Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dubletter

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-10-13 09:01

Söker ett program som genomsöker disken efter dublettbilder.
Eventuellt andra dubletter. System MacOSX.
Gert

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-13 12:50

Sherlock.

Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Sherlock.

Och hur ställer man inte Sherlock för att leta efter alla dubletter?

Näe, ta och ladda hem File Buddy istället, det programmet har precis såna funktioner.

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-10-13 14:09
Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Och hur ställer man inte Sherlock för att leta efter alla dubletter?

Näe, ta och ladda hem File Buddy istället, det programmet har precis såna funktioner.

Testade med Sherlock, men fann ingen funktion för dublettsökning.

Laddade därefter hem File buddy.
Det verkar fixa vad jag är ute efter plus en otrolig mängd mer,
men ser så avancerat ut att jag är tveksam till att våga installera det.

Är det risk man ställer till det i sitt system?

Jag kan ju inte garantera nåt, men själva installationen av File Buddy är ofarlig så vitt jag vet, det är ju bara ett program. Sen om du använder programmet till att söka dubletter så kan det ju inte heller göra nån skada. Eller jag vet egentligen inte hur det skulle kunna göra så stor skada överhuvudtaget, förutom om du börjar slänga fel filer.

Men det är klart, är man bara nog driftig så kan man säkert hitta nåt sätt att ställa till det...

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-10-13 15:41
Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Jag kan ju inte garantera nåt, men själva installationen av File Buddy är ofarlig så vitt jag vet, det är ju bara ett program. Sen om du använder programmet till att söka dubletter så kan det ju inte heller göra nån skada. Eller jag vet egentligen inte hur det skulle kunna göra så stor skada överhuvudtaget, förutom om du börjar slänga fel filer.

Men det är klart, är man bara nog driftig så kan man säkert hitta nåt sätt att ställa till det...

Tack för det uttömmande svaret. Det skall nog funka!

Någon som vet vad det är för program som polisen använder då då spårar bland annat pedofilbilder m.m. Det programmet kan ju direkt hitta exacta eller liknande bilder oavset om de är beskrurna och eller har annan storlek osv. Av det lilla man hört om programmet verkar det ju skit bra.
Men vad heter det?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Chaosstar
Någon som vet vad det är för program som polisen använder då då spårar bland annat pedofilbilder m.m. Det programmet kan ju direkt hitta exacta eller liknande bilder oavset om de är beskrurna och eller har annan storlek osv. Av det lilla man hört om programmet verkar det ju skit bra.
Men vad heter det?

Värst vad du vet mycket om pedofilbilder då...

Men jag fattar inte vad du menar: polisen skiter väl i dubbletter? De är ju i alla fall tvungna att kolla alla bilder, så... ? Förklara!

Citat:

Skrevs ursprungligen av HenrikS
Men jag fattar inte vad du menar: polisen skiter väl i dubbletter? De är ju i alla fall tvungna att kolla alla bilder, så... ? Förklara!

De tar upp det på nyheterna varje gång det varit något stort tillslag.

Hur som helst.
Då polisen gjort ett stort tillslag mot en pedofil och hittat flera 1000 barnsexbilder på hans dator, så är det väldigt intressant för polisen att få reda på om bilderna är kända sedan tidigare eller om det är nya bilder. Därför körs samtliga bilder igenom ett register av pedofilbilder med hjälp av det där programmet.

De flesta av bilderna är oftast kända (kan ju vara 20år gamla tom). Men så hittar de då och då nya bilder. Dessa bilder analyseras (kanske kan man se vart de är tagna), kanske är det barn i mannen omgivning på bilderna osv.

På så sätt kan man rädda barn som är under övergrep idag.
Om jag har rätt information så är det ett nordiskt program/system att leta bilder. Och det används över hela världen numera. Med hjälp av ett internationellt register av bilder.
Ska tydligen vara mycket effektivt.

Det jag undrade var om det är någon som vet om programmet går att köpa, så att man kan använda det för att söka bilder på sin egen dator. Det är ju ofta man råkar skapa dubbletter, kanske man beskär bilder och vill hitta originalet som bara heter något med siffror.

Vart långt och rörigt det här hoppas ni förstår.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Chaosstar
Vart långt och rörigt det här hoppas ni förstår.

Nä, det var en otroligt bra förklaring faktiskt! Nu fattar jag hur det hjälper polisen också. Tyvärr har jag ju ingen aning om var man skaffar det.

Man kan ju dock ana att det går åt en del CPU eller tid för att jämföra bilder med ngn sorts AI på det där sättet.

Antagligen är det någon form av väldigt avancerad signalbehandling. Jag får bara rysningar från Signalbehandling C 5p, som jag fortfarande inte tagit, när jag tänker på det...

1
Bevaka tråden