Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple tv: bilden passar inte skärmen

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag fick den nya Apple tv i julklapp av min sambo och jag är mer än nöjd med den, förutom ett problem: hela bilden får inte plats på skärmen. Det hjälper inte att kalibrera, startar man svt-play appen så ser man inte hela texten till vänster och flyttar man bilden blir den likadant på fast på andra sidan. Tittar man på film märker man ju inte så mycket men jag vill gärna se hela bilden

Det ska gå att ställa in i TVn, kolla under bildinställningarna eller om det står nåt om overscan.

Det vanliga är att bilden går utanför kanten som du har sett, av historiska skäl. Men det ska ju gå att se texten.

Kan även kallas för "Pixelmapping" eller ex. "Full Pixel" på en TV.

• Medlem
  • Malmö
  • 2016-01-16 18:38

Det beror också mycket på tvn:s ålder, ju 'lire tv desto mindre kompetens inom området.

Min 10 år gamla Pioneer-plasma har t ex lite strul med overscan, jag kan inte se de sista centimetrarna av den egentliga bildytan. Jag överlever då det endast gäller själva gränssnittet för Apple TV, inte när video spelas upp. Denna tv kommer ju dessutom att bytas ut om en inte alltför avlägsen framtid.

Ursprungligen av zinned:

Det beror också mycket på tvn:s ålder, ju 'lire tv desto mindre kompetens inom området.

Min 10 år gamla Pioneer-plasma har t ex lite strul med overscan, jag kan inte se de sista centimetrarna av den egentliga bildytan. Jag överlever då det endast gäller själva gränssnittet för Apple TV, inte när video spelas upp. Denna tv kommer ju dessutom att bytas ut om en inte alltför avlägsen framtid.

Vår tv är också en plasma och nästan lika gammal, 7-8 år tror jag. Inget som jag kan göra nånting åt då eller? Så hela bilden syns när video spelas upp om jag förstår dig rätt?

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Det ska gå att ställa in i TVn, kolla under bildinställningarna eller om det står nåt om overscan.

Det vanliga är att bilden går utanför kanten som du har sett, av historiska skäl. Men det ska ju gå att se texten.

Ja, texten går att se. Det går att flytta bilden upp/ner hö/vä men hela bilden får ändå inte plats

• Medlem
  • 2016-01-16 19:26
Ursprungligen av fourmi:

Vår tv är också en plasma och nästan lika gammal, 7-8 år tror jag. Inget som jag kan göra nånting åt då eller? Så hela bilden syns när video spelas upp om jag förstår dig rätt?

Har med en gammal (6 år) Panasonic plasma där finns olika zoom lägen kanske det kan hjälpa.

Ursprungligen av PaO:

Har med en gammal (6 år) Panasonic plasma där finns olika zoom lägen kanske det kan hjälpa.

OK, tack. Jag kollade med det går bara att zooma in, inte ut.

• Medlem
  • 2016-01-16 20:22
Ursprungligen av fourmi:

OK, tack. Jag kollade med det går bara att zooma in, inte ut.

Samma på min. Har jag aldrig tänkt på
Tråkigt att det inte hjälpte

En del gamla plasma-TV kör ju inte alltid korrekt upplösning vilket gör att man inte kan få 1:1 pixelmapping heller.

Ursprungligen av Borttaget:

En del gamla plasma-TV kör ju inte alltid korrekt upplösning vilket gör att man inte kan få 1:1 pixelmapping heller.

Aha OK. Och det går inte att åtgärda på nåt sätt? Förutom att köpa ny tv menar jag

Senast redigerat 2018-07-23 13:58
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2016-01-17 10:13

TV apparater är rätt billiga nuförtiden. Det har hänt enormt mycket på åtta år på alla prestanda och funktionsområden. Köp ny tv.

Ofta kan man gå in i servicemenyn och justera bildstorleken. Googla på din TVs beteckning tillsammans med service menu och se om det går att göra nåt. Kom bara ihåg att skriva upp de värden som du ändrar om de behöver reversera ändringarna.

Ursprungligen av suddgummi:

Ofta kan man gå in i servicemenyn och justera bildstorleken. Googla på din TVs beteckning tillsammans med service menu och se om det går att göra nåt. Kom bara ihåg att skriva upp de värden som du ändrar om de behöver reversera ändringarna.

Strålande, tack! Jag kom in i service-menyn och hittade en overscan-meny. Jag ska experimentera lite ikväll och se om det går att fixa

1
Bevaka tråden