använder Avanzas app sedan hoppar in i Safari med typ 12 flikar öppna. När jag hoppar tillbaka till Avanza har jag loggats ut, på grund av omstart av appen. På iPad Air 2 händer det aldrig. Skillnaden med 1GB ram till gör rätt mycket.

Apparna har ju blivit betydligt tyngre också så det kan säkert ha en del att göra med saken.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-05-18 22:14
Ursprungligen av kenjon:

Och du har angett IPnummer utanför DHCP-scopet?

Vet inte riktigt vad du menar med utanför DHCP-scopet. DHCP är ju den som delar ut ip nummer, och jag har definierat vilken ip de ska ha baserat på mac-address.

Så kanske inte?

Ursprungligen av juanito:

Ska titta på det där, har ingen AppleTV, men orginal versionen av Airport express som kom med airtunes, senare omstöpt till AirPlay.

Har du inte någon nyare wifi-basstatiion än den?
Kanske inte så konstigt om du har wifi-problem om du bara har den för det har ju hänt en del på den fronten sedan den släpptes om man säger så.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-05-18 22:35
Ursprungligen av Perobous:

Har du inte någon nyare wifi-basstatiion än den?
Kanske inte så konstigt om du har wifi-problem om du bara har den för det har ju hänt en del på den fronten sedan den släpptes om man säger så.

Jo, den ligger bara med i nätet. Har ett 4G modem router från huawei, B593s-22. Och innan det hafe jag ett ASDL mdem med router. Huawein har betydligt sämre wifi än det gamla ADSL modemet. Men problemen gäller bägge.

Faktiskt funderat på att brygga över till airport expressen och låta den agera wifi router istället. Men då måste jag dra en kabel genom väggen.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-05-18 22:38
Ursprungligen av grenhall:

Det var ju verkligen sakligt och relevant. Tack!

Angående dina problem med laddning av appar så kan jag meddela vad det har att göra med. Det är internminnet som inte mäktar med all den information som det ska spara för alla appar. Jag märker det extremt tydligt t.ex. när jag använder Avanzas app sedan hoppar in i Safari med typ 12 flikar öppna. När jag hoppar tillbaka till Avanza har jag loggats ut, på grund av omstart av appen. På iPad Air 2 händer det aldrig. Skillnaden med 1GB ram till gör rätt mycket.

Apparna har ju blivit betydligt tyngre också så det kan säkert ha en del att göra med saken.

Det du säger stämmer, men det var inga problem under iOS 6. Det att iOS inte klarar av att på ett propert sätt att spara ner programmen, och ladda dem rätt, kan inte vara annat än buggar.

Senast redigerat 2015-05-18 22:50
Ursprungligen av juanito:

Det du säger stämmer, men det var inga problem under iOS 6. Det att iOS inte klarar av att på ett propert sätt att spara ner programmen, och ladda dem rätt, kan inte vara annat än buggar.

Behöver inte vara utan beror mer troligen på att iOS 8 tar mer minne i sig självt och kanske har du fler fönster öppna nu än i tidigare os?

  • Medlem
  • International user
  • 2015-05-19 07:31
Ursprungligen av Perobous:

Behöver inte vara utan beror mer troligen på att iOS 8 tar mer minne i sig självt och kanske har du fler fönster öppna nu än i tidigare os?

Skulle inte påstå det, Safari just nu 4 sidor, medan hela 8 var möjliga i iOS 6.
Men jag antar att varje tab i iOS 7 och senare drar mera minne.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-05-19 07:51
Ursprungligen av juanito:

Jo, den ligger bara med i nätet. Har ett 4G modem router från huawei, B593s-22. Och innan det hafe jag ett ASDL mdem med router. Huawein har betydligt sämre wifi än det gamla ADSL modemet. Men problemen gäller bägge.

Faktiskt funderat på att brygga över till airport expressen och låta den agera wifi router istället. Men då måste jag dra en kabel genom väggen.

Det verkar lite svårt att veta hur ditt nätverk ser ut....
Du har inte fler än en burk som agerar DHCP-server? Bara en som router?
Man kan få mycket konstiga nätverksproblem om man inte bygger "rätt"...

  • Medlem
  • International user
  • 2015-05-19 14:02
Ursprungligen av kenjon:

Det verkar lite svårt att veta hur ditt nätverk ser ut....
Du har inte fler än en burk som agerar DHCP-server? Bara en som router?
Man kan få mycket konstiga nätverksproblem om man inte bygger "rätt"...

Nepp inte fler än en DHCP. Ja bara en som router.

4G Modem, som även agerar som wifi router.
En Airport Express som ansluter till routerns nätverk
En MacPro1,1 OSX 10.7 Wifi
Flera iPhones iOS 8.2-3.
En iPad iOS 8.2-3

Tidigare haft
ADSL modem som även agerat router
en MacPro1,1 OSX 10.7 Ethernet + Wifi
Flera iPhones iOS 6-8.2
en iPad. iOS 6-8.2

I den senare configuration använde jag inte Airport Expressen på länge, då jag var utan ljud anläggning ett bra tag. Men den hade svårt att behålla anslutningen till ADSL routern. Numera verkar den behålla (grön lampa), men iTunes tappar ibland kontakten. Ibland hjälper det att starta om routern, i andra fall att flytta på airport Expressen någon centimeter.

DHCP servern verkar också kass i 4G modemet. Då den ett tag verkade ge ut samma ip nummer åt flera enheter. I alla fall fick man sådant meddelande i macen. Men det kanske var enbart under tiden jag ställde in den, eller så slutat pga jag har ställt in den att dela ut ip nummer efter MAC-adressen. Har inte sett sådana meddelanden sedan dess.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-05-19 22:00

AirportExpressen är bryggkopplad då? Kopplad med kabel till routern?
Att låsa MACadresserna till ett visst IPnummer tycker jag är en sämre lösning än att lägga dem utanför scoopet. Känns som att det tillkom för att man inte ville lära sej hur DHCP funkar Kanske kan vara skälet till att det delades ut två gånger....

Bevaka tråden