Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

varför gör de reklam för virus program

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Om det nu inte finns virus på macen i osX - varför gör då Apple reklam för detta och skriver att man genom .mac får ett virus program för att skydda sig från virus.

hmmm skumt

why?

• Oregistrerad
  • 2003-10-16 14:07

Varför krävs det diskett till en "hem peze"???

jo jag fattar men kan ändå tycka det lite dubbelt att vissa här på forumet tycker man ska marknadsföra macen med att det inte finns några virus och samtidigt marknadsför apple ett virus program.

Kan det vara för eventuella kommande virus, så att man är förberedd

• Oregistrerad
  • 2003-10-16 14:17

Ingen aning faktiskt.
Det är väl med det som med nortons brandvägg - varför finns det på sidan för det finns ju inbyggt as is

kanske inte är så konstigt ändå.

men man kan ju undra varför man ska köpa ett virusprogram till osX?

Hur många är det som köper virusprogram till macen?

Brukar det inte sägas att man kan drabbas av makrovirus om man kör Word, åtminstone teoretiskt sett? Jag vet faktiskt inte om det kan hända.

Man en Mac kan så vitt jag vet ta emot och sprida vidare virus till PC, utan att man drabbas själv. I så fall finns det ju anledning inte minst för företag med blandade miljöer att installera antivirus även på sina Macar.

Till en del handlar det väl även om att det går att tjäna pengar på att sälja produkter till oroliga konsumenter, oavsett om de gör nytta eller inte.

Det finns väl virus till Mac men de är väldigt få.

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-10-16 15:09

Jag tycker det skulle vara bättre med ett antivirus-program. Virus vill man ju faktiskt helst slippa. Jag fattar inte heller varför Apple slänger med ett virus-program...;)

• Oregistrerad
  • 2003-10-16 15:12
Citat:

Skrevs ursprungligen av PJW
Jag fattar inte heller varför Apple slänger med ett virus-program...;)

Är väl för kompabiliteten med en normal företagsmiljö

Det finns makro-virus som "lever" kvar i dokument (läs word) på macen och som kan infektera PC-maskiner om man skickar dokumentet vidare. Jag antar att det är därför man har antivirus på .mac....

Och sedan kan det ju dyka upp ett virus imorgon som infekterar mac så då är det väl lika bra att ha tjänsten förberedd!

dessutom händer det ju att man slänger iväg mail till folk som kör windows. VI drabbas inte av virus, men vi kan väl sprida skiten.

eller?

• Oregistrerad
  • 2003-10-16 16:39
Citat:

Skrevs ursprungligen av sugplopp
dessutom händer det ju att man slänger iväg mail till folk som kör windows. VI drabbas inte av virus, men vi kan väl sprida skiten.

eller?

Stämmer precis.

sedan 1992 har jag inte haft ngt virus...och aldrig virusprogram :rolleyes: så jag har kanske haft men inte märkt

Falsk Säkerthet heter det.

man kanske ska ha ett virusprogram för att vara solidarisk mot windows vännerna.

finns det inget anti windows program att ladda ner.

• Oregistrerad
  • 2003-10-16 17:11
Citat:

Skrevs ursprungligen av draags
finns det inget anti windows program att ladda ner.

Tror det är XP du är ute efter

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-16 17:30
Citat:

Skrevs ursprungligen av Laseranders
Det finns väl virus till Mac men de är väldigt få.

Det fanns jättefå, ovanliga och ganska ofarliga virus till Mac OS Classic. Men till Mac OS X finns inte ett enda virus!

• Medlem
  • 2003-10-16 18:18

OM macrovirus funkar till Mac, så kan man ju få dem och sprida dem, men andra virus måste man ju aktivt skicka till en kompis. Eftersom en del av virusets funktion är att sprida sig vidare, så dödas det effektivt av att den inte kan starta på en Mac. Viruset kommer inte åt vår adressbok. Macar sprider inte virus.

Här är media helt uppenbart ansvariga till att det öht finns virusprogram till Mac. Vem, militären bortsedd, behöver ett försvar, när det inte finns något hot?

• Medlem
  • Tjörn
  • 2003-10-16 18:36

Min kompis installerade om sin dator och en 6 månader senare på ett LAN så körde jag en virus scan och hittade 126 virus :eek:

Ibland kan man må riktigt bra på ett elakt sätt MOHAHA
:rolleyes:

1
Bevaka tråden