Skrevs ursprungligen av HenrikS
Men jag fattar inte vad du menar: polisen skiter väl i dubbletter? De är ju i alla fall tvungna att kolla alla bilder, så... ? Förklara!
De tar upp det på nyheterna varje gång det varit något stort tillslag.
Hur som helst.
Då polisen gjort ett stort tillslag mot en pedofil och hittat flera 1000 barnsexbilder på hans dator, så är det väldigt intressant för polisen att få reda på om bilderna är kända sedan tidigare eller om det är nya bilder. Därför körs samtliga bilder igenom ett register av pedofilbilder med hjälp av det där programmet.
De flesta av bilderna är oftast kända (kan ju vara 20år gamla tom). Men så hittar de då och då nya bilder. Dessa bilder analyseras (kanske kan man se vart de är tagna), kanske är det barn i mannen omgivning på bilderna osv.
På så sätt kan man rädda barn som är under övergrep idag.
Om jag har rätt information så är det ett nordiskt program/system att leta bilder. Och det används över hela världen numera. Med hjälp av ett internationellt register av bilder.
Ska tydligen vara mycket effektivt.
Det jag undrade var om det är någon som vet om programmet går att köpa, så att man kan använda det för att söka bilder på sin egen dator. Det är ju ofta man råkar skapa dubbletter, kanske man beskär bilder och vill hitta originalet som bara heter något med siffror.
Vart långt och rörigt det här hoppas ni förstår.