Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple uppges arbeta på OLED-skärmar

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apple uppges ha öppnat upp ett laboratorium i Taiwan med syfte att utveckla ny skärmteknik. Företaget är bland annat intresserade av att ta fram OLED-skärmar.

Läs hela artikeln här

Det är väl bara att gratulera att Apple jobbar på OLED. Deras största konkurrent Samsung har det redan i sin Galaxy S6 och lär väl hinna få ut S7 innan Apple ens har lagt i plan att nästa iPhone innehåller OLED.

  • Avstängd
  • Örebro
  • 2015-12-16 21:59
Ursprungligen av oldpeer:

Det är väl bara att gratulera att Apple jobbar på OLED. Deras största konkurrent Samsung har det redan i sin Galaxy S6 och lär väl hinna få ut S7 innan Apple ens har lagt i plan att nästa iPhone innehåller OLED.

Samsung har använt Super AMOLED skärmar sedan första Galaxy S, men det betyder inte att deras skärmar är bra. Färgerna på dem är helt skeva, vitt ser antingen pissgult ut eller så är det en blå nyans i det.
OLED är energisnålare, men de är fulla utav svagheter som att färgen blå dör väldigt snabbt och blir då vit.

  • Medlem
  • 2015-12-17 08:05
Ursprungligen av Exteron:

Samsung har använt Super AMOLED skärmar sedan första Galaxy S, men det betyder inte att deras skärmar är bra. Färgerna på dem är helt skeva, vitt ser antingen pissgult ut eller så är det en blå nyans i det.
OLED är energisnålare, men de är fulla utav svagheter som att färgen blå dör väldigt snabbt och blir då vit.

Äntligen säger jag.
Displaymate korade Note 4 till bästa display 2014 och Note 5 /S6-telefonerna har ännu bättre medan Apple står och stampar
http://www.displaymate.com/Galaxy_S6_ShootOut...

Ursprungligen av Exteron:

Samsung har använt Super AMOLED skärmar sedan första Galaxy S, men det betyder inte att deras skärmar är bra. Färgerna på dem är helt skeva, vitt ser antingen pissgult ut eller så är det en blå nyans i det.
OLED är energisnålare, men de är fulla utav svagheter som att färgen blå dör väldigt snabbt och blir då vit.

De blir bara bättre och bättre för varje generation. Jag har inte testat en Galaxy sedan S4 men den hade betydligt bättre bild än S3 och S2 i alla fall, Största nackdelen med Oled är inbrännings risken jag råkade själv ut för det på en Nokia med Oled och vet flera med samsung mobiler som har det. Men antar att även detta är något som förbättras med tiden.
Men samtidigt så är en bra IPS skärm helt okej de också. Tycker de ska prioritera den energisnålaste tekniken före bild eftersom båda är tillräckligt bra för mobiltelefon, är ju annat om det är en skärm man faktiskt ska jobba med.

  • Medlem
  • 2015-12-17 11:41
Ursprungligen av Jonatatatan:

De blir bara bättre och bättre för varje generation. Jag har inte testat en Galaxy sedan S4 men den hade betydligt bättre bild än S3 och S2 i alla fall, Största nackdelen med Oled är inbrännings risken jag råkade själv ut för det på en Nokia med Oled och vet flera med samsung mobiler som har det. Men antar att även detta är något som förbättras med tiden.
Men samtidigt så är en bra IPS skärm helt okej de också. Tycker de ska prioritera den energisnålaste tekniken före bild eftersom båda är tillräckligt bra för mobiltelefon, är ju annat om det är en skärm man faktiskt ska jobba med.

Har aldrig haft problem själv med inbränning men vet att det förekommer

Iphone 6s plus har en mycket fin display och håller med om att den energisnålare tekniken borde avgöra. Men iPhone 6s räcker tyvärr inte till för en toppmodell enligt mig

Ursprungligen av PaO:

Har aldrig haft problem själv med inbränning men vet att det förekommer
Iphone 6s plus har en mycket fin display och håller med om att den energisnålare tekniken borde avgöra. Men iPhone 6s räcker tyvärr inte till för en toppmodell enligt mig

Å andra sidan är det väl länge sedan iPhone var en toppmodell om man tittar på hårdvara. Allt som Apple släpper ut vad gäller iPhone har sämre hårdvara är de vassaste konkurrenterna. Apples enda styrka nu mer är väl iOS (och 3D touch ett litet tag till). Frågan är om mjukvaran är något som verkligen kommer att låta dem ha ledningen även framåt, eller om det blir "change or die".

  • Medlem
  • 2015-12-17 20:09
Ursprungligen av oldpeer:

Å andra sidan är det väl länge sedan iPhone var en toppmodell om man tittar på hårdvara. Allt som Apple släpper ut vad gäller iPhone har sämre hårdvara är de vassaste konkurrenterna. Apples enda styrka nu mer är väl iOS (och 3D touch ett litet tag till). Frågan är om mjukvaran är något som verkligen kommer att låta dem ha ledningen även framåt, eller om det blir "change or die".

Så är det men iPhone pga just IOS står sig väl i prestanda men då 6s och 6s plus inte har samma specifikationer så anser jag att 6s halkar efter marknaden gällande framförallt kamera, display och batteritid

  • Avstängd
  • Örebro
  • 2015-12-18 14:20
Ursprungligen av oldpeer:

Å andra sidan är det väl länge sedan iPhone var en toppmodell om man tittar på hårdvara. Allt som Apple släpper ut vad gäller iPhone har sämre hårdvara är de vassaste konkurrenterna. Apples enda styrka nu mer är väl iOS (och 3D touch ett litet tag till). Frågan är om mjukvaran är något som verkligen kommer att låta dem ha ledningen även framåt, eller om det blir "change or die".

Att stirra sig blind på hårdvaran på en iPhone mot en androidlur är även det helt meningslöst eftersom iOS är optimerat efter vad de vet vad de har att jobba med hårdvarumässigt, något som inte Google vet eftersom det finns så många olika modeller och tillverkare som använder det. Trots sin "sämre" hårdvara så klår iPhone Samsungs toppmodeller i benchmark (vilket i sig är helt onödigt vetande), de klår dem även i hur snabbt de startar appar, så att hårdvaran skulle vara sämre är bara blaha blaha, stirra sig blind på siffror ger ingenting i praktiken.

Ursprungligen av Exteron:

Att stirra sig blind på hårdvaran på en iPhone mot en androidlur är även det helt meningslöst eftersom iOS är optimerat efter vad de vet vad de har att jobba med hårdvarumässigt, något som inte Google vet eftersom det finns så många olika modeller och tillverkare som använder det. Trots sin "sämre" hårdvara så klår iPhone Samsungs toppmodeller i benchmark (vilket i sig är helt onödigt vetande), de klår dem även i hur snabbt de startar appar, så att hårdvaran skulle vara sämre är bara blaha blaha, stirra sig blind på siffror ger ingenting i praktiken.

Och du tycker att det är relevant därför att?

Normalanvändaren har i regel ingen insikt i hur iOS är optimerat. Däremot har de all förmåga att se vid jämförelser av siffror vad som verkar bäst på pappret. Varje gång jag kommer in på det samtalet med vänner och nya bekanta så får de en "aha" när man visar vad man får för pengarna när iPhone och en Galaxy jämförs.

Jag tror att man för övrigt att majoriteten inte ens orkar bry sig om att titta på benchmark-poäng. Inte ens om det presenteras alldeles framför ögonen på majoriteten av konsumenterna. Jag tror inte ens att det redovisas i butikerna.

iPhone lever helt enkelt på ett väl etablerat rykte, som förr eller senare rämnar allt mer om inte Apple funderar lite mer.

  • Medlem
  • 2015-12-19 07:33
Ursprungligen av Exteron:

Att stirra sig blind på hårdvaran på en iPhone mot en androidlur är även det helt meningslöst eftersom iOS är optimerat efter vad de vet vad de har att jobba med hårdvarumässigt, något som inte Google vet eftersom det finns så många olika modeller och tillverkare som använder det. Trots sin "sämre" hårdvara så klår iPhone Samsungs toppmodeller i benchmark (vilket i sig är helt onödigt vetande), de klår dem även i hur snabbt de startar appar, så att hårdvaran skulle vara sämre är bara blaha blaha, stirra sig blind på siffror ger ingenting i praktiken.

Man skall veta i sammanhanget att en Samsung S6-telefonerna skyfflar ungefär 4 gånger så många pixlar än en iPhone 6S. Vilket gör att iPhone 6s borde vara ännu snabbare och ha bättre prestanda än den verkligen har.

  • Avstängd
  • Örebro
  • 2015-12-19 09:36
Ursprungligen av PaO:

Man skall veta i sammanhanget att en Samsung S6-telefonerna skyfflar ungefär 4 gånger så många pixlar än en iPhone 6S. Vilket gör att iPhone 6s borde vara ännu snabbare och ha bättre prestanda än den verkligen har.

Vad skulle du göra med all denna hastighet du strävar efter i en TELEFON!!!!!!!!
Samsung får skyffla hur många pixlar de vill för det gör ingen skillnad, framför allt inte på så små ytor, koreanerna har bara komplex och kontrar det med höga onödiga siffror.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-12-19 12:32

Det vanliga användare enkelt noterar är hur ofta appar kraschar, samverkan mellan appar och hur enkelt det är att utföra olika moment (starta/byta appar, inställningar etc). Siffror på pappret har inget intresse i verkligheten, bara kul att veta.

  • Medlem
  • 2015-12-19 12:39
Ursprungligen av Exteron:

Vad skulle du göra med all denna hastighet du strävar efter i en TELEFON!!!!!!!!
Samsung får skyffla hur många pixlar de vill för det gör ingen skillnad, framför allt inte på så små ytor, koreanerna har bara komplex och kontrar det med höga onödiga siffror.

Du får tänka på att det enda som @PaO egentligen har att komma med är just siffror. Högre siffror är alltid bättre siffror...
Tex: Hellre 100 000:- i skuld på banken än en skuld på 100:-. Mer är alltid bättre...

  • Medlem
  • 2015-12-19 19:26
Ursprungligen av Dalle:

Du får tänka på att det enda som @PaO egentligen har att komma med är just siffror. Högre siffror är alltid bättre siffror...
Tex: Hellre 100 000:- i skuld på banken än en skuld på 100:-. Mer är alltid bättre...

Nja sanning med modifikation

Android medför tyvärr att man måste titta på specifikationer. Hade varit lättare om det varit som med IOS. Jag är pro Noteserien och det för att jag byggt mitt digitala liv kring just den produkten. Råkar bara vara Samsung som tillverkare. Hade Apple gjort den så hade det varit en iPhone med a-pen

Så innan någon annan gör en riktig utmanare så är jag medvetet låst till min Note Edge.

Däremot är 3D touch mycket intressant och nästan det enda nya som Apple kommit med till iPhone sedan 5s.

Ser även med spänning på utvecklingen av iPad Pro. Kanske kommer en 7s plus med penna.

Annars är min dröm för 2016 en Project Valley med Note funktioner. Då hade man ritat om mobil kartan

Tillbaks till topic, Apple uppges arbeta på OLED-skärmar, tack.

1
Bevaka tråden