Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

El Capitan public beta, problem och funderingar

Tråden skapades och har fått 83 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av _empty:

Nya betor.

Rödbetor eller sockerbetor?

InDesign kraschar precis när den startat klart. Det började med beta 5 och beta 6 gjorde ingen skillnad.

Jag har provat alla tips som finns i Adobes forum men det är helt kört.

• Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-09-11 20:52

Hoppades att El Capitan (GM nu) skulle lösa problemet jag har med att mina nätverksenheter försvinner efter Sleep om jag har laddaren ansluten på min MBPr Mid 2014.

Tyvärr inte, min Synology NAS, router och satellitmottagare försvinner och Time Machine hittar ingen disk för backup.

Suck.

Jag är nöjd. Nu hoppade InDesign igång igen.

På El Capitan GM funkar precis allt för mig. Man kan inte pilla i systemfiler som tidigare och vissa ikoner går inte att byta det sedvanliga sättet (manuellt). Det enda problemet jag hade initialt var att OneDrive inte ville starta och att min FitBit-dongle inte kändes av i systemet. OneDrive ominstallerade jag och då gick det fint, och dongeln till mitt FitBit-armband behövde jag bara dra ut och plugga in igen sedan funkade det.

Inget annat har jag haft problem med... absolut inget

• Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-09-12 21:41
Ursprungligen av Manneman:

På El Capitan GM funkar precis allt för mig. Man kan inte pilla i systemfiler som tidigare och vissa ikoner går inte att byta det sedvanliga sättet (manuellt). Det enda problemet jag hade initialt var att OneDrive inte ville starta och att min FitBit-dongle inte kändes av i systemet. OneDrive ominstallerade jag och då gick det fint, och dongeln till mitt FitBit-armband behövde jag bara dra ut och plugga in igen sedan funkade det.

Inget annat har jag haft problem med... absolut inget

Jag uppgraderade från 10.10.5 till GM och OneDrive fungerade utan problem, krävde ingen ominstallation eller pillande.

För mig funkar inte följande program (som jag använder dagligen) i El Capitan

* Garmin Fit Express
* TotalFinder
* iStat Menus

• Medlem
  • Vallentuna
  • 2015-09-13 00:29

Angående iStat Menues.. Jag uppgraderade till version 5.11 (615) när jag installerade El Capitan. Nu fungerar det som vanligt.
/J

• Medlem
  • Stockholm
  • 2015-09-21 10:47

En fråga till er som kör betan,

Finns iPhoto kvar? Om det är borta, går det att lägga in själv på något sätt?

/En som vägrar Bilder och vill uppgradera 30/9!

Ursprungligen av henke12:

Se till att du har uppgraderat till senaste iPhoto.

Jag minns inte alla detaljer men du kan fortsätta med iPhoto men det kan kräva lite handgrepp. Eventuellt så måste du göra en manuell uppgradering av iPhoto

Det finns instruktioner ute på nätet och jag tror att de även finns här någonstans

• Medlem
  • Stockholm
  • 2015-09-21 11:10
Ursprungligen av BlackSmp:

Se till att du har uppgraderat till senaste iPhoto.

Jag minns inte alla detaljer men du kan fortsätta med iPhoto men det kan kräva lite handgrepp. Eventuellt så måste du göra en manuell uppgradering av iPhoto

Det finns instruktioner ute på nätet och jag tror att de även finns här någonstans

TACK!

• Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-09-21 17:50
Ursprungligen av henke12:

iPhoto fungerar fortfarande på min burk.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2015-09-26 16:18

Inte beta men iaf.

Jag kör fortfarande 10.9 på min mac mini, kan jag uppdatera direkt till 10.11 eller måste jag gå via 10.10 först?

• Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-09-26 17:55
Ursprungligen av Json_81:

Inte beta men iaf.

Jag kör fortfarande 10.9 på min mac mini, kan jag uppdatera direkt till 10.11 eller måste jag gå via 10.10 först?

Troligen kan du uppgradera direkt till 10.11, så har det varit för tidigare versioner.
http://www.apple.com/se/osx/how-to-upgrade/

Har kört betan sen ett tag och fick den sista uppdateringen förra veckan. Hur blir det nu imorgon? Kommer min uppdateras till "skarp"? Måste jag gå ur betaprogrammet för att slippa vidare betor via AppStore, som typ Insiders på Microsoft?

• Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-09-29 17:45
Ursprungligen av Manneman:

Har kört betan sen ett tag och fick den sista uppdateringen förra veckan. Hur blir det nu imorgon? Kommer min uppdateras till "skarp"? Måste jag gå ur betaprogrammet för att slippa vidare betor via AppStore, som typ Insiders på Microsoft?

https://beta.apple.com/sp/betaprogram/unenrol...

Allright... som jag fattat det så är det smidigaste att vänta tills El Capitan släppts officiellt och därefter gå ur programmet för att slippa göra en Rollback.

• Medlem
  • lund
  • 2015-09-29 22:18

Airplay fungerar hittar inga enheter i El Cap 10.11.1

Visar bara airplay av. medan tex min appleTV syns från ipad och iphone.
mkt tacksam för hjälp. hittar inte vad det kan vara

• Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-10-07 22:25

Kära Totalfinder går tydligen inte helt problemfritt ens med SIP avstängt. Även om det går att få till med SIP avstängt idag så tror inte Tony att TF har någon framtid.
Jag kikade runt och upptäckte Commander One som ger 50% rabatt till de med TF licenser.

Provkörde en kort stund och fick plötsligt rysningar av deja vu känslan. Det här känner jag igen tänkte jag... ja just det, man markerar ju filer precis som i... Norton Commander!

Fungerar det bra? Ja, Commander One är en filhanterare på steroider och gör det jag mest saknar i Finder: kopiera sökväg, klipp&klistra, visa dolda filer och inte minst mappar före filer!

Vad är dåligt med Commander One? Jo, att man inte kan expandera en mapp i listvy, rader har inte växlande bakgrundsfärg, Quicklook är 1 sekund segare att starta. AFP mot NAS är betydligt slöare än SMB.

Stort plus att man med ett tryck kan få upp terminalen i aktuell sökväg, bokmärka sökvägar, nyligen använda sökvägar, kraftfull sökfunktion (RegExp), och hur man enkelt kan markera alla filer i en mapp som uppfyller en kriterie, tex jpg, eller alla filer som börjar med IMG_0. I Finder får man ju sortera på typ, markera och utföra ngt (tex kopiera), och sen gäller det att man ändrar sortering igen...

TF är dör, länge leve Norton, förlåt Commander One!

EDIT: Självklart öppnat man en mapp/fil i CO med enter.
EDIT2: Programmet släpptes för 2 månader sedan och är kodat i Swift.

Senast redigerat 2015-10-07 22:51

Commander One säljs i App Store idag för 19:- (https://itunes.apple.com/se/app/commander-one...)
Bättre än deras extrapris för Total Finder innehavare.
Bara och testa.
Jag var på väg att låta bli för att jag saknade favorit fältet i Finder för mycket....men nu är det nedladddat.
Får se om jag kommer använda det lika mycket som Total Finder.

Ursprungligen av panther:

Commander One säljs i App Store idag för 19:- (https://itunes.apple.com/se/app/commander-one...)
Bara och testa.
Jag var på väg att låta bli för att jag saknade favorit fältet i Finder för mycket....men nu är det nedladddat.

Köpte det med. Känns bra att sponsra dem, men man också ha i åtanke att den vanliga versionen är gratis att ladda ner från deras hemsida om man inte behöver Pro-funktionerna eller vill testa först: http://mac.eltima.com/file-manager.html

• Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-10-14 10:13
Ursprungligen av panther:

Bara och testa.

När jag skulle ställa in MAC versionen så märkte jag vissa skillnader... trots att det inget stod på hemsidan vilket är brukligt när man säljer en app via MAS och på vanligt sätt.

Dessa funktioner saknas i MAS versionen:

• Open with…

• Öppna .bundles (tex program)

• Inbyggda terminalen (som använder den sökväg du är i)

• Restart as root

• Montera iOS-enhet

Ursprungligen av suddgummi:

Köpte det med. Känns bra att sponsra dem, men man också ha i åtanke att den vanliga versionen är gratis att ladda ner från deras hemsida om man inte behöver Pro-funktionerna eller vill testa först: http://mac.eltima.com/file-manager.html

Hade testat innan och var väl....nja så där.
Tänkte inte köpa Pro, inte ens för halva priset som erbjöds för Total Finder innehavare.
Men 19:- är ju ingenting, så tänkte att jag kan väl köpa det, ibland ändrar man uppfattning efter ett tag. Eller får andra behov. Då är det fint att upptäcka att man har det, och ha passat på att ladda ner det för bara några spänn.

Ursprungligen av reboot81:

När jag skulle ställa in MAC versionen så märkte jag vissa skillnader... trots att det inget stod på hemsidan vilket är brukligt när man säljer en app via MAS och på vanligt sätt.

Dessa funktioner saknas i MAS versionen:

• Open with…

• Öppna .bundles (tex program)

• Inbyggda terminalen (som använder den sökväg du är i)

• Restart as root

• Montera iOS-enhet

Jaja, får väl se om det är ngt att ha i det ngt bantade MAS utförandet då, skulle som sagt inte ha köpt Pro ens för halva priset. Men 19:- var ok.

• Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-12-27 17:10
Ursprungligen av mattiL:

Hoppades att El Capitan (GM nu) skulle lösa problemet jag har med att mina nätverksenheter försvinner efter Sleep om jag har laddaren ansluten på min MBPr Mid 2014.

Tyvärr inte, min Synology NAS, router och satellitmottagare försvinner och Time Machine hittar ingen disk för backup.

Suck.

Svarar med ny info på mitt eget inlägg, efter att valt bort två optioner under Energy Saver i inställningar så verkar min NAS inte tappas bort längre!

Jag valde bort Wake for WiFi och Enable Power Nap.

Bevaka tråden