Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spela av gamla kasettband?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-10-15 20:54

Jag har några band som jag skulle vilja spela av så att jag får dom digitalt. Har provat att koppla in en liten bärbar kasettbandspelare (sony walkman professional) till min G4 baktill och ser att ljudet kommer in (indata i ljud) menjag får inte ut ljudet i högtalarna (har även soundsticks, men tror inte att dom ställer till det). Hur bär jag mig åt för att fortsätta? behöver jag några specialprogram för att spela in ? (har audio hijack) och är det mp3 format som gäller?

Ett tips är att ladda ner Sound Studio från www.felttip.com . Programmet skapar AIFF-filer som du sen kan komprimera till MP3 eller AAC i Itunes. Se bara till att du bränner cd-skivorna från AIFF-materialet först innan du förstör dem med komprimering.

• Oregistrerad
  • 2003-10-15 23:18

Tack !!! det var precis vad jag behövde, är lättanvändt och funkar finfint

Citat:

Skrevs ursprungligen av Dan:
Tack !!! det var precis vad jag behövde, är lättanvändt och funkar finfint

Ja, det är väl ett ganska lättanvänt program, men det tar lite tid att digitalisera och klippa isär alla låtar till enskilda digitala datafiler. Det är kul när man får det att funka iallafall.
Jag har bl.a. digitaliserat några kassettband och även några inspelningar från Hifi-VHS-band. (Hifi-video tycker jag är oerhört bra analogljud, åtminstone så är det brusfritt till skillnad från kassett.)
Om du kan komma på hur man enkelt filtrerar bort LP-knaster i Sound Studio så låt mig få veta det. Man kan välja bort enskilda störande "jätte-knaster", men det där molande analogbrummet från LP eller kassett vet jag inte om man kan filtrera bort snyggt för en hel inspelning.

• Oregistrerad
  • 2003-10-17 00:43
Citat:

Skrevs ursprungligen av Alphonze
men det där molande analogbrummet från LP eller kassett vet jag inte om man kan filtrera bort snyggt för en hel inspelning.

Det skall gå mer el. mindre bra, men då får man ta till "tvätt-pluggar" samt att det kan ta tid att få det riktigt bra. Ex. SoundSoap från BIAS är väl en sådan har jag för mig.

• Medlem
  • 2003-10-17 00:55
Citat:

Skrevs ursprungligen av Alphonze
det där molande analogbrummet från LP eller kassett vet jag inte om man kan filtrera bort snyggt för en hel inspelning.

analogbrummet från en vinylspelare kan bero på jordfel. är skivspelaren jordad? jorda den annars.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Baron:
analogbrummet från en vinylspelare kan bero på jordfel. är skivspelaren jordad? jorda den annars.

Jag menade inte jord-brum. Otydligt skrivet av mig, sorry. Men på äldre (dåligt skötta) LP-skivor ligger det som en brusmatta i bakgrunden. Det behöver inte vara lågfrekvent 50Hz (som jordfel).

{Fixade stavfel.}

Senast redigerat 2003-10-21 14:19
1
Bevaka tråden