Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Olösligt, mystiskt problem med nätverksanslutning i hemmet. Hjälp!

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har ett mycket mystiskt och svårlöst problem med min trådlösa nätverksanslutning, som jag undrar om någon här har möjlighet att hjälpa mig med? Har försökt samtliga föreslagna lösningar i den här tråden, men jag kör fast - som så många gånger förr.

Och innan jag beskriver mitt nätverksproblem närmare vill jag börja med att ange lite speccs:

Dator
MacBook från slutet av 2007
Mac OS X Lion 10.7.5
AirPort Extreme-kort (Firmware: Broadcom BCM43xx 1.0)

Router
Netgear CG3700EMR

Nätverkstyp
PHY-läge: 802.11n
Kanal: 8
Säkerhetstyp: WPA2 Personal

Så, till problemet:

Varje gång jag försöker ansluta till ett trådlöst hemnätverk misslyckas det och jag får meddelandet "Anslutningen nådde en maxtidsgräns". Oavsett i vilket hem jag är - alltså oberoende av routermodell - får jag exakt samma problem. Det här är inget nytt, det har säkert varit så i tre-fyra år, och jag har löst det genom att köra med nätverkssladd. Men, och det är stort men, det konstiga är att under hela den här perioden så har det fungerat att ansluta till trådlösa nätverk som tillhandahåller roaming-tjänsten Eduroam. Eftersom att jag sedan länge är student vid universitetet har jag tillgång till Eduroam på flygplatser, i bibliotek och på campus över hela världen. Och oavsett vart jag är i världen - så klarar min dator alltid av att ansluta till Eduroam - men aldrig till ett "enklare" hemnätverk. Och jag undrar - varför är det så här?

Jag har försökt förstå mig på de teknologiska detaljerna i hur Eduroam fungerar som ett led i att förstå vad mitt hemnätverk eventuellt saknar i jämförelse med det. Men eftersom jag inte riktigt förstår alla tekniska termer har jag svårt att förstå den faktiska skillnaden, i alla fall till den grad att jag sen klarar av att använda den informationen och göra någonting åt problemet.

Är det någon av er som kan förklara varför min dator kan koppla upp mot vissa nätverk och inte mot andra? Och är det någon som kan hjälpa mig att konfigurera min dator och min hemma-router så att de kan kommunicera med varandra?

Jag läste någonstans att det skulle kunna hjälpa att "skapa ett undantag i routern" som gör att min dator blir insläppt automatiskt, alltså genom att avaktivera DHCP, sätta en statisk ip-adress på datorn, ange mac-adressen och ip-adressen i routern, och sen ska det funka. Men jag får bannemej inte till den här manövern.

Är det här rätt väg att gå, eller är det någon som har några andra tips eller råd?

Fråga gärna om du undrar något.

Tusen tack på förhand!

Sebbe

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-06-03 22:27

Pröva att skapa ett nytt användarkonto och se om wifi funkar med det. Om det (mot förmodan?) skulle funka vet du att felet sitter i mjukvara/inställningar relsterat till just ditt användarkonto.

Inga special-tecken i SSID (namnet på trådlösa)?

Ursprungligen av IngoX:

Pröva att skapa ett nytt användarkonto och se om wifi funkar med det. Om det (mot förmodan?) skulle funka vet du att felet sitter i mjukvara/inställningar relsterat till just ditt användarkonto.

Ursprungligen av Borttaget:

Inga special-tecken i SSID (namnet på trådlösa)?

Tack för era svar! Har prövat och undersökt båda alternativen. Inget fungerade tyvärr. Jag börjar fundera på om det är just 2,4ghz-bandet som mitt nätverkskort har svårt att ansluta via. Det verkar nämligen gå bra med alla nätverk på 5ghz-bandet :/

Senast redigerat 2018-07-23 13:21
1
Bevaka tråden