Jag har haft något skit som har följt med de datorer jag haft under 4-5 år. Min okvalificerade gissning är att det inte är datorn själv som är problemet, utan att det finns något som följer med när jag har flyttat innehållet från gammal till ny dator. Även om jag försökt rensa genom åren så finns det antagligen både program och filer som varit följt med i både 10 och 20 år...
Problemet i sig är att skärmsläckaren/energisparfunktionen inte vill försvinna alla gånger när jag startar upp eller när jag väcker den från vila. Oftast försvinner det efter man trycker snabbt på on/off-knappen några gånger, (där den blir svart igen efter någon sekund så proceduren får upprepas några gånger innan den slutar släcka skärmen).
Problemet fanns på iMacen jag hade 2010 och den fanns kvar, om än i mindre omfattning under något år, på den iMacen mid 2011 jag köpte hösten 2011. På senare år har problemet blivit värre och det har inte skilt sig nämnvärt mellan de olika operativsystemen, som jag uppdaterat när ett nytt dykt upp.
Nu har jag precis köpt en ny iMac och vill inte ha samma skit igen så jag tänker inte låta Flyttassistenten flytta över rubb och stubb från min TimeMachine-kopia som jag gjorde 2011.
Ni som kan det här bättre än mig, hur ska jag göra den här gången? Jag vill givetvis ha över så mycket inställningar som möjligt, alla foton, musik och dokument i övrigt. Men däremot vill jag inte ha med problemen...
Är det här den bästa guiden att använda eller finns det någon bättre? - https://support.apple.com/sv-se/HT204350