Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Felsökning fiberkabel

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Thailand
  • 2015-11-02 10:23

Någon som har tips på var man skall felsöka i ett litet fibernätverk?
Vi har tre fiberkablar, två är knappt 200 meter, en är 250 meter. Det har tickat på i sju år, med 100Mbit/s. I somras uppgraderade vi till Gbit, genom att byta konverterade och anslutningskablar. Det blev jättebra, mätte 970 Mbit. Men efter tre månade börjar det hacka. En kabel var nere på 50% (pingtestar 24 tim). Den andra var nere på 75%, då bytte jag en konverter, senaste dygnet har den hållit 98%.
Men hur komma från 98 till 100%?
Är det dags att nedgradera till 100Mbit?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-11-02 11:59

Enda gången jag har haft problem med fiberkabel är när det kommer damm på kabelns ända eller i anslutningshålet. Testat att blåsa rent?
Annars är det nog bara en skarp böj som skulle förstöra den så kapaciteten går ner.

  • Medlem
  • Thailand
  • 2016-07-10 05:16
Ursprungligen av kenjon:

Enda gången jag har haft problem med fiberkabel är när det kommer damm på kabelns ända eller i anslutningshålet. Testat att blåsa rent?
Annars är det nog bara en skarp böj som skulle förstöra den så kapaciteten går ner.

Vi gjorde om anslutningarna i alla kabeländarna, därefter har det gått perfekt. Kablarna var inte 7 år som jag skrev utan snarare 12 år.

1
Bevaka tråden