Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ATV 4 Plex ute nu

Tråden skapades och har fått 94 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppland
  • 2015-11-02 23:46

Läste just att officiella Plex är släppt, ska hämta och testa snarast.

Vill gärna veta innan jag börjar routa om allt i hemmet, om någon redan vet detta!

Plex med Apple TV 4

DTS HD ?
True HD?
3D.iso?
24p Playback ?

Om inget vad ovan uppfylls förstår jag inte varför man ens hyllar Apple TV4 eller Plex för den delen. Jag är nöjd med min Apple TV4 men den används just för annat syfte, hade dock varit skönt att kunna ha "en box" till allt, men jag tror inte det är möjligt med de kraven jag har, vilket 2015 inte borde egentligen vara några krav. Apple släpper framtidens tv men ändå är den utrustad med föråldrad teknik
Ingen 4k, inget gigabit nätverk, Siri som inte fungerar på svenska! Varför kan Apple aldrig visa på allvar och släppa något som åtminstone känns WOW... de har ju allt att vinna på det!

Nu står den i sitt hörn och gör sitt jobb, men det gjorde även min 3:e generation också. Apple sluta snacka om framtiden för om detta är eran vision om framtiden så är ni rejält på väg utåt.

  • Medlem
  • Skåne
  • 2015-11-03 07:49

Mitt initiala test är besvikelse, transcode för många rullar dessvärre. Vet inte om infuse kan spela bättre från plex server eller om man ska prova air video.

Ursprungligen av @ndreas:

Vill gärna veta innan jag börjar routa om allt i hemmet, om någon redan vet detta!

Plex med Apple TV 4

DTS HD ?
True HD?
3D.iso?
24p Playback ?

Om inget vad ovan uppfylls förstår jag inte varför man ens hyllar Apple TV4 eller Plex för den delen. Jag är nöjd med min Apple TV4 men den används just för annat syfte, hade dock varit skönt att kunna ha "en box" till allt, men jag tror inte det är möjligt med de kraven jag har, vilket 2015 inte borde egentligen vara några krav. Apple släpper framtidens tv men ändå är den utrustad med föråldrad teknik
Ingen 4k, inget gigabit nätverk, Siri som inte fungerar på svenska! Varför kan Apple aldrig visa på allvar och släppa något som åtminstone känns WOW... de har ju allt att vinna på det!

Nu står den i sitt hörn och gör sitt jobb, men det gjorde även min 3:e generation också. Apple sluta snacka om framtiden för om detta är eran vision om framtiden så är ni rejält på väg utåt.

"it's all about the apps".

  • Medlem
  • Skåne
  • 2015-11-03 07:53
Ursprungligen av barbapappa_86:

"it's all about the apps".

Get yoga studio while its hot.

Ursprungligen av barbapappa_86:

"it's all about the apps".

Vad hjälper apparna när hårdvaran inte hänger med

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2015-11-03 08:07

Är det någon som vet om man behöver Plex Pass för att det ska fungera? Någon som har testat utan?

Ursprungligen av @ndreas:

Vad hjälper apparna när hårdvaran inte hänger med

Allmogen håller nog inte med.

Ursprungligen av theN:

Är det någon som vet om man behöver Plex Pass för att det ska fungera? Någon som har testat utan?

Du behöver inte Plex Pass för att Plex till ATV ska fungera om det är frågan.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-11-03 09:03

Men det stod något om Köp inuti appen, har ej kollat vad det innebär.

  • Medlem
  • Skåne
  • 2015-11-03 09:26

Dts fungerar på iPhone 6s och atv4 för mig på vissa filmer. Vissa vill pms transcoda men kan ju va av andra anledningar. Svårt att veta. När och inte som trsnscode behövs.

Ursprungligen av dfgh:

Dts fungerar på iPhone 6s och atv4 för mig på vissa filmer. Vissa vill pms transcoda men kan ju va av andra anledningar. Svårt att veta. När och inte som trsnscode behövs.

Ja DTS borde väl vara självklart det är ju 10 år gammalt, tänker mer på DTS-HD och alla HD Audio som du kan få ut genom en HDMI, står dock att Apple TV stödjer 7.1 nu i alla fall mot innan 5.1
Räcker dock inte till mina 7.4.2 Atmos System Så Dune HD får vara main mediaspelare ett bra tag till då m.a.o

  • Medlem
  • Skåne
  • 2015-11-03 09:38
Ursprungligen av @ndreas:

Ja DTS borde väl vara självklart det är ju 10 år gammalt, tänker mer på DTS-HD och alla HD Audio som du kan få ut genom en HDMI, står dock att Apple TV stödjer 7.1 nu i alla fall mot innan 5.1
Räcker dock inte till mina 7.4.2 Atmos System Så Dune HD får vara main mediaspelare ett bra tag till då m.a.o

Mm verkar som att True HD och dts hd behöver transcode.

Har du två högtalare i taket? Lol. Pics på din setup.

Ursprungligen av dfgh:

Mm verkar som att True HD och dts hd behöver transcode.

Har du två högtalare i taket? Lol. Pics på din setup.

Jag har ett vanligt 7.1 samt extra sub och 4 atmos i taket. Inga bilder på Atmos då jag monterade dessa i förrgår

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-11-03 10:08
Ursprungligen av @ndreas:

Jag har ett vanligt 7.1 samt extra sub och 4 atmos i taket. Inga bilder på Atmos då jag monterade dessa i förrgår

All heder till dig och ditt ljudintresse men det känns som ATV, oavsett iteration, är en aningen för klen produkt för att motsvara din hårdvara. Jag hade också, precis som du, önskat att ATV4 skulle kunna hantera allt detta men jag tvivlar på att det blir möjligt.

  • Medlem
  • Skåne
  • 2015-11-03 10:12
Ursprungligen av @ndreas:

Jag har ett vanligt 7.1 samt extra sub och 4 atmos i taket. Inga bilder på Atmos då jag monterade dessa i förrgår

Vilka köpte du?

Aja plex o Apple tv stödjer 99 procent av mina behov. Barnfilm till kidsen och tankade tv serier. De få gånger jag ska kolla på rulle med hög volym och maxat allt kan jag spela från en macbook med hdmi.

Ursprungligen av zinned:

All heder till dig och ditt ljudintresse men det känns som ATV, oavsett iteration, är en aningen för klen produkt för att motsvara din hårdvara. Jag hade också, precis som du, önskat att ATV4 skulle kunna hantera allt detta men jag tvivlar på att det blir möjligt.

Apple TV är en riktigt bra produkt men när Apple pratar om framtiden hade jag gärna sett 4k och lite mer hot stuff i alla fall. Men som jag sa den gör det den är bra på och det gör den riktigt bra!
Men med tanke på Plex och hur bra den hade kunnat bli och konkurrera med alla mediaspelare så hade jag varit supernöjd

Ursprungligen av dfgh:

Vilka köpte du?

4 st KEF Ci200RR

Ursprungligen av dfgh:

Vilka köpte du?
Aja plex o Apple tv stödjer 99 procent av mina behov. Barnfilm till kidsen och tankade tv serier. De få gånger jag ska kolla på rulle med hög volym och maxat allt kan jag spela från en macbook med hdmi.

Samma här, Apple Tv används 99% till vår dotter och att streama TV från Playkanaler men som nu förhoppningsvis kommer alla direkt i Apple TV.

  • Medlem
  • Skåne
  • 2015-11-03 10:48
Ursprungligen av @ndreas:

Apple TV är en riktigt bra produkt men när Apple pratar om framtiden hade jag gärna sett 4k och lite mer hot stuff i alla fall. Men som jag sa den gör det den är bra på och det gör den riktigt bra!
Men med tanke på Plex och hur bra den hade kunnat bli och konkurrera med alla mediaspelare så hade jag varit supernöjd

Det har ju alltid varit Apples strategi att gå fram hårt på vissa punkter medans andra får släpa efter. Första iPhonen var rätt risig med. Alla var tills app store kom. Ge det ett år eller två. Nya Atv är iaf ett erkännande att de kommer satsa på de framöver. En kul nyhet är att airplay blivit bättre? Går att välja i inställningarna att spela direkt från icloud det tolkar jag som att Apple Music i telefonen blir mer av en fjärr om jag airplayar till Atv.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-11-03 11:54
Ursprungligen av zinned:

All heder till dig och ditt ljudintresse men det känns som ATV, oavsett iteration, är en aningen för klen produkt för att motsvara din hårdvara. Jag hade också, precis som du, önskat att ATV4 skulle kunna hantera allt detta men jag tvivlar på att det blir möjligt.

Det håller jag inte med om. Apple TV 4's hårdvara klarar med lätthet h264 i 1080p24 @ 30Mbit + DTS-HD eller True-HD. Men, om inte Apple tillåter formaten eller har stöd för dem så är man lite rökt. Precis som OSX inte har stöd för DTS-HD eller True-HD i dess mjukvara finns stödet i hårdvaran och det är inte speciellt krävande att hantera då man bara skickar data ut via HDMI till en receiver som löser allt arbete.

Otroligt synd om man inte löst 23.98, 24, 25, 29.97, 30, 59.94, 60 hz refresh + standard surroundljud stöd. Det handlar inte om att man behöver en jättesnabb produkt. Apple TV 4 stödjer 1080p60 vilket är mycket mer krävande än 1080p24 + DTS-HD-ljud exemplevis. Hårdvaran klara High och Main Profile level 4.2 h264 vilket är upp till 62,5 Mbps vilket är nästan 2X en Bluray.

Apple TV 4 har stöd för Dolby Digital Plus 7.1 vilket låter lovande.

Att man inte har stöd för 4K förstår jag. Det är lite synd men jag förstår det. Jag tror dock hårdvaran skulle kunna klara av det också. Det vore trevligt med stöd för h265 och 4K men det tror jag blir om ett eller två år. Jag tror att hårdvaran inofficiellt stödjer h265 så eventuellt kommer ex. Netflix nyttja detta men du får ändå inte ut 4K ur burken (även om hårdvaran output teoretiskt sätt stödjer det med HMDI 1.4 ut).

  • Medlem
  • Skåne
  • 2015-11-03 12:32

Okej jag kanske måste krypa till korset här. Är lite seg i bollen efter att ha gått upp med tvillingbebisar kl 4... men verkar va de vanliga problemet med subs och transcode som ställer till problem. Gick i alla fall mycket snabbare att playbacka en bluray rip på 20gb med truehd utan än med men hann inte kolla vad som hände i PMS.

http://www.avsforum.com/forum/39-networking-m...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-11-03 13:09
Ursprungligen av Erik.dv:

Det håller jag inte med om. Apple TV 4's hårdvara klarar med lätthet h264 i 1080p24 @ 30Mbit + DTS-HD eller True-HD. Men, om inte Apple tillåter formaten eller har stöd för dem så är man lite rökt.

Jag uttryckte mig nog dåligt, jag menade inte att hårdvaran var klen men att det produkten totalt sett levererar nu är för klent. Dvs de stöd som den har inom olika områden.

Ursprungligen av Erik.dv:

Att man inte har stöd för 4K förstår jag.

Det gör inte jag. Det klarar den lätt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-11-03 13:17
Ursprungligen av zinned:

Jag uttryckte mig nog dåligt, jag menade inte att hårdvaran var klen men att det produkten totalt sett levererar nu är för klent. Dvs de stöd som den har inom olika områden.

Det gör inte jag. Det klarar den lätt.

Nja, lätt är att ta i och 4K innebär att man ska ha full stöd för ex. h265 vilket är ganska ovanligt idag på bred basis. 4K innebär att man behöver en MYCKET mer kraftfull GPU än det man kör idag. Men 4K hade "made sense" i och med att senaste iPhone filmar i 4K bl.a. Dock följer det inte Apples resterande plattformar för ex. filmer.

  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2015-11-03 13:47
Ursprungligen av Erik.dv:

Det håller jag inte med om. Apple TV 4's hårdvara klarar med lätthet h264 i 1080p24 @ 30Mbit + DTS-HD eller True-HD. Men, om inte Apple tillåter formaten eller har stöd för dem så är man lite rökt. Precis som OSX inte har stöd för DTS-HD eller True-HD i dess mjukvara finns stödet i hårdvaran och det är inte speciellt krävande att hantera då man bara skickar data ut via HDMI till en receiver som löser allt arbete.

Otroligt synd om man inte löst 23.98, 24, 25, 29.97, 30, 59.94, 60 hz refresh + standard surroundljud stöd. Det handlar inte om att man behöver en jättesnabb produkt. Apple TV 4 stödjer 1080p60 vilket är mycket mer krävande än 1080p24 + DTS-HD-ljud exemplevis. Hårdvaran klara High och Main Profile level 4.2 h264 vilket är upp till 62,5 Mbps vilket är nästan 2X en Bluray.

Apple TV 4 har stöd för Dolby Digital Plus 7.1 vilket låter lovande.

Att man inte har stöd för 4K förstår jag. Det är lite synd men jag förstår det. Jag tror dock hårdvaran skulle kunna klara av det också. Det vore trevligt med stöd för h265 och 4K men det tror jag blir om ett eller två år. Jag tror att hårdvaran inofficiellt stödjer h265 så eventuellt kommer ex. Netflix nyttja detta men du får ändå inte ut 4K ur burken (även om hårdvaran output teoretiskt sätt stödjer det med HMDI 1.4 ut).

Iphone 6 och 6plus har hårdvarustöd för H.265 men det används uteslutande till Facetime. (för att få ner bandbredden antar jag, bitraten torde således vara ganska låg)
Men i teorin borde det som sagt inte vara några problem med H.265-stöd.

  • Medlem
  • Skåne
  • 2015-11-03 14:30
Ursprungligen av Erik.dv:

Det håller jag inte med om. Apple TV 4's hårdvara klarar med lätthet h264 i 1080p24 @ 30Mbit + DTS-HD eller True-HD. Men, om inte Apple tillåter formaten eller har stöd för dem så är man lite rökt. Precis som OSX inte har stöd för DTS-HD eller True-HD i dess mjukvara finns stödet i hårdvaran och det är inte speciellt krävande att hantera då man bara skickar data ut via HDMI till en receiver som löser allt arbete.

Otroligt synd om man inte löst 23.98, 24, 25, 29.97, 30, 59.94, 60 hz refresh + standard surroundljud stöd. Det handlar inte om att man behöver en jättesnabb produkt. Apple TV 4 stödjer 1080p60 vilket är mycket mer krävande än 1080p24 + DTS-HD-ljud exemplevis. Hårdvaran klara High och Main Profile level 4.2 h264 vilket är upp till 62,5 Mbps vilket är nästan 2X en Bluray.

Apple TV 4 har stöd för Dolby Digital Plus 7.1 vilket låter lovande.

Att man inte har stöd för 4K förstår jag. Det är lite synd men jag förstår det. Jag tror dock hårdvaran skulle kunna klara av det också. Det vore trevligt med stöd för h265 och 4K men det tror jag blir om ett eller två år. Jag tror att hårdvaran inofficiellt stödjer h265 så eventuellt kommer ex. Netflix nyttja detta men du får ändå inte ut 4K ur burken (även om hårdvaran output teoretiskt sätt stödjer det med HMDI 1.4 ut).

Vad är det med filmofiler och 24 fps? I alla spel vill man ha 60+ och när man filmar vill man minst ha 60. Varför blir en del kåta av att spela upp Hollywoodrullar i 24fps?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-11-03 15:34

I spel så skapar du bilden, och vill ha så bra kvalitét som möjligt.
Film är redan skapad och då vill man spela upp den med samma frame rate som den skapades med (eller en multipel av).

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2015-11-03 18:33

Tydligen kräver Plex för ATV att man loggar in med ett Plex konto. Eftersom jag har exakt noll intresse av att exponera min media-server utanför huset så blir det nog att använda ATV3 med PlexConnect ett tag till.

Hoppas Plex ändrar på detta så att man kan använda sin lokala server utan att logga in via internet. Undra varför de har gjort så här?

  • Medlem
  • Skåne
  • 2015-11-03 18:35
Ursprungligen av theN:

Tydligen kräver Plex för ATV att man loggar in med ett Plex konto. Eftersom jag har exakt noll intresse av att exponera min media-server utanför huset så blir det nog att använda ATV3 med PlexConnect ett tag till.

Hoppas Plex ändrar på detta så att man kan använda sin lokala server utan att logga in via internet. Undra varför de har gjort så här?

Jag tycker det är smidigt för jag kan kolla från polares Plex servrar också osv. Inte omöjligt att tänka sig att ta med atvn till stugan eller dyl heller.

Men finns air video hd för dig i så fall.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2015-11-03 19:55
Ursprungligen av dfgh:

Jag tycker det är smidigt för jag kan kolla från polares Plex servrar också osv. Inte omöjligt att tänka sig att ta med atvn till stugan eller dyl heller.

Men finns air video hd för dig i så fall.

Visst det är ju smidigt men jag har VPN för att åstadkomma samma sak. På det sättet kan jag komma åt mitt lokala nät samt andra servrar som mitt nät har tillgång till och jag har kontroll på hela kedjan.

Jag har lite svårt att förstå Plex motivering för detta. Det är säkert många som tycker det är smidigt med ett Plex konto, men det kunde väl lösts med att man matar in sina uppgifter inne i appen istället för att kräva det vid start. Alltså likadant som det är i iPad och iPhone.

Air video kan väl vara ett alternativ. Jag använde det innan jag gick över till Plex. Tack för tipset.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-11-04 00:20
Ursprungligen av theN:

Tydligen kräver Plex för ATV att man loggar in med ett Plex konto. Eftersom jag har exakt noll intresse av att exponera min media-server utanför huset så blir det nog att använda ATV3 med PlexConnect ett tag till.

Hoppas Plex ändrar på detta så att man kan använda sin lokala server utan att logga in via internet. Undra varför de har gjort så här?

Att man använder ett Plex konto betyder väl inte att man exponerar serverns innehåll mot nätet?

Bevaka tråden