Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple TV 4: DD5.1 och SVTplay + TV4 Play

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har min Nya Apple TV 4 inställd på "Dolby Surround". När jag spelar program från såväl SVTPlay som TV4 Play (t ex Homeland och Modus) signalerar min Denonförstärkare att den tar emot Dolby Digital med 5+1 kanaler. Inget ljud alls hörs då från mina två bakre surroundhögtalare. Skiftar jag till Auto i ljudinställningarna på ATV4 så får jag ljud i ALLA högtalarna men då "bara" i Dolby Pro-Logic. Däremot fungerar ljudet helt perfekt i DD5.1 från både Netflix och HBO Nordic (Ljudinställning: Dolby Surround). Vilket slags ljud får ni ut i högtalarna vid användandet av SVTPlay och TV4 Play med program som borde höras i DD5.1.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-11-11 10:13

Apple har gjort bort sig å det grövsta gällande ljudprocessandet i ATV4, om det råder ingen tvekan. Det finns långa trådar om detta hos t ex Apple och MacRumors.

Man kan kort säga så här:

1) ATV4 processar allt ljud. Det finns ingen pass through.

2) Kör du "Auto" så kommer ATV4 att spotta ut 2.0 ifall du matar den med med 2.0. Matar du ATV4 med multichannel, oavsett signal, så kommer den att spotta ut PCM 7.1.

3) Kör du med "Dolby surround" så kommer ATV4 att spotta ut DD 5.1 oavsett vad du matar den med. Matar du med 2.0 så skickar den ut DD 5.1, matar du den med XXX 7.1 så skickar den ut DD 5.1.

Ursprungligen av zinned:

Apple har gjort bort sig å det grövsta gällande ljudprocessandet i ATV4, om det råder ingen tvekan. Det finns långa trådar om detta hos t ex Apple och MacRumors.

Man kan kort säga så här:

1) ATV4 processar allt ljud. Det finns ingen pass through.

2) Kör du "Auto" så kommer ATV4 att spotta ut 2.0 ifall du matar den med med 2.0. Matar du ATV4 med multichannel, oavsett signal, så kommer den att spotta ut PCM 7.1.

3) Kör du med "Dolby surround" så kommer ATV4 att spotta ut DD 5.1 oavsett vad du matar den med. Matar du med 2.0 så skickar den ut DD 5.1, matar du den med XXX 7.1 så skickar den ut DD 5.1.

Så du menar att ljudet är sämre för att det inte blir en passthrough?

Ursprungligen av Borttaget:

Så du menar att ljudet är sämre för att det inte blir en passthrough?

Ja, allt som måste kodas om blir sämre än källan/passthrough.

Därför finns det ingen ATV4 kopplad till min anläggning.
Men det finns alternativ som klarar sakerna, tur är väl det.

Senast redigerat 2018-07-23 13:54
Ursprungligen av keptang:

Ja, allt som måste kodas om blir sämre än källan/passthrough.

Därför finns det ingen ATV4 kopplad till min anläggning.
Men det finns alternativ som klarar sakerna, tur är väl det.

Vad är skillnaden om recivern avkodar eller om redan ATV gör det och ger dig LPCM?

Säger du bättre ljud så hoppas jag att du har en dyr reciver som motargument

Ursprungligen av Borttaget:

Vad är skillnaden om recivern avkodar eller om redan ATV gör det och ger dig LPCM?

Säger du bättre ljud så hoppas jag att du har en dyr reciver som motargument

Problemet är beskrivet i inlägg 1 och 2, ATV ska inte ändra signalen öht om jag har en förstärkare som gör jobbet rätt, och bättre.
Men nu har jag ingen ATV4 pga detta, så inget problem för mig.

Min Mac mini gör det den ska med ljudet (alltså ingenting ).

Senast redigerat 2018-07-23 13:54
Ursprungligen av keptang:

Problemet är beskrivet i inlägg 1 och 2, ATV ska inte ändra signalen öht om jag har en förstärkare som gör jobbet rätt, och bättre.
Men nu har jag ingen ATV4 pga detta, så inget problem för mig.

Min Mac mini gör det den ska med ljudet (alltså ingenting ).

jag ser inget fel i första inlägget då mycket beter sig på samma sätt.

Stereo skall vara stereo och tvingar man en enhet skicka ut 5.1 ljud som signal kan den inte trolla med en stereo-signal.

Kvalitetsmässigt så lär det knappast vara en skillnad på en ATV4 och en reciver som kostar mellan 3000-7000kr.

Men vill du vara nöjd och se loggan för DD eller DTS på din reciver för all del.

Tyvärr har APTV alltid varit lite bakom då det gäller både ljud och bild. Tex kan man inte heller få native då det gäller bild som auto. Auto betyder bara att den väljer det som teven tror att är det bästa och det är det sällan.

Vad gäller ljudet, så vore det önskvärt att få allt ljud som man kan och vill få avkodat i en förstärkare "genomsläppt"
Om inte så kommer man inte kunna använda APTV som mediaspelare av den anledningen heller.

Synd att Apple alltid skall jobba mer med begränsningar än möjligheter.
Keptang. Det gäller väl även Mac Mini som inte kan skicka ut Dolby Atmos, om det stämmer vad jag läst?

Ursprungligen av MalcomX:

Keptang. Det gäller väl även Mac Mini som inte kan skicka ut Dolby Atmos, om det stämmer vad jag läst?

Kör inte OS X på den utan Windows. Begränsningarna ang. HD-ljud är i OS X (CoreAudio), inte hårdvaran. Så det är inga problem för mig. Men nu blir det lite väl OT.

Ursprungligen av keptang:

Kör inte OS X på den utan Windows. Begränsningarna ang. HD-ljud är i OS X (CoreAudio), inte hårdvaran. Så det är inga problem för mig. Men nu blir det lite väl OT.

Visst är det OT men samtidigt förklarar det varför Apple Tv också har sina begränsningar.
Har inte apple begränsningar i hårdvaran, så skapar dem det i mjukvaran
Tyvärr

  • Medlem
  • 2015-12-27 11:40
Ursprungligen av rowlfen2:

Har min Nya Apple TV 4 inställd på "Dolby Surround". När jag spelar program från såväl SVTPlay som TV4 Play (t ex Homeland och Modus) signalerar min Denonförstärkare att den tar emot Dolby Digital med 5+1 kanaler. Inget ljud alls hörs då från mina två bakre surroundhögtalare. Skiftar jag till Auto i ljudinställningarna på ATV4 så får jag ljud i ALLA högtalarna men då "bara" i Dolby Pro-Logic. Däremot fungerar ljudet helt perfekt i DD5.1 från både Netflix och HBO Nordic (Ljudinställning: Dolby Surround). Vilket slags ljud får ni ut i högtalarna vid användandet av SVTPlay och TV4 Play med program som borde höras i DD5.1.

Även om det inte är "kanon" ljud hur blir det om du kör fingerad multichannel med Denon Neo 6?
Kommer det något ur de bakre högtalare då?
Använder det ibland då källan kör 2.0 och det blir lite trevligare med alla högtalare med på banan.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-12-27 16:29

Det mesta, så när som möjlighet till passthrough, ska vara fixat i senaste uppdateringen till ATV4.

1
Bevaka tråden