Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Solidworks Draftsight för Mac

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Med Draftsight från Solidworks får Mac-användare tillgång till ett kostnadsfritt men ändå kraftfullt CAD-program för att skapa, redigera och granska DWG-filer.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • 2016-02-04 20:02

Bra artikel
Har länge kört Draftsight till min Solidworks
Lysande program och dessutom kostnadsfritt

Ursprungligen av Redaktionen:

Med Draftsight från Solidworks får Mac-användare tillgång till ett kostnadsfritt men ändå kraftfullt CAD-program för att skapa, redigera och granska DWG-filer.

Läs hela artikeln här

Bra att det för en gångs skull skrivs lite om CAD på Macen.

Dock kanske det ska påpekas att tillverkaren heter Dassault Systemes och är franskt. Dassault är tillsammans med Siemens de två ledande tillverkarna av 3D-motorer till CAD, men äger även varunamn som SolidWorks och Catia. Draftsight säljs dessutom under flera varumärken, t. ex CorelCAD från samma leverantör som tillverkar den välkända grafiksviten CorelDraw till Windows.

Man kan misstänka att Draftsight kom till för att slå in en kil mot Autodesks AutoCAD LT, för att sedan fösa kunderna mot Dassaults olika dyrare produkter.

När det gäller SolidWorks, så var det programmet baserat på Siemens Parasolids motor när Dassault köpte bolaget. Lite pinsamt kanske att använda konkurrentens grejor, varför man helt enkelt bytte motorn internt.

Jag använder också Draftsight ibland, mest för att verifiera att mina DWG-rintingar är OK. DWG är lustigt nog det interna filformatet från AutoCAD, alltså från en konkurrent, men det har ju i alla fall fördelen att vara så rent i formatet som det bara går jämfört andra program som i stället konverterar. Personligen ritar jag dock aldrig i programmet, då metoderna är lite för mycket AutoCAD för min smak. Är man van vid AutoCAD är det helt OK, men som gammal CAD-användare (och utvecklare av egna kommersiella CAD-program till Macen sedan 1987) på Macen, föredrar jag ändå program med lite mer traditionell Mackänsla.

1
Bevaka tråden