Min son är tolv år, och har haft ett apple-ID sedan 2012, när han alltså var nio. På den tiden fanns inte familjedelning eller möjlighet att ha ett konto om man var yngre än 16 eller 18 (minns inte). Alltså ljög jag, eller han, om hans ålder när det skapades. Nu har Apple på korrekta eller felaktiga grunder ansett att hans konto varit utsatt för någon slags attack, och han ska logga in igen för att låsa upp kontot. Problemet är att vi inte har en aning om vilket årtal vi uppgav, och att det tydligen inte går att få reda på ens vilket år han är "född" (vi antar att månad och dag stämmer).
Så finns det något som helst sätt att komma runt det här? Han kan inte begära ett mail där han ska logga in eftersom han inte kommer åt mailen, och innan han får svara på säkerhetsfrågorna måste han fylla i sitt födelsedatum. Jag som målsman i familjedelningen har tydligen heller inte några möjligheter att "låsa upp" eller verifiera hans identitet, och vi vet som sagt inte varför kontot blivit låst.
Har någon några förslag, eller är det bara att lägga ner kontot och starta ett nytt?