Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

11 saker vi inte gillar med nya Apple TV

Tråden skapades och har fått 97 svar. Det senaste inlägget skrevs .

99mac har fått tag på nya Apple TV och upptäcker några saker som Apple gärna får förbättra. Här är 11 saker vi inte gillar.

Läs hela artikeln här

Det är väl skärmsläckaren för uppspelning av musik som egentligen är det enda att klaga på.

1Password? Vad trodde ni egentligen? Ömtålig fjärrkontroll? Den nya är som att jämföra en Nokia 3310 med en iPhone. Alla svenskar vet att Siri är fullkomligt värdelöst för oss, inget nytt...

Ursprungligen av Segas:

Det är väl skärmsläckaren för uppspelning av musik som egentligen är det enda att klaga på.

1Password? Vad trodde ni egentligen? Ömtålig fjärrkontroll? Den nya är som att jämföra en Nokia 3310 med en iPhone. Alla svenskar vet att Siri är fullkomligt värdelöst för oss, inget nytt...

Att det inte är något nytt innebär väl inte att man inte kan ogilla det?

Implementeringen av tangentbordet ger mig banne mig musarm när det ska användas...

  • Medlem
  • 2015-11-04 20:34
Ursprungligen av Redaktionen:

Här är X saker vi inte gillar.

X som i 10, x som i okänt eller x som i icke redigerad artikel? Annars håller jag med fullständigt.

4. Ingen optisk utgång

Den gamla Apple TV hade utöver en HDMI-utgång också en optisk ljudutgång. Den senare finns inte kvar på den nya enheten, utan här får användare klara sig med HDMI. Detta är dumt för alla som har en separat receiver för ljudhantering i mediacentret.

Det är väl snarare dom utan hdmi på sin separata receiver som drabbas och inte alla med receiver!?

  • Medlem
  • Eksjö
  • 2015-11-04 20:39

Saknar möjligheten att hålla mittenknappen intryckt och välja kapitel i en film. Hittar inte den funktionen på nya ATV.
Optisk utgång, kvittar idag då alla nya recievrar har flertalet HDMI in/utgångar

Ursprungligen av Segas:

Det är väl skärmsläckaren för uppspelning av musik som egentligen är det enda att klaga på.

1Password? Vad trodde ni egentligen? Ömtålig fjärrkontroll? Den nya är som att jämföra en Nokia 3310 med en iPhone. Alla svenskar vet att Siri är fullkomligt värdelöst för oss, inget nytt...

Siri är långt ifrån värdelös, hjälper mig dagligen. Kanske värdelös för dig men inte alla.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-11-04 20:41
Ursprungligen av Cancerman:

4. Ingen optisk utgång

Den gamla Apple TV hade utöver en HDMI-utgång också en optisk ljudutgång. Den senare finns inte kvar på den nya enheten, utan här får användare klara sig med HDMI. Detta är dumt för alla som har en separat receiver för ljudhantering i mediacentret.

Det är väl snarare dom utan hdmi på sin separata receiver som drabbas och inte alla med receiver!?

Ja, och bara vissa av dem. Min TV har stöd för passthrough så kör allt via HDMI till den och optiskt till förstärkaren från TV'n.

Ursprungligen av Pimmp:

Saknar möjligheten att hålla mittenknappen intryckt och välja kapitel i en film. Hittar inte den funktionen på nya ATV.
Optisk utgång, kvittar idag då alla nya recievrar har flertalet HDMI in/utgångar

Nu har jag själv inte testat det, men har du provat att "swipa" nedåt på touch-ytan?

Ursprungligen av Dalle:

X som i 10, x som i okänt eller x som i icke redigerad artikel? Annars håller jag med fullständigt.

Hoppsan! Korrekturläsarna får skämmas! Tack.

Ett riktigt bevis på Apple verkligen vet att man kan tjänar pengar på allt, skulle aldrig låta nån annan röra fjärren!

5. Ömtålig fjärrkontroll

Apples nya fjärrkontroll är en dyr historia. Det följer med en till enheten, men skulle den gå sönder eller försvinna vill Apple ha 849 kronor för en ny.

Tillverkare har redan tagit fram skyddsfodral till den nya fjärren, något som kanske framför allt barnfamiljer kommer att vara intresserade av

Är lite nöjd över att jag först beställde den och sen så slog det mig att... -Njaenej?!? Vafan ska jag ha den till?
Så jag avbeställde den... ?

Ursprungligen av Json_81:

Ja, och bara vissa av dem. Min TV har stöd för passthrough så kör allt via HDMI till den och optiskt till förstärkaren från TV'n.

Ofta ger väl dock lösningen att gå via tv:n bara möjlighet till optisk stereo? Kan ju vara hinder för den som vill ha fler kanaler.

Hela grejen med optiskt vara eller inte vara löses ju som någon var inne på med en modernare förstärkare för de som är "drabbade". Samtidigt känns det dumt att behöva byta ut något som annars fungerar bra för en sådan "skitsak". Jag menar, en äldre stärkare låter ju inte nödvändigtvis sämre bara för den saknar HDMI.

Touch id knapp hade varit perfekt på kontrollen. För spel, netflix och massa andra saker säkert.

Måste man verkligen köpa en helt ny kontroll? Går det inte att endast byta framsidan på kontrollen?

  • Medlem
  • 2015-11-04 22:40
Ursprungligen av emilakered:

Ofta ger väl dock lösningen att gå via tv:n bara möjlighet till optisk stereo? Kan ju vara hinder för den som vill ha fler kanaler.

Hela grejen med optiskt vara eller inte vara löses ju som någon var inne på med en modernare förstärkare för de som är "drabbade". Samtidigt känns det dumt att behöva byta ut något som annars fungerar bra för en sådan "skitsak". Jag menar, en äldre stärkare låter ju inte nödvändigtvis sämre bara för den saknar HDMI.

Jag sitter på en äldre men, precis som du nämner, väl fungerande receiver som tyvärr saknar HDMI. Var ett tag inne på att köpa ny bara för att få flerkanalsljud från ATV men hittade sen denna:

http://www.conrad.se/AV-Extractor-SpeaKa-Prof...

Jag hoppas det ska lösa mitt problem, för en billigare peng än en ny receiver ?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-11-04 23:09
Ursprungligen av emilakered:

Ofta ger väl dock lösningen att gå via tv:n bara möjlighet till optisk stereo? Kan ju vara hinder för den som vill ha fler kanaler.

Hela grejen med optiskt vara eller inte vara löses ju som någon var inne på med en modernare förstärkare för de som är "drabbade". Samtidigt känns det dumt att behöva byta ut något som annars fungerar bra för en sådan "skitsak". Jag menar, en äldre stärkare låter ju inte nödvändigtvis sämre bara för den saknar HDMI.

Jag har ingen statistik på vad som är vanligast, men min LG skickar vidare surround som sagt (passthrough).

Nej precis, moderna förstärkare låter inte ett dugg bättre, de har bara mer övriga funktioner.

Verkar som att nya Apple TV inte ger ut Dolby Digital+. När jag använder Netflix och HBO via Chromecast (1.0) tänds den blå Dolby Digital Plus-lampan på min Denon-förstärkare. Den blå lampan tänds inte när jag testar med nya Apple TV.

Skärmsläckaren går att aktivera direkt genom att dubbelklicka på menu-knappen

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2015-11-05 00:19
Ursprungligen av KillwithSkill:

Är lite nöjd över att jag först beställde den och sen så slog det mig att... -Njaenej?!? Vafan ska jag ha den till?
Så jag avbeställde den... ?

Kände lite samma, kom hem unboxade, stoppade in HDMI:kablen, installerade enhet, Netflix, SVT, TV4..... såg Veckans Brott. Hade kunnat göra precis samma sak med ATV3:an... efter det - AirPlay:a Spotify som vanligt, var nog egentligen en av två appar jag hoppats mest på - Spotify och SR. Dom kommer väl förhoppningsvis, gör dom inte det, så behöver jag ju inte uppgradera i sovrummet iaf...

Gillar fjärren och skärmsläackaren skarpt. Den senare gör ju att Spotify liksom befogar att hålla igång vadagsrumsTV:n.

Nu har jag en marantz-reciever med inbyggd spotifyklient, men det det är ju ett skämt, tittar mkt hellre på HD-skärmsläckare medans jag Airplayar via ipad än att se Marantz trams... nåväl.

Ingen är gladare än mig om jag får skäl att köpa en 64gb till detta rum och flytta 32:an till sovrummet, men ser inga skäl, just nu, dag ett.

Ursprungligen av Segas:

Det är väl skärmsläckaren för uppspelning av musik som egentligen är det enda att klaga på.

Ursprungligen av kafferast:

Skärmsläckaren går att aktivera direkt genom att dubbelklicka på menu-knappen

Jag menar helt enkelt att lösningen att aktivera skärmsläckaren gör det ganska meningslöst att ha ett snyggt interface för musikuppspelning. Tanken med att spela upp musik på en stor bildskärm är ju mycket att kunna njuta av att se vilken låt som spelas.

Ursprungligen av Cancerman:

Det är väl snarare dom utan hdmi på sin separata receiver som drabbas och inte alla med receiver!?

Stämmer, har korrigerat det i artikeln.

Missnöjet – Apple:s vägröjare för tillfredsställelse?

Ursprungligen av Redaktionen:

99mac har fått tag på nya Apple TV och upptäcker några saker som Apple gärna får förbättra. Här är 11 saker vi inte gillar.

Läs hela artikeln här

Ibland undrar jag om inte Apple medvetet väljer att utesluta självklara saker från sina produkter, på ett lite nonchalant sätt, för att vi sedan ska hylla dem när de "på rätt sätt" implementerar dem.

Samtidigt gillar jag inte heller hur de riktar sig till övre medelklassfolk. Det handlar inte direkt om hållbar utveckling när design och teknik skräddarsys för rika människor.

/Joachim (har iMac, iPad, iPhone och Apple TV i mitt hem)

Har sagt det förut
Chromcast fungerar perfekt med Mac, iPad och iPhone för att se det mesta
Spela spel gör man på dator eller med tex Ps4
Se på filmer man har i MKV filer gör man på tex en Dune HD eller varför inte direkt i sin Samsung Smart tv

Att "Auto" i Apple Tv innebär att den bara väljer det som Teven säger att är bäst (vilket inte alltid stämmer)
är bara så korkat. Då kommer allting att tex sändas ut i 60hz. "Auto" borde innebära att Apple Tv sänder ut till teven så som originalfilen eller det som streamas har som native.
Tex streamar Svt Play i 50hz medan mycket annat är 60hz. De flesta går inte ut med vad som är native, så det hade varit mycket bättre att "auto" varit det det skulle vara. Märkligt att det är så, för apple påstår ju att de begriper sig på bild.
Att det kommer att fungera med MKV filer med VLC hjälper inte så mycket, då det är som ni säger inget stöd för 1080p 23,976 Hz som är standard för de flesta filmer som man har i H.264 formatet.

Ja, jag kommer inte lägga några pengar på en apple tv när det finns så mycket annat som är bättre.
Tex får man en mycket bättre upplevelse med tex Netflix i de sista Smart tv från Samsung

Senast redigerat 2015-11-05 01:12
  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2015-11-05 03:11
Ursprungligen av iith:

Jag sitter på en äldre men, precis som du nämner, väl fungerande receiver som tyvärr saknar HDMI. Var ett tag inne på att köpa ny bara för att få flerkanalsljud från ATV men hittade sen denna:

http://www.conrad.se/AV-Extractor-SpeaKa-Prof...

Jag hoppas det ska lösa mitt problem, för en billigare peng än en ny receiver ?

Alternativ lösning är använda en ATV2/3 eller AirPort Express som ljud ut och ansluta dess optiska utgång till förstärkaren.

Annars tycker jag det känns lite beta, lägga över två lakan när så många självklara funktioner fattas eller är halvdana. Jag tänker inte köpa en hobbyprodukt utan väntar till version 2, ATV5 eller vad den nu ska heta, finns ute. Eller tills åtminstone programvaran fått sig en rejäl översyn, bara det med max tre BT-tillbehör och inget tangentbord är ju skrattretande.

  • Medlem
  • 2015-11-05 05:30
Ursprungligen av Json_81:

Jag har ingen statistik på vad som är vanligast, men min LG skickar vidare surround som sagt (passthrough).

Nej precis, moderna förstärkare låter inte ett dugg bättre, de har bara mer övriga funktioner.

Håller med dig det bästa med modernare receivers är annars den automatiska inställningen med mikrofon. Fullständigt lysande vet inte hur mycket tid jag lade på min "gamla" anläggning innan jag uppgraderade. Men ljudet med rätt grejor in är inte bättre då hänger det på andra saker

Ursprungligen av joachim_sallstrom:

Ibland undrar jag om inte Apple medvetet väljer att utesluta självklara saker från sina produkter, på ett lite nonchalant sätt, för att vi sedan ska hylla dem när de "på rätt sätt" implementerar dem.

Samtidigt gillar jag inte heller hur de riktar sig till övre medelklassfolk. Det handlar inte direkt om hållbar utveckling när design och teknik skräddarsys för rika människor.

/Joachim (har iMac, iPad, iPhone och Apple TV i mitt hem)

Idag har så gott som alla samhällsklasser apple-prylar. iPhone är nog nästan lika vanlig hos arbetarklassen som övre medelklass.

Ursprungligen av joachim_sallstrom:

Ibland undrar jag om inte Apple medvetet väljer att utesluta självklara saker från sina produkter, på ett lite nonchalant sätt, för att vi sedan ska hylla dem när de "på rätt sätt" implementerar dem.

Samtidigt gillar jag inte heller hur de riktar sig till övre medelklassfolk. Det handlar inte direkt om hållbar utveckling när design och teknik skräddarsys för rika människor.

/Joachim (har iMac, iPad, iPhone och Apple TV i mitt hem)

Fast jag tycker att ipad, iphone och Apples datorer är ganska bra exempel på hållbar design med tanke på hur länge telefonerna och datorerna används.

Men det ska erkännas att jag är lite mer tveksam kring nya Apple TV

Ursprungligen av MalcomX:

Att "Auto" i Apple Tv innebär att den bara väljer det som Teven säger att är bäst (vilket inte alltid stämmer)
är bara så korkat. Då kommer allting att tex sändas ut i 60hz. "Auto" borde innebära att Apple Tv sänder ut till teven så som originalfilen eller det som streamas har som native.
Tex streamar Svt Play i 50hz medan mycket annat är 60hz. De flesta går inte ut med vad som är native, så det hade varit mycket bättre att "auto" varit det det skulle vara. Märkligt att det är så, för apple påstår ju att de begriper sig på bild.

Det där är ett mycket bra förslag på förbättring. Varför inte dela den med Apple?
http://www.apple.com/feedback/

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2015-11-05 08:45
Ursprungligen av PaO:

Håller med dig det bästa med modernare receivers är annars den automatiska inställningen med mikrofon. Fullständigt lysande vet inte hur mycket tid jag lade på min "gamla" anläggning innan jag uppgraderade. Men ljudet med rätt grejor in är inte bättre då hänger det på andra saker

Det har jag på min receiver från runt 2000, men ingen HDMI

Bevaka tråden