Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac som är seg vid uppstart av program.

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Mitt första inlägg här, har försökt söka i forumet efter svar men hittade ingen så ha överseende med om man kanske frågar efter något väldigt självklart...

Jag har en iMac jag köpte för ganska exakt ett år sen. Allt flöt på bra tills jag antagligen laddade ner något jag inte borde (tror det kan ha varit office-paketet innan jag köpte det istället) eller att jag klickade på en länk som strulade till det. För rätt som det var blev hela Safari som en reklamplats, massor av ord blev till länkar och det gick inte att klicka någonstans utan att nya fönster öppnades hela tiden. Fick tillfälligt löst det genom att "starta säkert" eller vad det heter (cmd + r) och tror jag använde mig av Onyx eller vad programmet nu heter, och nu har det flutit på rätt okej. Men det som retar mig fortfarande är att datorn är så otroligt seg vi uppstart, programmet står och studsar i säkert nån minut innan det väl öppnas, i Mail så läses inte alla mailen in förrän efter fler minuter osv. Vad kan göra göra för att få bukt på det här? Måste jag installera om hela datorn tycker ni, eller finns det något enklare sätt? Jag har allt sparat på en extern hårddisk så är inte rädd för att något ska försvinna.

Tack på förhand!

/Jenny

Du kan kolla vilka program som startar när datorn startar och se om det finns något ovanligt med där.

Öppna Systeminställningar > Användare och grupper och klicka sedan på fliken Startobjekt för att se vad som startar med din dator.

Kanske går det att uppgradera din dator lite för att snabba upp den. Köpa till mera RAM-minne exempelvis. Om du går upp under Äpple-menyn och klickar på Om den här datorn, vad hittar du för specifiaktioner då? Vilket operativsystem kör du och hur mycket minne finns det i den redan?

Börjar hårddisken bli full? Det kan också göra datorn seg. Högerklicka på Macintosh HD och välj Visa info för att se hur mycket ledigt utrymme du har. Minst 10% bör vara ledigt.

Tack för snabbt svar Ida!

Jag gick in och kollade där och det var som jag trodde, har inga program som ska starta vid uppstart, vill sköta sånt manuellt.

Denna infon hittar jag under "Om den här datorn":
Processor: 2.7 GHz Intel Core i5
Minne: 8 GB 1600 MHz DDR3
Programvara: OS X 10.9.5 (vill inte gärna uppdatera till Yosemite då jag läst att det inte verkar så bra)

Jag har ju bara haft datorn i ett år så det kan ju inte vara att hårddisken håller på att bli full, har inga filmer sparat utan mest foton, kanske runt 5000 st, vilket var ungefär 17 GB. Har för mig hårddisken är på 250 GB, kanske en superdum fråga men vart hittar jag infon om hur många GB som är kvar på hårddisken? På min macbook jag hade innan så fanns Macintosh HD som en egen ikon på skrivbordet eller kunde jag hitta den via Finder, men nu hittar jag det inte alls.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-05-13 23:05

I Finder - Inställningar - Allmänt kan du kryssa i att hårddisken ska visas på Skrivbordet.
Starta även Aktivitetskontrollen och se vilka program som ev drar mycket resurser.

• Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2015-05-14 05:14

Om du fortfarande har en massa reklam som poppar upp i Safari brukar Adwaremedic vara det stående svaret. http://www.adwaremedic.com/index.php

• Medlem
  • Hjo
  • 2015-05-14 12:48

"men vart hittar jag infon om hur många GB som är kvar på hårddisken?"
Den infon hittar du under "Om den här datorn", välj "Lagring" längst upp i fönstret.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-05-14 13:30

Eller bara markera hårddisken och tryck kringla-i
Eller öppna ett Finderfönster och välj Innehåll - Visa statusfältet

1
Bevaka tråden