Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Minsta storlek på partitioner på extra SSD i MacBooks optibay?

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag ska installera en extra 500 GB SSD (i optibay'en) i en Macbook Pro 2010 och har tänkt partionera den i tre partitioner. Nu undrar jag vilken den "minsta" storleken för var av och en de första två partioner som är att rekommendera?
Självklart med viss marginal för jag har en del utrymme att nyttja, men vill ha partitionerna så små som möjligt ändå.

1. En partition för OSX 10.6 för att kunna spela ex. Age of Empire, Starcraft 1 och dylika spel.

2. En partition med OSX 10.10- för att kunna se utländsk tv via VPN (undvika IP-block etc). Att se på tv-stream är det enda jag ska göra på denna partition. Att vara "osynlig" är inte målet, utan bara kunna se tv från olika länders tv-bolags egna streamtjänster. Gratistjänster och DNS-spoof har inte fungerat för mig. Har fått tillgång till en billig VPN-tjänst med tillräcklig bandbredd.

Anledningen till en egen partition och eget OS är att jag inte litar på alla VPN-tjänsterna overseas - dels kan de ju läsa av all min trafik om de vill [Foliehatt på!], dels att deras egna programvara ska installeras vid tjänsten, dels att det hänt att VPN-tjänster skickat trafik via ens svenska uppkoppling [Foliehatt-de-luxe-på]. En helt ren installation är lättare att övervaka. Samt att andra i omgivningen ska kunna logga in och se på utländsk tv.

På den partitionen borde man kunna rensa bort en del program och tjänster för att spara utrymme? Bild, musik, etc?

3. Den sista partitionen tar det återstående utrymmet på disken. För ytterligare system, HD-utrymme etc.

Uppskattar alla tips och råd, dock orkar jag inte med att patcha gamla spel i nya system. Därav min önskan att ha olika partitioner. Det är enklast så! Detta är min leisure-dator och ingen arbetsdator eller dylikt.

Tack på förhand!

Andy

Ursprungligen av AndSveMan:

...Nu undrar jag vilken den "minsta" storleken för var av och en de första två partioner som är att rekommendera?...

Svårt att svara på. Det beror ju på vad du installerar, och hur stor plats det tar.

Med lite lösa gissningar så skulle jag nog köra på 100+100+300 GB, eller kanske 80+80+340 GB.

Men om du verkligen vill minimera storlekarna:
- Gör installationerna på en annan disk först, så ser du exakt hur mycket plats de behöver.
- Sen kan du partitionera den nya disken utifrån det. Men tänk på att där måste vara lite ledigt utrymme. Absolut minst 10%, gärna 20%.
- Och sen kan du bara klona över de redan färdiga installationerna, med t.ex Carbon Copy Cloner eller något annat liknande program.

1
Bevaka tråden