Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tappa ljud från mixer på seminarium/konferens

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Löddeköpinge
  • 2015-10-09 12:21

Yupp, jag är novis på ljud från mixerbord.

Så här är det, lördag 10/10 är det ett intressant seminarium om fiskevård. Jag tänker filma (för egen del) delar av seminariet. När jag för fem år sedan jobbade som kommunikatör på Region Skåne filmade jag en del med (min egen) videokamera med inbyggd mikrofon.

Nu vill jag prova att tappa ljud från mixer. Troligen har de en sådan på seminariet. Jag har skaffat en 10 meters XLR-kabel och några 6,3/3,5 adaptrar.

Nu kommer de korkade frågorna.
Vilken utgång är det troligast jag kommer "möta" på ett mixerbord?
Jag kommer troligen använda iPhone 5s för att filma. Kanske tar jag med Nikon D5100. Men jag gillar att använda mobilen.

Kommer det fungera så där rakt av om jag kopplar sladden från mixer till iPhone? Alltså om jag använder MoviePro eller telefonens "vanliga" kamera. Är det något jag måste tänka på för att ljudet från de som talar skall komma med vid mitt filmande?
Samma sak vad gäller Nikonen.

Jag har filmat en del med en lös mikrofon (Belkin) som kläms fast på telefonen (när jag filmar döttrars uppträdande) och det ger ett ganska bra resultat. Men jag tänker att det vore toppenbäst att tappa ljud från de talandes mikrofoner?

Tacksam för tips!

Senast redigerat 2015-10-09 14:30

Vi kan nog bara chansa här, bäst är om du vet vilket mixerbord som kommer användas och hur set-upen generell ser ut (trådlös mic till mottagare, till mixerbord, vidare till monitorer exempelvis).

Annars så är en vanlig kanal ut xlr och 3.5 skulle jag säga.

• Medlem
  • Löddeköpinge
  • 2015-10-09 22:09

Vi får se hur det går. Men jag testade med kabeln till förstärkaren hemma och det blev inget ljud till iPhonen via kabeln. Till Nikonen fungerade det utmärkt.

Och jag minns att jag testat tidigare med bordsmikrofon till iPhonen utan att det fungerat. Jag tolkar det som att det krävs en anpassad mikrofon för iPhonen...

Så jag får se om jag "orkar" rigga Nikonen med en sladd. Annars blir det iPhonen på ett gorillastativ med Belkinmikrofonen på någon lämplig plats.

Belkinmikrofon:
http://www.kjell.com/sortiment/telefoni-kommu...

Ursprungligen av mipert:

Vi får se hur det går. Men jag testade med kabeln till förstärkaren hemma och det blev inget ljud till iPhonen via kabeln. Till Nikonen fungerade det utmärkt.

Och jag minns att jag testat tidigare med bordsmikrofon till iPhonen utan att det fungerat. Jag tolkar det som att det krävs en anpassad mikrofon för iPhonen...

Så jag får se om jag "orkar" rigga Nikonen med en sladd. Annars blir det iPhonen på ett gorillastativ med Belkinmikrofonen på någon lämplig plats.

Belkinmikrofon:
http://www.kjell.com/sortiment/telefoni-kommu...

Förlåt, missade "till iPhone". Kan hända att den bara kan hantera ljud ut? Vet för lite om det.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-10-10 09:46

Nej, den har mic-ingång. Vilka nivåer som krävs vet jag dock inte, troligen anpassad för en electret-mic, så line-utgång från mixerbord kan bli alldeles för hög.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2015-10-10 11:00

Headsetkontakten är en fyrpolig TRRS. En vanlig två eller trepolig sladd för ljud in kommer inte fungera då mikingången kortsluts av jord.

En billig adaptersladd för datorheadset bör fungera eftersom apple följer den vanligaste standarden, den i mitten i bilden här nedan.

För möjlighet att spela in i stereo eller få högre ljudkvalitet finns det olika tillbehör (i princip ett ljudkort med d/a-omvandlare) som kan kopplas in via lightningporten.

Senast redigerat 2015-10-10 11:15
  • Medlem
  • Löddeköpinge
  • 2015-12-18 11:03

Tack (lite sent tack men...) för följdsvaren!

1
Bevaka tråden