Mitt problem är löst.
Men, först lite bakgrund.
Programmet Meddelanden tappade kontakten med alla som inte fanns inom Bonjour. (Därav denna tråd.)
Därefter försvann funktionen ”Tillbaka till min Mac”. Då jag inte hade tid till annat än att svära lite, valde jag att jobba vidare som om inget hänt. Därefter försvann tjänsten ”Hitta min Mac”. En gul och ful varningstriangel över tjänstesymbolen i Systeminställningar. Jag provade att logga in många gånger - helt förgäves.
Nu är vi tillbaka till denna vecka.
Jag uppgraderade till El Capitan. Adobe-sviten fräschades upp utan problem (varför den nu ville fräschas upp?). Programuppdateringen ville därefter uppdatera ett program som var köpt via jobbets Apple-ID - inte mitt. Jag kunde logga ut ur iTunes affär, men inte in. Bollen snurrade i trekvart.
Den röda tråden började visa sig. Apple-ID. De problem jag haft kunde relateras till datorns oförmåga att logga in med Apple-ID?
Med denna tanke började jag googla på nytt. Och jag fann att jag inte var ensam. Många hade problem att på vissa datorer logga in på Apple-ID - samtidigt som kontona fungerade hur jämrans bra somhelst på andra ställen. Alltså som jag hade det.
Någon skrev ett svar om att det kunde handla om att datorn tappat informationen om sitt serienummer. Ni vet, den där infon som dyker upp då man under äpplet väljer ”om den här datorn”. Jag kollade, och där stod istället för serienumret - ”inte tillgänglig”.
Jag bar iväg datorn till en Apple-verkstad, förklarade problemet, och fick tillbaka den efter fem minuter. Rätt serienummer skulle nu vara inpräntat på något slags.. hårdvarumässigt mjukvarusätt.. med hjälp av ett program de har som snackar med Apple direkt.. Skitsamma.
Tillbaka på jobbet så kopplade jag in datorn och... allt funkade!
Så, om ni har problem med att tjänster som kräver Apple-ID försvinner - en efter en - kolla att inte datorn tappat bort sitt serienummer.