Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny hårddisk

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2003-10-15 15:32

Jag är ny på detta men provar att fråga i alla fall. Jag har fått en ny 120 mb hårddisk och försöker att få den att fungera med min blåvita G3a. Det händer absolut inget alls. Startar från skiva och det finns plötsligt ingen hårddisk. Varken när den nya är ensam eller tillsammans med den gamla 6MB. Nån som har nåt tips att ge?

Ariis

Citat:

Skrevs ursprungligen av ariis
Jag är ny på detta men provar att fråga i alla fall. Jag har fått en ny 120 mb hårddisk och försöker att få den att fungera med min blåvita G3a. Det händer absolut inget alls. Startar från skiva och det finns plötsligt ingen hårddisk. Varken när den nya är ensam eller tillsammans med den gamla 6MB. Nån som har nåt tips att ge?

Ariis

120 GB? Köp ett PCI-kort som just nu säljs ut från Macoteket.

• Oregistrerad
  • 2003-10-15 15:48

Är den ställd som "master/slave"? för annars kan det bli knas.

Är det en förstagenerations blåvit så funkar det inte med dubbla hårddiskar och ofta inte ens att byta den interna. Sök här på 99mac eller på xlr8yourmac för mer info.

Edit: Detta gäller den interna bussen, men det funkar med ett pci-kort enl ovanstående inlägg

borde funka, har både kört ibms 30 och 80 gb i en 4400 utan pci kort. Koppla ur cd och anslut disken där som master starta. Öppna skiverktyget och formater den. Då macen int käner igen en oformterad hårdisk. Kopiera över den gamla hådisken till den nya och stängav. Byt den gamla mot den nya "master" pluga in cd och starta det bör funka.

alf

Citat:

Skrevs ursprungligen av alf-magnus
borde funka, har både kört ibms 30 och 80 gb i en 4400 utan pci kort. Koppla ur cd och anslut disken där som master starta. Öppna skiverktyget och formater den. Då macen int käner igen en oformterad hårdisk. Kopiera över den gamla hådisken till den nya och stängav. Byt den gamla mot den nya "master" pluga in cd och starta det bör funka.

alf

Nej, det gör det inte eftersom din dator har en ATA/33-bus och det tror jag inte att din 120 GB kan anslutas till. Köp detta kort från Macoteket för 495 kr +moms så kan du koppla in fyra drivar och undvik den helt den inbyggda anslutningen:
Acard ATA66 IDE PCI (för upp till 4 st IDE-diskar) ATA66_66MB/se.

Börja med att göra som Alf-Magnus skriver, sen kan du köpa ett ATA-kort om det första tipset inte funkar!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Alphonze
Börja med att göra som Alf-Magnus skriver, sen kan du köpa ett ATA-kort om det första tipset inte funkar!

Börja med att göra som Alphonze skriver!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-15 21:35
Citat:

Skrevs ursprungligen av alf-magnus

Problemet är att första generationen av blåvita G3an har en smått defekt ata-controller som _bara_ fungerar med de diskar som Apple skeppade datorerna med (har de apple-anpassad rom??). Om man kopplar en annan hd till den interna ata-bussen så kommer man förr eller senare att få problem. Till en början fungerar det finfint, men efter ett tag blir det mer och mer fel på disken. Problemet är svårast i de fall man installerar en extradisk (slave), men tydligen (här är jag dock inte hundraprocentigt säker) kan man inte heller ersätta originaldisken utan problem (så länge det inte är en apple-anpassad disk).

Därför tycker jag att det är dumt att ens prova - felet uppträder som sagt inte omedelbart, man märker det först efter ett tag och då kanske det är försent

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-15 21:38

Japp, jag har haft samma problem. ATA 100-hårddiskar krånglar av någon anledning i blåvita G3:or. Enda sättet verkar vara att använda ett ATA-kort.

• Oregistrerad
  • 2003-10-15 21:42

Står mängder om detta och hur "det verkligen är" på xlr8youmac och G3zone (speciellt den sistnämnda)

EDIT: La dit länkar för vetgiriga

Som saktvar ny hårdiskar är kombatibla med min gamlla häck från 1997 en mac 4400.
De funkar, men har bara den hastigheten som busen har farför macoteket envisa med att försöka pådyvla pci-kort ägar till gamla macar.
Samsak med pci ati kortet den funkar med 9.1 men utan 3D rendering.

alf

• Oregistrerad
  • 2003-10-15 21:55

Saxat från xl8s databas:
I have just installed a Seagate 120GB (7200rpm) Hard Drive (with 8Mb Cache) in a 233 tray-loading Rev A iMac. I wanted the large cache as I'm running OSX on a relatively slow iMac. The drive is working perfectly - very quiet and apparently fast. I have it partitioned into 3 paritions - 7GB (1st partition of 8GB or less reqd for OS X to install on iMac 233-333mhz models), 53GB and 51GB. It was fairly easy to put in - I only had to move the jumper on the drive before installing.

The only slight problem I had was partitioning the drive using OSX 10.2 drive utility (on CD). When I set the first partition to 7GB it would always change it to 8.2GB, and then I couldn't install OSX on it. I had to use a system 9 installation disk (utility) to get the 3 partitions. (I still couldn't get OSX installed as the small partition wasn't at the start of the disk; no matter where I tried to create it (start middle or end) I kept getting the same response when I went to install OSX. Finally I got it by playing around - making 2 small partitions until one of them appeared at the start of the drive - then I changed the size of the second one! I have since updated it to 10.2.6. Having installed OSX I then installed System 9 on one of the large partitions, but this caused the machine to go into open firmware when booting from this partition. I finally installed it on the small partition and it worked perfectly.

These minor software problems aside, the drive is excellent and very quiet. I certainly recommend it.

As a teaser

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-15 22:59

Det är inte OS X som ger upphov till problemet, utan det beror på ett hårdvarufel i de (tidiga) blåvita G3:orna.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-15 23:00
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Står mängder om detta och hur "det verkligen är" på xlr8youmac och G3zone (speciellt den sistnämnda)

Jo, det är bland annat därifrån som den info jag gav är hämtad.

Jag vidhåller att det är dumt (och i praktiken lönlöst) att försöka använda icke-originalhårddiskar tillsammans med g3ans original-atacontroller. Köp ett pcikort istället. Inget strul, och du får dessutom ett snabbare atainterface.

Det mest irriterande är att dessa g3or även saknar möjlighet att boota från en firewireenhet. Gaaah!

• Medlem
  • Lund
  • 2003-10-15 23:04

Jag trodde ju i min enfald att då det fanns kontakter redan i datorn så var det bara att plugga in en ny HD. Det gick bra i min G4 där jag har två HD och det gick också bra innan med en extra 40GB i den gamla BW. Då fungerade allt bra.
Kan jag sätta in den nya 120GB i min nyare G4 733 och flytta 40 GB därifrån till G3:an? Vill minnas att den satt där en gång förut och gick bra då. Men vad vet jag när jag läser era råd inser jag att jag inte vet så mycket om detaljerna...

Men TACK för alla råd och så snabbt det gick? Ni är fantastiska.

Ariis

• Oregistrerad
  • 2003-10-15 23:22
Citat:

Skrevs ursprungligen av Mondo
Det är inte OS X som ger upphov till problemet, utan det beror på ett hårdvarufel i de (tidiga) blåvita G3:orna.

Några äldre krävde att OSX (systemet och alla demoner och sådär) skulle finnas i sin helhet inom de första 8GB - huruvida det är OSX, kontrloller eller diskfel kan ju diskuteras i evighet...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-15 23:25
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Några äldre krävde att OSX (systemet och alla demoner och sådär) skulle finnas i sin helhet inom de första 8GB - huruvida det är OSX, kontrloller eller diskfel kan ju diskuteras i evighet...

Jo men det är ett annat problem, som fler burkar än den blåvita g3an lider av. Datakorruptionsgrejen är dock blåvit-g3(revA)-specifikt, såvitt jag vet.

Nåja, eländigt är det i vilket fall som helst

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-15 23:56
Citat:

Skrevs ursprungligen av tei
Jo men det är ett annat problem, som fler burkar än den blåvita g3an lider av. Datakorruptionsgrejen är dock blåvit-g3(revA)-specifikt, såvitt jag vet.

Nåja, eländigt är det i vilket fall som helst

Jepp, Apple borde ha kallat tillbaka dem för reparation. Hårdvaruproblemet (buggigt ATA-styrkort) är fristående från de eventuella krav som en OS X-installation ställer på en så pass gammal burk. Två separata problem alltså.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-16 00:37
Citat:

Jepp, Apple borde ha kallat tillbaka dem för reparation.

Om jag inte minns fel hänvisade Apple till att de aldrig utlovat att G3an skulle kunna ha en slave-hårddisk eller att man skulle kunna byta ut originalhårddisken. Iofs sant, men ändå rejält ojuste av Apple.

Jag tycker, som sagt, att soppan blir ännu värre av att G3an inte kan boota från en firewireenhet - något som enligt apple beror på G3ans boot-ROM men som de inte brytt sig om att fixa. Synd, annars hade man ju kunnat köpa en FW-disk och sluppit tjafsa med ata-pcikort.

Grrr!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-16 00:42
Citat:

Om jag inte minns fel hänvisade Apple till att de aldrig utlovat att G3an skulle kunna ha en slave-hårddisk eller att man skulle kunna byta ut originalhårddisken. Iofs sant, men ändå rejält ojuste av Apple.

Jag tycker, som sagt, att soppan blir ännu värre av att G3an inte kan boota från en firewireenhet - något som enligt apple beror på G3ans boot-ROM men som de inte brytt sig om att fixa. Synd, annars hade man ju kunnat köpa en FW-disk och sluppit tjafsa med ata-pcikort.

Grrr!

I så fall ljög Apple, för det står i den handbok som följde med precis hur man lägger till en slavhårddisk.

Citat:

Problemet är att första generationen av blåvita G3an har en smått defekt ata-controller som _bara_ fungerar med de diskar som Apple skeppade datorerna med (har de apple-anpassad rom??). Om man kopplar en annan hd till den interna ata-bussen så kommer man förr eller senare att få problem. Till en början fungerar det finfint, men efter ett tag blir det mer och mer fel på disken. Problemet är svårast i de fall man installerar en extradisk (slave), men tydligen (här är jag dock inte hundraprocentigt säker) kan man inte heller ersätta originaldisken utan problem (så länge det inte är en apple-anpassad disk).

Därför tycker jag att det är dumt att ens prova - felet uppträder som sagt inte omedelbart, man märker det först efter ett tag och då kanske det är försent

Ja, jag har sett störningar på alla hårddiskar som kopplas till den"interna" ATA-bussen, även Apples. En lösning som fungerar bra är alltså att inte använda den interna bussen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-16 01:09
Citat:

I så fall ljög Apple, för det står i den handbok som följde med precis hur man lägger till en slavhårddisk.

Inte i min handbok - där står bara hur man slänger i fler SCSI-diskar. Du kanske tittade i handboken till rev2, dvs den modell som har en ok ata-controller?

Inte för att jag vill försvara dem, men men...

Ariis, med tanke på alla varnande inlägg om blå-vita G3:ors ofullkomlighet vad gäller original-ATA-bussen så verkar det nog som du bör skaffa ett separat ATA-kort. Kolla om du kan köpa begagnat på nån börs. 300:- kanske du kan köpa ett Sonnet/Acard ATA66-kort för.
Personligen hade jag nog gjort det om datorn/hårddisken verkligen inte fick strula i framtiden, men om det bara är en "experimentdator" (samt att man har en annan fungerande "huvuddator")där man inte sparar viktiga dokument så skulle jag ändå ha chansat med att byta den interna disken. Men: 300-400 är ju inte mycket pengar så det kanske är bäst ändå..? Eller...:rolleyes:

Apple gör inte alltid speciellt bra grejer. Gå inte på myten som säger annat!

Senast redigerat 2003-10-16 14:46

Jag har en 5 år gammal B/W 350, jag satte i en 40 GB vanlig IDE HD i den för en månad sedan, och innan det en 20 GH för två år sedan, bara att byta HD och köra igång, har jag haft tur?

F

PS
Möjligt att jag formatterade med Norton eller Diskwarrier eller likande för att hitta HD???
DS

1
Bevaka tråden