Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behöver jag virusskydd?

Tråden skapades och har fått 120 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-09-18 12:52

Som jag skrev tidigare så använder jag inget själv, så jag har ingen erfarenhet av vilka som är bra/bäst, tyvärr.
Skulle jag testa något skulle jag nog börja med ClamAV:
http://www.clamav.net/index.html

  • Avstängd
  • 2015-09-18 12:57
  • Medlem
  • International user
  • 2015-09-18 15:48
Ursprungligen av Tcopc:

tror du verkligen att kursen har skickat dig infekterade filer?
att du fått problem med datoern beror 100% på andra saker tex att du själv ställt till det

Bara en liten fråga, men hur kan du med 100% garantera det?

Ursprungligen av kenjon:

Som jag skrev tidigare så använder jag inget själv, så jag har ingen erfarenhet av vilka som är bra/bäst, tyvärr.
Skulle jag testa något skulle jag nog börja med ClamAV:
http://www.clamav.net/index.html

Nu har jag installerat / packat upp clamav-0.98.7.tar.gz och hittar inte ikonen någonstans. Den är inte i programmappen eller verktygsprogram.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-09-18 19:01
Ursprungligen av calinou:

Nu har jag installerat / packat upp clamav-0.98.7.tar.gz och hittar inte ikonen någonstans. Den är inte i programmappen eller verktygsprogram.

Använd Spotlight (cmd-space) och sök efter ClamXav.

Ursprungligen av mattiL:

Använd Spotlight (cmd-space) och sök efter ClamXav.

Klart att jag har gjort det. Sökte även på clamav.exe. Det kommer upp massa filer och mappar och jag vet inte vad jag ska öppna.......

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-09-18 20:13
Ursprungligen av calinou:

Klart att jag har gjort det. Sökte även på clamav.exe. Det kommer upp massa filer och mappar och jag vet inte vad jag ska öppna.......

Det finns inga exe-filer på en Mac, har du sökt på ClamXav (notera X-et i mitten)?

Skriver du "clam" i Spotlight hittar du nog ClamXav om du installerat det (är du säker på att du lyckats installera det?).

  • Medlem
  • International user
  • 2015-09-18 20:28
Ursprungligen av zappee:

Bara en liten fråga, men hur kan du med 100% garantera det?

Det kan han inte, men till 99.999999992%

Ursprungligen av mattiL:

Det finns inga exe-filer på en Mac, har du sökt på ClamXav (notera X-et i mitten)?

Skriver du "clam" i Spotlight hittar du nog ClamXav om du installerat det (är du säker på att du lyckats installera det?).

jag klickade på denna länk http://www.clamav.net/index.html (Kenjon:s) och det heter inte ClamXav. Filerna är i alla fall i min dator.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-09-18 21:18

Det du laddat ner verkar vara källkoden till clamav, på den sidan du länkade till finns en bit ner "Alternate versions of Clamav", klicka på länken "Mac OS X" så kommer du till http://www.clamxav.com/ där du kan ladda ner versionen för Mac OS X.

Denna version dock är inte Free längre.

Om du har kunskap kan du kompilera koden du laddade ner, men jag anar att det inte är något du har lärt dig ännu.

Ursprungligen av mattiL:

Det du laddat ner verkar vara källkoden till clamav, på den sidan du länkade till finns en bit ner "Alternate versions of Clamav", klicka på länken "Mac OS X" så kommer du till http://www.clamxav.com/ där du kan ladda ner versionen för Mac OS X.

Denna version dock är inte Free längre.

Om du har kunskap kan du kompilera koden du laddade ner, men jag anar att det inte är något du har lärt dig ännu.

Då vill jag först ta bort allting som hör till Clamav. Hur gör jag det på bästa sätt?

Ursprungligen av calinou:

Då vill jag först ta bort allting som hör till Clamav. Hur gör jag det på bästa sätt?

Slänger filerna i papperskorgen bara.

Ursprungligen av Borttaget:

Slänger filerna i papperskorgen bara.

De är nog utspridda därför måste det finnas något sätt att avinstallera?

Senast redigerat 2018-07-23 13:40
  • Medlem
  • International user
  • 2015-09-18 21:36
Ursprungligen av Borttaget:

Slänger filerna i papperskorgen bara.

Kom ihåg att även tömma papperskorgen.

Senast redigerat 2018-07-23 13:40
Ursprungligen av calinou:

De är nog utspridda därför måste det finnas något sätt att avinstallera?

Nej det sprider inte sig överallt.

Det enda du gjort är packat upp en katalog med filer.
Släng dem bara i papperskorgen.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-09-18 22:10

När du packar upp en arkivfil skapas en katalog med samma namn som arkivfilen, under den skapas de kataloger och filer du visade i ditt tidigare inlägg.
Radera den katalogen.

Tack alla för hjälpen! Nu har jag installerat clamxav och scannat av de mapparna jag ville kolla. Väldigt lätthanterligt eftersom man kan scanna av enstaka mappar och filer! Hur gör man för att kontrollera en bifogad fil via e-post? jag provade högerklicka men clamxav kommer inte upp
Jag undrar också varför denna systemmeddelande / warningikon har startat och Scanmanager är igång?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-09-18 23:56
Ursprungligen av calinou:

Tack alla för hjälpen! Nu har jag installerat clamxav och scannat av de mapparna jag ville kolla. Väldigt lätthanterligt eftersom man kan scanna av enstaka mappar och filer! Hur gör man för att kontrollera en bifogad fil via e-post? jag provade högerklicka men clamxav kommer inte upp
Jag undrar också varför denna systemmeddelande / warningikon har startat och Scanmanager är igång?

Vad är det för meddelande/ikon, kan du visa en bild på dem?

Ursprungligen av mattiL:

Vad är det för meddelande/ikon, kan du visa en bild på dem?

Det står på vänstra sidan systemförfrågningar

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-09-19 00:13

Ikonen är Console, ett OS X program som visar systemhändelser.
"garcon" som kraschar är vad jag kan se en del av Dropbox, kanske en ominstallation av Dropbox löser detta kraschproblem?

Ursprungligen av mattiL:

Ikonen är Console, ett OS X program som visar systemhändelser.
"garcon" som kraschar är vad jag kan se en del av Dropbox, kanske en ominstallation av Dropbox löser detta kraschproblem?

Min Dropbox fungerar bra. Visserligen står det på högersidan att det är relaterat till Dropbox. Jag stängde av denna Console eftersom det finns inget att göra åt alla dessa kluriga rapporter som rullar på.

Verkligen tack för hjälpen!

Senast redigerat 2015-09-19 11:28
  • Medlem
  • International user
  • 2015-09-19 16:41
Ursprungligen av juanito:

Det kan han inte, men till 99.999999992%

Nej, han har ingen aning om vilken avsändaren är t.ex.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-09-22 15:19
Ursprungligen av zappee:

Nej, han har ingen aning om vilken avsändaren är t.ex.

Så du menar det är 99.99999994%

  • Medlem
  • International user
  • 2015-09-22 23:21
Ursprungligen av juanito:

Så du menar det är 99.99999994%

Nej

  • Medlem
  • International user
  • 2015-09-23 09:50
Ursprungligen av zappee:

Nej

Ah med andra ord är det närmare 100 än så.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-09-23 18:31
Ursprungligen av juanito:

Ah med andra ord är det närmare 100 än så.

Nej

  • Medlem
  • Neverland
  • 2015-11-14 23:43

Vårt största problem där jag jobbar är att folk installerar Mackeeper för att de är livrädda för virus.

Oh, the irony.

Jag installerade ClamAv på min linuxdator och körde en skanning. Den hittade tre suspekta filer, alla till windows. Funderar att köra en sväng på macen också och se om det finns nåt där. Mest för att eventuellt skydda mina windowsdatorer, jag är inte så rädd att få varken linux- eller mac-specifika "virus".
Min Linux har aldrig tidigare haft antivirusprogram och homepartitionen har nog hängt med ett decennium gissar jag så att det bara fanns tre "virus" är ju helt ok ändå.

Nu har provperioden på ClamXav gått ut.
Är den bara antivirus eller täcker den även för Malware och dylikt virusvarianter?

Ursprungligen av calinou:

Nu har provperioden på ClamXav gått ut.
Är den bara antivirus eller täcker den även för Malware och dylikt virusvarianter?

Rubriken på deras hemsida är:
"ClamXav The Anti-Virus and Anti-Malware Solution for Mac OS X"

Bevaka tråden