Jag har konstaterat att samma problem egentligen kommer igen här under en massa olika rubriker.

"Mac" tillsammans med andra system (som inte är wintel) är inte bara litet och ignorerat utan snarast i en massa sammanhang ignorerat till obefintlighet.

"Till din dator" betyder att du får ett hångarv om det är något annat än en windowsmaskin eftersom det inte finns annat.

"Passar alla datorer" betyder att det räcker med 95:an men funkar med XP.

För några år sedan var det regel att man i alla sammanhang talade om vilken dator saker fungerar med, men numera är det underförstått att "alla" använder wintel.

Det är därför synd om "alla" som drabbas av virus eftersom det drabbar "alla". Hem-PC var just ett kapitel för sig som innebär just det: IBM-PC med windos.

Speciellt sjukt är det i sammanhang som egentligen inte har med datorer att göra. "Bli medlem nu så får du en CD med roliga spel till din dator..." .exe hela skiten då, men det är ju kul...

Nu behöver jag inte säga mer, för ni är lika förbannade som jag på denna totala ignorans.

Tyvärr är det stora krafter att slåss mot, som någon påpekade här någonstans så är rädslan för det okända ganska utbredd, och när man vet att män(niskor) med makt är stolta över att kunna grunderna i outlook så fattar man...

Frågan är hur man skrämmer dessa stofiler med det som verkligen är farligt, nämligen att snart sagt varje aktivitet i samhället, från lägsta till högsta nivå på något sätt är beroende av samma produkt från samma privatägda amerikanska företag, på så sätt att det företaget egentligen har oinskränkt makt över hela samhället. Om M$ verkligen vill så kan samhället stanna på nästan alla nivåer NU! Det finns inget monopol som är så förödande, men...

...det är inte först eller sista gången någon i förtvivlan drar detta...

edit: städade lite konstigheter när adrenalinet sjunkit under ögonnivå igen.