Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gnome vs OS X

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Då jag kör Linux, Mac och Windows hemma har det inte undgått mig att OS X och gnome är visuellt väldigt lika. Jag är relativt ny (nygammal) på Mac OS så jag undrar lite vem som är inspirerad av vem eller är det någon form av korsbefruktning?
Innan jag skaffade min Mac med OS X så har jag bara kört 90-tals Mac, både äkta och via emulator, och de är ju inte riktigt likadana.

Linux Ubuntu t.ex. är ju en kopia rätt av. Mac os var ju naturligtvis först ut...t.o.m före Windows.

Ursprungligen av Gordon67:

Linux Ubuntu t.ex. är ju en kopia rätt av. Mac os var ju naturligtvis först ut...t.o.m före Windows.

Jo självklart får man såna svar på ett Mac-forum.
Men nu är ju inte Linux en "kopia rätt av". Linux ligger ju i botten och sen har du ett desktop environment ovanpå, därav att jag skrev gnome och inte Linux. ?

Ursprungligen av m3johan:

Jo självklart får man såna svar på ett Mac-forum...

Då undrar jag varför man ställer frågan på ett Mac-forum, när man redan vet vilken sorts svar man kommer att få, och när man inte verkar gilla det svaret.

Vad hade jag fått för svar på ett Linux-forum? Som det hittills ser ut, troligen vettigare.
Min förhoppning var att få ett seriöst svar och då vände jag mig hit. Uppenbarligen var det ett misstag.

GNOME tar en del inspiration från bland annat OS X, t. ex. är GtkHeaderBar delvis inspirerad från motsvarande i OS X. Men det motsatta gäller säkert också. Det var t. ex. rätt muntra kommentarer när Safari fick ny design som påminde väldigt mycket om Epiphany.

Vad hade jag fått för svar på ett Linux-forum? Som det hittills ser ut, troligen vettigare.

Har jag svårt att tro, i alla fall om man får tro det jag har sett av Linux-forum.

Personligen tycker jag mig känna igen OS X Dock från CDE som jag körde på AIX och Solaris på 90-talet. Långt innan OS X och Gnome fanns tillgängligt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Common_Desktop_E...

Vad hade jag fått för svar på ett Linux-forum?

Förmodligen.

Men alla inspirerar alla och kopierar varandra mer eller mindre, det som är bra är att vi som användare får tillgång till allt, oftast snabbast på olika Linux-distributioner då utvecklingen går snabbare där, vilket är trevligt.

• Medlem
  • 2015-05-09 15:27

Som nästan all annan utveckling är det en korsbefruktning. Därför är det svårt att ge ett konkret svar med en sådan svävande fråga. Researchen för dig borde vara ganska lätt, då skärmdumpar finns för alla gränssnitt sen IT-tidens begynnelse. Bara stega dig framåt. Men vill du ha specifika svar här får du nog bryta ner " visuellt väldigt lika" i specifika funktioner, eller t.ex. knappars placering.

KDE ligger bakom vissa experimentella saker som sedan nått in i OS X/Windows. GNOME skulle jag säga är mer ute efter att efterlikna för att lättare få folk att gå över.

Gordon67 formulerade sig överdrivet, kanske för van vid personer som gör allt för att frånta Apple all form av innovationsära. Men han har rätt att Mac OS hade ett av de första kommersiella grafiska gränssnitten. Bara för att han inte använder rätt termer behöver du inte välja att missförstå honom.

Jag missförstod inte Gordon67, därav min smily i det efterföljande inlägget. Det var det onödiga inlägget efter som jag retade mig på.
Sen eftersom människan av naturen är lat och jag inte ville uppfinna hjulet på nytt så gissade jag att någon redan gjort sådan research och var villig att dela med sig av denna.
Visst var Apple tidiga med grafiskt gränssnitt men knappast först. Sen var det inte så jättelika dagens nix-baserade system.
Jag är inte ute efter att frånta någon något och även om Mac-fanatikerna gärna ser att Apple var först med allt så vet vi som kan se bortom äpplet annat.
Jag har ju förmånen att använda fler system och sett fördelar och nackdelar med alla.

Jag passar på att tacka er som ändå skrivit vettiga och bra inlägg. Tack för det. ?

1
Bevaka tråden