Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Egen e-postserver hos Telia bredband

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-01-14 15:38

Telia tillåter nu att man som privatperson ansluter en egen e-postserver till deras bredband. Dock måste man skriva under ett extra avtal innan Telia öppnar upp port 25 för inkommande trafik.

Det är nu också tillåtet att sätta upp en server "för personligt bruk". Servern får inte vara tillgänglig för utomstående.

Allt enligt det nya avtalet för deras bredbandstjänster.

Gött va?

Gäller detta även företag?

• Oregistrerad
  • 2003-01-14 15:44
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: David Molarin:
Gäller detta även företag?

Ska det göra vad jag vet...

• Medlem
  • 2003-01-14 22:09

hoppas bara de har onda abuseregler.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: hnhl:
Gött va?

Gôrgött är vad det kommer att vara när (och om) port 25 är öppen igen. Har redan sänt en fråga till Telias kundtjänst för att få reda på hur man kan få detta godkännande av Telia.

[ 14 Januari 2003, 22:31: Meddelandet ändrat av: Anders Isaksson ]

Eftersom Telia redan har haft problem med folk som har satt upp e-postservrar och glömt att stänga av relayingen är sannorlikheten ganska nära 0 att man får något tillstånd. Texten i avtalet är bara en snällare formulering om att det där med e-postserver kan du glömma. Men det skall bli kul att höra om någon har lyckats.

Det som är lite "gulligt" med stora företag som Telia, är ju att dom så här i efterhand har rätt att gå in och ändra i det avtal som jag redan har skrivit under med dom... Jag vet att dom har sin fulla rätt att göra det eftersom det står i någon av deras paragrafer på baksidan av avtalet i typ 6 punkters textstorlek och 50% svart. Men det vore lite roligt att själv skicka ett informationsbrev till dom som säger att jag har gjort "vissa" ändringar gällande avtalet mellan oss som säger att jag har rätt till fast IP, höjd bandbredd till 5 Mbit mm...

Antar att det inte skulle gå så bra...

Ett steg på vägen..... Fick just ett svar från Telias kuntjänst med följande besked:

" Hej Anders,
tack för ditt brev.

Det du får göra för att du ska få port 25 öppnad igen är att skicka ett brev till [email protected] innehållande ditt kundnummer, telefonnumret ADSL-abonnemanget är inkopplat på och ditt användarnamn för uppkoppling.

De kommer att sända ett tilläggskontrakt till dig och senast 2 dagar efter att vi återigen mottagit detta från dig skall port 25 åter igen var öppen.
"

Nu väntar jag med spänning på vad tilläggskontraktet kommer att säga. Kanske måste man lägga någon av sina ädlare kroppsdelar som säkerhet om man missbrukar sin anslutning

/Anders

[ 15 Januari 2003, 13:59: Meddelandet ändrat av: Anders Isaksson ]

• Medlem
  • Svedala
  • 2003-01-15 15:24
Citat:

Det är nu också tillåtet att sätta upp en server "för personligt bruk". Servern får inte vara tillgänglig för utomstående.

Vad menas egentligen med det?
Får man ha en server på sitt hemmanätverk bara den inte går att komma åt utifrån?
Eller, för att omformulera mig lite, om jag har en webserver på min Telia ADSL-lina, bryter jag då mot avtalet och kan bli avstängd utan förvarning?

• Oregistrerad
  • 2003-01-15 15:41
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Nillon:

Citat:

Vad menas egentligen med det?
Får man ha en server på sitt hemmanätverk bara den inte går att komma åt utifrån?
Eller, för att omformulera mig lite, om jag har en webserver på min Telia ADSL-lina, bryter jag då mot avtalet och kan bli avstängd utan förvarning?

En företrädare för Telia skulle säkerligen säga att en webserver kan nås av utomstående och är därför inte tillåten.
Jag har fått intryck av, efter att ha varit i kontakt med olika avdelningar på Telia genom åren, är att det dom inte har ont av bryr dom sig inte om.
Sätter du upp en webserver som inte hackas och inte används för intrång eller genererar stor trafik så ser Telia genom fingrarna.

[ 15 Januari 2003, 15:42: Meddelandet ändrat av: hnhl ]

Nu lyser solen igen, för i går öppnade Telia port 25 för min ADSL-anslutning!
Så nu är det bara att spamma min hemmaserver igen

Det enda som verkar lite lustigt är att jag ännu inte fått något brev med tilläggsavtalet som jag skulle skriva på innan dom öppnade porten. Men processen som teknikerna jobbar efter för att öppna kanske inte är kordinerad med den som hanterar avtal och kontrakt. Får se vad som kan droppa in i brevlådan under veckan.

• Oregistrerad
  • 2003-01-23 16:23

Fick idag brevet från Telia med tilläggsvillkoret för egen e-postserver. Ska genast skicka in det...

• Oregistrerad
  • 2003-02-09 20:49

Sedan över två veckor tillbaka har jag en godkänd e-postserver i Telias nät. För dom som eventuellt tvivlade så gick det att få.

1
Bevaka tråden