Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iCloud, säkerhet och telefoner

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-12-27 13:35

Jag har två iPhone, en 6, en 5S, nu ger jag min äldre till min dotter. Den har fortfarande kvar mina inställningar, men den har inte blivit säkerhetskpierad till iCloud sedan jag köpte den nya. Nu undrar jag:
• Min nya telefon är säkerhetskopierad till iClod. Om jag kopierar innehållet i den gamla till samma iCloud-konto skriver den då över informationen från den nya telefonen? Om så, hur undviker jag detta?
• Kan jag radera all info på den gamla telefonen och lämna den vidare utan några kopplingar till iCloud, den envisas nämligen med maningar om att jag ska koppla upp den...
• Upplever iCloud som livsfarligt eftersom det kan påverka alla mina enheter om jag gör något fel här.

Ursprungligen av culman:

• Min nya telefon är säkerhetskopierad till iClod. Om jag kopierar innehållet i den gamla till samma iCloud-konto skriver den då över informationen från den nya telefonen? Om så, hur undviker jag detta?

Du väljer under inställningarna för iCloud vad som ska synkas. Gällande säkerhetskopia så sparas den som en egen.

Ursprungligen av culman:

• Kan jag radera all info på den gamla telefonen och lämna den vidare utan några kopplingar till iCloud, den envisas nämligen med maningar om att jag ska koppla upp den...

Ja. Bara att återställa den.

Ursprungligen av culman:

• Upplever iCloud som livsfarligt eftersom det kan påverka alla mina enheter om jag gör något fel här.

Det jag tycker du borde göra är att återställa den gamla telefonen och ställa in den som en ny. Sen får barnet köra på med eget Apple-ID etc. Tror även att du får bättre kontroll på innehåll om du gör så, tex att endast appar du tycker är Ok installeras.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2015-12-27 14:08
Ursprungligen av barbapappa_86:

Du väljer under inställningarna för iCloud vad som ska synkas. Gällande säkerhetskopia så sparas den som en egen.

Ja. Bara att återställa den.

Det jag tycker du borde göra är att återställa den gamla telefonen och ställa in den som en ny. Sen får barnet köra på med eget Apple-ID etc. Tror även att du får bättre kontroll på innehåll om du gör så, tex att endast appar du tycker är Ok installeras.

Nollställa och återställa är samma sak antar jag.

Ursprungligen av culman:

Nollställa och återställa är samma sak antar jag.

Yepp. I iOS heter det återställa, vilket man kan göra på flera olika sätt. Det jag menar är en total återställning (inte återställning av nätverksinställningarna eller motsvarande).

• Medlem
  • Stockholm
  • 2015-12-27 23:04

hoppas att du kan svara på ett nytt problem: telefonen är återställd och startar nu som en ny mobil ... men när den ska hämta iClouds säkerhetskopia är OS-varianten på telefonen för gammal (8.0) för att ladda ner säkerhetskopian (den kräver 8.xx.xx), och frågan är alltså hur man gör nu i detta Moment 22-läge?

• Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-12-27 23:44
Ursprungligen av culman:

hoppas att du kan svara på ett nytt problem: telefonen är återställd och startar nu som en ny mobil ... men när den ska hämta iClouds säkerhetskopia är OS-varianten på telefonen för gammal (8.0) för att ladda ner säkerhetskopian (den kräver 8.xx.xx), och frågan är alltså hur man gör nu i detta Moment 22-läge?

Uppdatera iOS.

Tips: Skapa ett eget Apple-ID åt barnet genom funktionen Familjedelning, så kan du som förälder godkänna köp/nedladdningar i App Store från din egen enhet, se var barnet befinner sig m.m.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2015-12-28 08:55

Alles gut ... nu drar dottern till Berlin med nygammal mobil! Tack.

1
Bevaka tråden