Att vara kritisk är inte samma sak som att vara negativ - även om jag förstår att många som villkorslöst försvarar Apple har svårt att göra skillnad. Det är lite som att försöka kritisera vissa religioner i Sverige. Då är det alltid fobi. Ja, ja.
Jag är kritisk därför att de åtgärder som Apple vidtar skapar problem för användare att själv bestämma över vad de vill göra i sin dator. Plötsligt ska inte användarna kunna använda vilket program de vill, utan att ha kunskap i hur man slår av hindren. På sikt finns också risken att Apple tar det hela ett steg längre och helt enkelt agerar som med iOS och tar bort möjligheten att stänga av säkerhet. Det innebär också att Apple på nytt bara duckar för att behöva agera mer aktivt och istället låser systemet. För mig verkar det snarare bättre att istället satsa på att hålla ute skadlig kod och att konstant arbeta med att åtgärda diverse brister som upptäcks.
Apple behöver för övrigt inte redovisa alla säkerhetsbrister, men det är rimligt att begära att Apple har ett aktivt säkerhetsarbete och blir avsevärt snabbare på att skicka ut säkerhetsuppdateringar. Det går inte att fortsätta tramsa runt med att göra allt i en klump "någon gång där vi känner för det".