Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppdatering till Apple TV 4, 9.0.1 (13T402)

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö, Skåne, Sweden
  • 2015-11-09 19:28

Någon mer som fått en mjukvaruuppdatering till sin Apple TV 4, tvOS 9.0.1 (13T402)?

Såg att den låg där och tankar ner den nu.
Antingen så har jag missat nyheten att det har kommit en tidigare, eller så har jag hittat ett #nyhetstips

Ja, den finns som sagt ute nu. Brukar ta ett tag innan 99mac hinner få upp nyheter.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-11-09 23:25

Tangentbordet förändrat när man trycker på generella sökknappen, bokstäverna ordnade i ett 5x6 rutnät. Men långa raden av bokstäver oförändrad i alla andra appars sökfunktion. Generella sökfunktionen visar nu även appar förutom filmer.

Första uppdateringen för Apple TV

Apple uppdaterar nya Apple TV med version 9.0.1 av TV OS.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Borås
  • 2015-11-10 07:35

Gäller det iPad Pro eller Apple TV?

Ursprungligen av Ola:

Gäller det iPad Pro eller Apple TV?

Berättigad fråga! Man ska uppenbarligen inte skriva nyheter när man är trött Ska vara korrigerat nu - gäller naturligtvis Apple TV och ingenting annat!

Ingen uppdatering tillgänglig när jag kollade imorse. Ska kika vad det är för v. installerad.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Ingen uppdatering tillgänglig när jag kollade imorse. Ska kika vad det är för v. installerad.

Har du automatiska uppdateringar igång kan den väl ha hämtat hem den själv?

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Har du automatiska uppdateringar igång kan den väl ha hämtat hem den själv?

Sant. Det vet jag ska vara aktiverat, så mycket möjligt att den har uppdaterat sig utan min vetskap

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-11-10 11:27
Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Har du automatiska uppdateringar igång kan den väl ha hämtat hem den själv?

Jag kör med automatisk uppdatering på men fick manuellt installera den iaf.

Ursprungligen av IngoX:

Tangentbordet förändrat när man trycker på generella sökknappen, bokstäverna ordnade i ett 5x6 rutnät. Men långa raden av bokstäver oförändrad i alla andra appars sökfunktion. Generella sökfunktionen visar nu även appar förutom filmer.

Gäller detta alltså när man trycker på Siri-knappen för globalt sök? För mig ser det isåfall fortfarande likadant ut, en enda lång rad med bokstäver.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-11-10 17:40
Ursprungligen av Sperious:

Gäller detta alltså när man trycker på Siri-knappen för globalt sök? För mig ser det isåfall fortfarande likadant ut, en enda lång rad med bokstäver.

Japp, sökfunktionen via Siri-knappen med mikrofonen. Ser ut så här:
(tvOS 9.0.1, 13T402)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-11-10 18:04
Ursprungligen av IngoX:

Japp, sökfunktionen via Siri-knappen med mikrofonen. Ser ut så här:
(tvOS 9.0.1, 13T402)

Och nu är det borta!

Det var faktiskt först när jag laddade upp bilden här som jag såg att layouten ovan saknar åäö! Inställt språk är och har bara varit svenska på denna AppleTV. För att testa om det var någon bug ändrade jag inställt språk till danska (tänkte jag skulle undvika blanda in engelska). Där var det den vanliga layouten med bokstäverna i en lång rad, och med danska æ och ø. Och när jag ändrade tillbaks till svenska den vanliga layouten med en lång rad, med åäö. Och när jag testar ändra till engelska språk blir det en enda lång rad med a-z. Varifrån och varför kom 5x6-layouten?

Det var ju ändå en "svensk" layout, även om åäö saknades. Jag hann testa att ett långt tryck på A gav Å och Ä som alternativ, och övrig text är ju på svenska. Men nu kan jag inte få tillbaks det.

Märkligt. Själv har jag, som sagt, aldrig haft det.

Någon som märkt att er ATV sätter igång tv/stereo utan att ni tryckt på något? Själv har det hänt två ggr att tv/stereon startat några sekunder efter att man stängt av allt och inatt så hade allt satt igång sig och skärmsläckaren gick för fullt. Tur det inte är ljud i den.

Ursprungligen av Sledde:

Någon som märkt att er ATV sätter igång tv/stereo utan att ni tryckt på något? Själv har det hänt två ggr att tv/stereon startat några sekunder efter att man stängt av allt och inatt så hade allt satt igång sig och skärmsläckaren gick för fullt. Tur det inte är ljud i den.

Hänt här hemma ett par ggr. Stackars hunden och fått sig en utskällning för att hon lekt med kontrollen trodde jag. Men börjar misstänka att det är något annat som spökar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-11-11 01:14
Ursprungligen av IngoX:

Och nu är det borta!

Och nu kom 5x6-tangentbordet tillbaka i globala sökfunktionen igen. Det som hänt var att elsladden till Apple-TV rycktes ut medan den var på, alltså en stygg omstart.

Tog en bild, och sedan en vanlig omstart utan att ändra några inställningar så blev det åter den vanliga layouten med bokstäverna på rad...

Buggigt! Eller något de testar? Och jag tycker nog inte att det går lättare att mata in text i 5x6-layouten än när alla bokstäver är i en enda lång rad, svårare att träffa rätt. Men det spelar ändå ingen roll, vi vill ju ha Siri-sök med röstinmatning på svenska!

Ursprungligen av Sledde:

Någon som märkt att er ATV sätter igång tv/stereo utan att ni tryckt på något? Själv har det hänt två ggr att tv/stereon startat några sekunder efter att man stängt av allt och inatt så hade allt satt igång sig och skärmsläckaren gick för fullt. Tur det inte är ljud i den.

Har hänt mig ett antal ggr också. Händer speciellt när man ska iväg och inte riktigt har tiden på sin sida för att stänga av sakerna en gång till Hoppas detta är en bugg som fixas i en kommande uppdatering

Ursprungligen av IngoX:

Buggigt! Eller något de testar? Och jag tycker nog inte att det går lättare att mata in text i 5x6-layouten än när alla bokstäver är i en enda lång rad, svårare att träffa rätt. Men det spelar ändå ingen roll, vi vill ju ha Siri-sök med röstinmatning på svenska!

Läste nånstans att den "gamla" layouten dyker upp om fjärrkontrollen av någon anledning tappar anslutning med ATV, men att så fort fjärren ansluter igen så kommer det nya "lång rad"-tangentbordet tillbaka. Det kan inte vara så att din fjärrkontroll kan varit tillfälligt frånkopplad nån sekund eller två?

Ursprungligen av Sperious:

Gäller detta alltså när man trycker på Siri-knappen för globalt sök? För mig ser det isåfall fortfarande likadant ut, en enda lång rad med bokstäver.

Jag undrar samma sak. Det ser likadant ut för mig - den långa textremsan...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-11-11 08:42
Ursprungligen av Sperious:

Läste nånstans att den "gamla" layouten dyker upp om fjärrkontrollen av någon anledning tappar anslutning med ATV, men att så fort fjärren ansluter igen så kommer det nya "lång rad"-tangentbordet tillbaka. Det kan inte vara så att din fjärrkontroll kan varit tillfälligt frånkopplad nån sekund eller två?

Nu kallar jag 5x6-layouten med bara a-z för "ny", eftersom jag såg den första gången just efter 9.1-uppdateringen. Men kanske logiskt att det är en äldre version som visar sig i någon bugg? I och med att den inte är åäö-anpassad.

Visst kan fjärren ha tappat anslutning då och då, men den hade definitivt anslutning medan jag matade in text via 5x6-layouten. Får leka gömma fjärren ned min Apple-TV ikväll och se om jag får tillbaks fenomenet.

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag undrar samma sak. Det ser likadant ut för mig - den långa textremsan...

Nu har jag alltså åter den vanliga långa remsan i globala sökfunktionen, som det såg ut vid leverans... Har inte listat ut exakt vad som triggar igång det andra utseendet.

Ursprungligen av IngoX:

Nu kallar jag 5x6-layouten med bara a-z för "ny", eftersom jag såg den första gången just efter 9.1-uppdateringen. Men kanske logiskt att det är en äldre version som visar sig i någon bugg? I och med att den inte är åäö-anpassad.

Visst kan fjärren ha tappat anslutning då och då, men den hade definitivt anslutning medan jag matade in text via 5x6-layouten. Får leka gömma fjärren ned min Apple-TV ikväll och se om jag får tillbaks fenomenet.

Nu har jag alltså åter den vanliga långa remsan i globala sökfunktionen, som det såg ut vid leverans... Har inte listat ut exakt vad som triggar igång det andra utseendet.

Aha, det kan vara något elände med språkinställningarna

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-11-11 10:19

Det är väl så? Verkar ju endast vara engelsk layout när 5x6 kommer fram.

  • Medlem
  • Lund
  • 2015-11-11 11:14
Ursprungligen av Sledde:

Någon som märkt att er ATV sätter igång tv/stereo utan att ni tryckt på något? Själv har det hänt två ggr att tv/stereon startat några sekunder efter att man stängt av allt och inatt så hade allt satt igång sig och skärmsläckaren gick för fullt. Tur det inte är ljud i den.

Japp, min receiver går igång av sig själv när jag stängt av allt.

  • Medlem
  • Finspång
  • 2015-11-11 15:41
Ursprungligen av Sledde:

Någon som märkt att er ATV sätter igång tv/stereo utan att ni tryckt på något? Själv har det hänt två ggr att tv/stereon startat några sekunder efter att man stängt av allt och inatt så hade allt satt igång sig och skärmsläckaren gick för fullt. Tur det inte är ljud i den.

Troligen är det HDMI-CEC som spökar. En rolig funktion som jag inte visste fanns men som jag nu tycker är helt underbar. När ATVn stänger av sig kommer den försöka stänga av andra HDMI-CEC kompatibla enheter som tv och förstärkare. Det jag märkt är dock att ATVn stänger av förstärkaren men är det något annat inkopplat till den t ex. en HTPC som är igång kommer den starta igen när den känner att det är något annat som inkopplat och aktivt. HDMI-CEC verkar vara en lite fishy standard så det kan nog mycket väl finnas små egenheter i det.

Ställer det till problem går det säkert att stänga av.

Ursprungligen av wurpan:

Troligen är det HDMI-CEC som spökar. En rolig funktion som jag inte visste fanns men som jag nu tycker är helt underbar. När ATVn stänger av sig kommer den försöka stänga av andra HDMI-CEC kompatibla enheter som tv och förstärkare. Det jag märkt är dock att ATVn stänger av förstärkaren men är det något annat inkopplat till den t ex. en HTPC som är igång kommer den starta igen när den känner att det är något annat som inkopplat och aktivt. HDMI-CEC verkar vara en lite fishy standard så det kan nog mycket väl finnas små egenheter i det.

Ställer det till problem går det säkert att stänga av.

Nått sånt är det säkert. Jag hade en chromecast innan och den kunde starta och växla bildkälla på förstärkaren, men sen var den alltid i standby så där märktes inte problemet när man slutade kolla på något.

  • Medlem
  • Finspång
  • 2015-11-11 16:02
Ursprungligen av Sledde:

Nått sånt är det säkert. Jag hade en chromecast innan och den kunde starta och växla bildkälla på förstärkaren, men sen var den alltid i standby så där märktes inte problemet när man slutade kolla på något.

Precis. Lämnar man t ex. ATV:n igång men stänger av allt annat så kan den säkert få för sig att sätta igång prylar lite som den vill när den känner för det

Spela in ett litet klipp igår som demonstrerar hur bra det kan fungera i alla fall

https://www.youtube.com/watch?v=Z5ouWM7nCFs

Eftersom jag bara använder min tv tillsammans med Apple TVn så blir det riktigt smidigt. Kan i princip lägga undan kontrollerna till tv:n och förstärkaren och bara använda fjärren till ATVn

Ursprungligen av wurpan:

Precis. Lämnar man t ex. ATV:n igång men stänger av allt annat så kan den säkert få för sig att sätta igång prylar lite som den vill när den känner för det

Spela in ett litet klipp igår som demonstrerar hur bra det kan fungera i alla fall

https://www.youtube.com/watch?v=Z5ouWM7nCFs

Eftersom jag bara använder min tv tillsammans med Apple TVn så blir det riktigt smidigt. Kan i princip lägga undan kontrollerna till tv:n och förstärkaren och bara använda fjärren till ATVn

Nyfiken på hur du sätter upp detta så att du använder ATV fjärren för TVn?

Min ATV har problem med att byta mellan ljud-utgång. Jag byter utgång fr ATV till Airport Express (vilket har mina aktiva högtalare kopplade). Då får jag ljudet dit. Men när jag sedan ska byta tillbaka så funkar det inte utan att jag stänger av ATV. Någon som har liknande erfarenhet eller förslag på åtgärd?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-11-11 17:55
Ursprungligen av vattenman66:

Nyfiken på hur du sätter upp detta så att du använder ATV fjärren för TVn?

Stödjer TVn HDMI-CEC behövs det inte ställs in, det ska funka direkt.

Bevaka tråden